توجه ویژه‌ دین اسلام به مشاغل قدسی
کد خبر: 4019857
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹

توجه ویژه‌ دین اسلام به مشاغل قدسی

امام جمعه اردبیل، گفت: میان اقشار جامعه برای بعضی از اقشار روز تعیین کرده‌اند؛ مثل روز مادر، روز پدر، روز معلم، روز پرستار که همه این‌ها به خاطر قدسیت این مسئولیت‌ها است، دین ما توجه بسیار ویژه‌ای به موضوعات قدسی دارد و نامگذاری ایام به نام اقشاری که کار قدسی دارند رقم خورده است.

حسن عاملی امام جمعه اردبیلبه گزارش ایکنا از اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، 19 آذرماه، در خطبه‌های نماز جمعه ضمن گرامیداشت روز پرستار، منصب پرستاری را منصب قدسی دانست و اظهار کرد: امروز ولادت حضرت عقیله بنی هاشم حضرت زینب سلام‌الله علیها و روز پرستار است که این ولادت باسعادت را تبریک عرض می‌کنم و برای پرستاران عزیز تبریک می‌گویم.

وی بیان کرد: در میان اقشار جامعه برای بعضی از اقشار روز تعیین کرده‌اند مثل روز مادر، روز پدر، روز معلم، روز پرستار همه این‌ها به خاطر قدسیت این مسئولیت‌ها است، دین ما توجه بسیار ویژه‌ای به موضوعات قدسی دارد نامگذاری ایام به نام اقشاری که کار قدسی دارند مثل روز پدر روز مادر روز معلم و روز پرستار از فرهنگ غربی نشات گرفته در حالی که در فرهنگ اسلامی هر روز، روز مادر، روز پدر، روز معلم و روز پرستار است.

امام جمعه اردبیل، گفت: این بزرگان هر روز و هر لحظه برای ما قدسیت و احترام دارند فرهنگ غربی با نگاه به فقر عاطفی حاکم بر محیط غربی مجبور شده است با نامگذاری روز‌های خاص به نام این بزرگان تلنگر عاطفی به انسان‌ها بزند در یکی از شهر‌های اروپایی پیرزنی افسار سگش از دستش رفت و سگ از او دور شد او خطاب به سگ گفت برگرد مثل پسرم بی وفا نباش که رفت و برنگشت!

وی، با اشاره به محیط پرستاری که محیط پر از استرس و خطر است گفت: پرستاران نگهبانان بزرگ جان مردم هستند و کار آن‌ها فقط با مدال من احیا نفسا فکانما احیا الناس جمیعا قابل تقدیر است

عاملی اظهار کرد: روایات وارده در تجلیل. از مقام پرستاری و عیادت از مریض محیرالعقول است، از رسول خدا پرسیدند « مَن قامَ عَلى مَریضٍ یَوما و لَیلَةً بَعَثَهُ اللّه ُ مَعَ ابراهیمَ علیه السلام فجازعن الصراط کالبرق اللامع» هر کس یک شب و روز از مریضی پرستاری کند خداوند او را با حضرت ابراهیم مبعوث خواهد کرد و مثل برق خاطف از پل صراه عبور خواهد کرد یک علت این حکم احتمالاً این است که حضرت ابراهیم از مریض‌ها پرستاری می‌کرد و لذا پرستاری شغل انبیاست.

وی ادامه داد: امام صادق در ذیل آیه ۳۶ سوره یوسف که می‌فرماید ما تو را از نیکوکاران قرار دادیم فرمود حضرت یوسف در زندان از بیماران زندانی پرستاری و نیاز‌های آنان را برآورده می‌کرد.

امام جمعه اردبیل، بیان کرد: امام علی از رسول خدا روایت می‌کند: من سَعى لِمَریضٍ فی حاجَةٍ قَضا‌ها أولَم یَقضِها خَرَجَ مِن ذُنوبِهِ کَیَومٍ وَلَدَتْهُ اُمُّه هر کس برای حل مشکل مریضی تلاش کند – چه آن مشکل حل بشود و چه نشود – تمام گناهان او بخشیده می‌شود مثل روزی که از مادر به دنیا آمده است.

وی بیان کرد: باز رسول خدا فرمودند: «ما مِن مُسلِمٍ یعودُ مُسلِمًا غدوةً؛ إلَّا صلَّى علیهِ سَبعونَ ألفَ مَلَکٍ حتَّى یُمْسِیَ، وإن عاد عَشیَّةً؛ إلَّا صلَّى علیهِ سَبعونَ ألفَ مَلَکٍ حتَّى یُصْبِحَ، وکان لهُ خَریفٌ فی الجنَّة» هر مسلمانی طرف صبح مسلمان مریضی را عیادت کند هفتاد هزار فرشته تا غروب بر او درود می‌فرستند و اگر بعد از غروب به عیادت برود هفتاد هزار فرشته تا صبح بر او درود می‌فرستند و خداوند مقام خاصی را در بهشت برای او فراهم ساخته است.

امام جمعه اردبیل، با بیان اینکه بعضی از فقها عیادت از مریض را واجب دانسته‌اند، گفت: یک اشتباه بزرگ ما این است که خیال می‌کنیم پرستاری فقط در بیمارستان است تمام آن ثواب‌های عظیم شامل می‌شود به کسی که پدر و مادر پیری دارد و اگر آن‌ها را در خانه سالمندان بگذارد راحت است، ولی می‌گوید خودم پرستاری می‌کنم کسی که بدون اضطرار به آن ثواب‌های عظیم بی اعتنایی می‌کند و والدین خود را به خانه سالمندان می‌فرستد او با دین بیگانه و از انسانیت، فقیر است فرزندانی که بعد از پیری پدر و مادر از پرستاری آن‌ها ابا می‌کنند و به گردن همدیگر می‌اندازند و در برابر پدر و مادر دعوا می‌کنند که چقدر من از این‌ها پرستاری بکنم شما هم چند روز از آن‌ها نگهداری کنید در سخط و غضب خدا زندگی می‌کند.

عاملی بیان کرد: من به عنوان کارشناس دین اعلام می‌کنم با پرستاری از پدر و مادر هم خدا در خانه ماست و هم حج و هم عمره و هم کربلا؛ رسول خدا(ص) فرمودند: هر فرزند نیکوکاری که با مهربانی به پدر و مادرش نگاه کند در مقابل هر نگاه ثواب یک حج کامل مقبول به او داده می‌شود سوال کردند حتی اگر روزی صد مرتبه به آن‌ها نگاه کند؟ فرمود آری خداوند بزرگ‌تر و پاک‌تر است (بحار ج۷۴ ص ۷۳).

وی ادامه داد: از رسول خدا روایتی رسیده که نشان می‌دهد احترام، اکرام، غیرت و محبت خداوندی برای انسان فوق تصور انسانهاست رسول خدا فرمود: «إنَّ الله - عز وجل - یَقُولُ یَوْمَ القیَامَة: یَا ابْنَ آدَمَ مَرِضْتُ فَلَم تَعُدْنِی، قال: یا ربِّ کَیْفَ أعُودُکَ وأنْتَ رَبُّ العَالَمین؟ قال: أمَا عَلِمْتَ أنَّ عَبْدی فُلاَناًَ مَرِضَ فَلَمْ تَعُدْهُ، أمَا عَلِمْتَ أنَّک لو عُدْتَهُ لَوَجَدْتَنِی عِنْدَهُ؟ یَا ابْنَ آدمَ اسْتَطْعَمْتُکَ فَلَمْ تُطْعِمْنِی، قال: یا ربِّ کَیْفَ أُطْعِمُکَ وَأنْتَ رَبُّ العَالَمین؟ قال: أَمَا عَلِمْتَ أنَّهُ اسْتَطْعَمَکَ عَبْدِی فلانٌ فَلَمْ تُطْعِمْهُ، أما عَلِمْتَ أنَّکَ لَوْ أَطْعَمْتَهُ لَوَجَدْتَ ذلک عِنْدِی؟ یَا ابْنَ آدمَ اِسْتَسْقَیْتُکَ فَلَمْ تَسِقْنِی. قال یا ربّ کیف أسقیک و أنت ربّ العالمین؟ قال استسقاک عبدی فلان فلم تسقه أما إنّک لو سقیته لوجدت ذلک عندی.

امام جمعه اردبیل، بیان کرد: الله عزوجل روز رستاخیز می‌فرماید:‌ ای فرزندِ آدم، بیمار شدم و از من عیادت نکردی. - بنده- می‌گوید: پروردگارا، چگونه از تو عیادت می‌کردم در حالی که تو پروردگار جهانیان هستی(و بیمار نمی‌شوی)؛ می‌فرماید: آیا ندانستی که فلان بنده ام بیمار شد؛ اما تو عیادتش نکردی؛ آیا نمی‌دانستی اگر از او عیادت می‌کردی، مرا نزدِ او می‌یافتی؟‌ ای فرزندِ آدم، من از تو غذا خواستم و تو به من غذا ندادی. - بنده- می‌گوید: پروردگارا، چگونه به تو غذا می‌دادم، در حالی که تو پروردگار جهانیان هستی (و نیازی به غذا نداری)؛ می‌فرماید: آیا ندانستی که فلان بنده ام از تو غذا خواست؛ اما تو به او غذا ندادی؟ نمی‌دانستی اگر به او غذا می‌دادی، پاداشِ آن را نزدِ من می‌یافتی؟‌ ای فرزندِ آدم، من از تو آب خواستم و تو به من آب ندادی. - بنده- می‌گوید: پروردگارا، چگونه به تو آب می‌دادم، در حالی که تو پروردگار جهانیان هستی (و نیازی به آب نداری)؛ می‌فرماید: آیا ندانستی که فلان بنده‌ام از تو آب خواست؛ اما تو به او آب ندادی؛ آیا نمی‌دانستی اگر به او آب می‌دادی، پاداشِ آن را نزدِ من می‌یافتی؟».

انتهای پیام
captcha