هنر خیرسازی یکی از نیازهای روز جامعه است
کد خبر: 4020230
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷

هنر خیرسازی یکی از نیازهای روز جامعه است

عضو هیات مدیره خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد گفت: این یک افتخار است که انسان در کنار دغدغه‌های شخصی، دغدغه مردم و جامعه را هم داشته باشد و همانطور که سعدی گفته است بنی آدم اعضای یک پیکرند و بسیار شایسته است که اگر عضوی از اجتماع دچار مشکل است اعضای دیگر در قبال وی احساس همدردی و مسئولیت کنند و هنر خیرسازی، یکی از نیازهای روز جامعه است.

هنر خیرسازی یکی از نیازهای روز جامعه استبیمارستان خیرساز ناظران وابسته به انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد، از سال ۱۳۹۴ آغاز به احداث کرد و در بهمن ۱۳۹۹ به طور رسمی افتتاح شد. این بیمارستان تخصصی درمان و پیشگیری سرطان در زمینی به مساحت ۱۸ هزار و ۵۰۰ متر مربع با ۲۰۰ تخت بستری و زیربنای ۲۹ هزار متر مربع و با امکانات مدرن ساخته شده است. بیمارستان ناظران در بخش‌های هماتولوژی، انکولوژی، جراحی، شیمی‌درمانی سرپایی، درمانگاه‌های تخصصی و سایر بخش‌های پاراکلینیکی شامل MRI، انواع سی‌تی‌اسکن، سونوگرافی، رادیولوژی، آزمایشگاه و غیره خدمات ارائه می‌دهد.

در بازدید از این بیمارستان، رضا حمیدی، عضو هیات مدیره خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، هنر خیرسازی را یکی از نیازهای روز جامعه دانست و اظهار کرد: به نظر من این یک افتخار است که انسان در کنار دغدغه‌های شخصی، دغدغه مردم و جامعه را هم داشته باشد و همانطور که سعدی گفته است بنی آدم اعضای یک پیکرند و بسیار شایسته است که اگر عضوی از اجتماع دچار مشکل است اعضای دیگر در قبال وی احساس همدردی و مسئولیت کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه مردم یک جامعه چه به‌صورت فردی و چه به‌صورت اجتماعی و سازمان یافته از ارکان مهم سلامت هستند و از طرف دیگر نقش سازمان‌های مردم‌نهاد نیز سازماندهی ظرفیت‌های انسانی داوطلب است، همکاری این سازمان‌ها با مردم می‌تواند سرمایه‌های مادی، معنوی و علمی فراوانی را در جهت رفاه اجتماعی حل مشکلات مردم به وجود آورد. در این میان یکی از نهادهای مردمی که عملکرد خوبی در این حوزه داشته و به نوعی ما را در این راستا یاری کرده، سازمان جهاددانشگاهی و به دنبال آن نیز خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا است که درصدد معرفی این سازمان‌های مردم‌نهاد بر آمده‌اند.

حمیدی عنوان کرد: اولین سازمان مردم‌نهادی که در حوزه سلامت به‌صورت رسمی در خراسان آغاز به کار کرد، انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد است که این انجمن در سال 1351 و حدود 49 سال قبل توسط انسان‌های شریف و بزرگ‌اندیشی که در زمان خودشان دردهای مردم را حس کردند و حل مشکلات آنها را به‌‌عنوان یک مسئولیت برای خود دانستند، در مشهد به ثبت رسید و تاکنون نیز در حال فعالیت و خدمت‌رسانی به مردم است.

این خیر پیشکسوت با بیان اینکه در 49 سال پیش، انسان‌های فرهیخته، دردآشنا و با داشتن یک حس مسئولیت اجتماعی نسبت به هم‌نوعان خود انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد را، راه‌اندازی کردند، گفت: در حقیقت کارهای بزرگی در این مسیر صورت گرفت که در این میان اصغر افراسیابی که مدیر عامل این انجمن هستند به‌عنوان فردی که علاقه‌مند به حوزه فعالیت‌های مردمی و خدمت‌رسانی به مردم بوده، تا امروز زندگی خود را مخلصانه در جهت خدمت به مردم صرف کرده است.

عضو هیات مدیره خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد با تأکید براینکه در حقیقت اگر ما انسان‌ها یک حس مسئولیت، وابستگی و همدلی با دیگران نداشته باشیم قطعاً باید به انسانیت خودمان شک کنیم، افزود: متأسفانه امروزه بسیاری افراد هستند که این حس در آن‌ها به فراموشی سپرده شده که همواره این دسته از افراد باید به نوع زندگی و تفکرشان تجدید نظر کنند.

فعالیت انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد

وی با اشاره به حضور و فعالیت انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد در بیمارستان ناظران مشهد، بیان کرد: اکنون نیز خوشحال هستیم که امروز پس از 49 سال این انجمن در بیمارستانی در حال فعالیت است که تمام مراحل ساخت آن از جمله خرید زمین، احداث، تجهیزات و در نهایت هم راه‌اندازی این بیمارستان با همت، حمایت، اندیشه و ثروت خیران بوده است.

حمیدی با اشاره به روند ارجاع بیماران به بیمارستان ناظران اظهار کرد: ارجاع بیماران به این بیمارستان اینگونه است که برخی از بیماران به صورت مستقیم و بر اساس اطلاعاتی که از خودشان دارند و یا اطلاعاتی که دیگران در اختیارشان قرار می‌دهند به این مراکز مراجعه می‌کنند.

این خیر پیشکسوت اضافه کرد: همچنین برخی از بیماران نیز شهرستانی هستند که به واسطه بضاعت مالی کمی که دارند توسط پزشکان متخصص به این بیمارستان ارجاع داده می‌شوند. همچنین تعدادی از بیماران توسط پزشکانی که در اینجا مطب دارند به این مرکز ارجاع داده می‌شوند و تعدادی از بیماران هم که مشهدی هستند و اطلاع دارند که این بیمارستان یک مرکز خیریه است بنا به وضعیت مالی که دارند به این بیمارستان مراجعه می‌کنند.

وی بیان کرد: در این بیمارستان، مددکاران بیمارانی را که مراجعه می‌کنند بررسی کرده و پس از طی مراحل لازم،  کمک و خدمات لازم را به بیماران نیازمند ارائه می‌دهند.

حمیدی افزود: البته لازم است که بگویم علاوه بر اینکه به این دسته از بیماران در اینجا به‌صورت رایگان خدمات‌رسانی می‌شود، انجمن آسیب‌پذیر طوس هم انجمن دیگری است که در مرکز آنکولوژی رضا(ع) فعالیت می‌کند و در آنجا به حمایت از بیمارانی که نیاز به کمک دارند، می‌پردازد. این انجمن علاوه بر اینکه 50 درصد از هزینه درمان بیمارانی را که در این مرکز بستری هستند تقبل می‌کند، 50 درصد از هزینه درمان سایر بیماران سرطانی که در بیمارستان‌های دیگر مشهد بستری هستند را نیز پرداخت می‌کند.

بیمارستان ناظران

مطالبات مردم در جهت ساخت مرکز طب تسکینی(هاسپیس)

وی با اشاره به اقداماتی که باید برای بیماران بسیاربدحال(اندستیج) صورت گیرد بیان کرد: خوشبختانه خطیب، اولین‌بار در ایران برای این دسته از بیماران، مرکز طب تسکینی و یا هاسپیس را با شرایط تحریمی که وجود داشت در مشهد راه‌اندازی کرد، اما متأسفانه اختلاف سلیقه‌هایی که بین دانشگاه علوم پزشکی و ایشان در راستای تجهیزات و غیره به وجود آمد، منجر به این شد که این مرکز افتتاح نشود، اما این در حالی است که اتفاقاً یکی از مطالبات مردم خراسان راه‌اندازی مرکز هاسپیس برای بیماران اندیستیج یک ضرورت محسوب می‌شود زیرا اولاً برای خانواده‌ها، دوماً برای کرامت بیماران و سوماً برای کاهش هزینه‌های درمان می‌تواند اقدام خوبی باشد.

حمیدی اظهار کرد: در حال حاضر در مشهد انجمن سرطان و مؤسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان(مکسا)، تفاهم‌نامه‌ای را با یکدیگر امضا کردند که این انجمن تمام خدمات بیماران اندستیج که می‌تواند ویزیت بیمار، پانسمان، دارو، ویلچر و غیره باشد را با اعزام نیروهای آموزش دیده در منزل بیمار به‌صورت رایگان انجام ‌می‌دهد.

عضو هیات مدیره خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد در ادامه تأکید کرد: خوشبختانه ارائه این خدمات در مشهد راه‌اندازی شده، اما برای این کار دو راه وجود دارد؛ اول اینکه یا باید آن دسته از بیمارانی که امکان خدمت‌رسانی به آن‌ها در منازلشان وجود دارد، خدمات به آن‌ها ارائه شود و یا اینکه این بیماران در ساختمان هاسپیس که به‌صورت باغ ایرانی ساخته شده و مکان آرامش‌بخش و نشاط‌آوری است، نگهداری شوند.

حمیدی با بیان اینکه در حقیقت ایرانی‌ها سرمایه‌های بزرگی در خارج از کشور دارند که تمایل بسیاری برای همکاری با این انجمن دارند، گفت: این در حالی است که بسیاری از مؤسسات هستند که با ما همکاری دارند که در حقیقت اینگونه همکاری‌ها می‌تواند به مجهز شدن بیشتر این بیمارستان به تجهیزات روز و مدرن دنیا کمک کند.

راه‌اندازی انجمن سرطان پستان در خراسان

وی اظهار کرد: همواره با توجه به اینکه سرطان پستان در بانوان شایع است و متأسفانه مشکلات زیادی را در جامعه ایجاد کرده، بر همین اساس تصمیم گرفتیم که انجمن سرطان پستان در خراسان را به‌عنوان یک کار جدید راه‌اندازی کنیم که این انجمن اختصاصاً در بحث پیشگیری، غربالگری، درمان و توانبخشی فعالیت داشته باشد و این کار تا حدی پیش رفته است که از میان اساتید و خیرین هیئت امنا و هیئت مدیره این انجمن هم انتخاب شده است.

عضو هیات مدیره خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد ادامه داد: این در حالی است که با توجه به جلسه‌ای که با معاونت دانشگاه علوم پزشکی مشهد که وظیفه غربالگری بیماران را بر عهده دارد برگزار شد، مشخص شد که در حال حاضر 27 هزار نفر غربالگری شده‌اند که در حقیقت دانشگاه علوم پزشکی مشهد توان پوشش این تعداد بیمار را ندارد و دلیل این تصمیم ما هم آن است که بتوانیم تمام بیماران را در این انجمن پوشش دهیم و اقدامات بیشتر و مؤثرتری را در جهت غربالگری آنها انجام دهیم.

حمیدی تصریح کرد: همچنین اقدام دیگر ما پیشنهاد برگزاری دوره‌های آموزشی در جهت پیشگیری از بیماری دیابت به سازمان بیمه بود تا میزان تأثیرگذاری دوره‌های آموزشی را بسنجیم و ببینیم که پیش از برگزاری این دوره‌ها چند بیمار از انسولین استفاده می‌کردند و پس از این دوره‌ها نیز این تعداد به چند نفر رسیده و آیا این تعداد کمتر و یا بیشتر شده است که در حقیقت این کار به نوعی سرمایه‌گذاری درازمدت برای کنترل این بیماری در کشور به‌شمار می‌رود و می‌توان تأثیرات این امر را در آینده شاهد بود.

وی با اشاره به اینکه امروزه وضعیت بیمه‌ها و تقبل هزینه‌ها از سوی بیمه‌های درمانی به گونه‌ای شده که اکثر هزینه بیمه‌های سلامت یا برای بیماران سرطانی، دیابتی و متأسفانه بیماران دیالیزی که تعدادشان هم کم نیست؛ صرف می‌شود، افزود: این در حالی است که میلیاردها تومان هزینه درمان این بیماری‌ها و به‌ویژه بیماران دیالیزی می‌شود و با وجود این هزینه‌های هنگفت، متأسفانه کیفیت زندگی افراد کاهش پیدا کرده است، اما همانطور که اشاره کردم می‌توان با برگزاری برخی دوره‌های آموزشی از پیشرفت این بیماری‌ها جلوگیری و به نوعی آن‌ها را کنترل کرد.

وجود قوانین دست‌وپاگیر بسیار برای صدور مجوزهای لازم

سید احمد سادات مادرشاهی، عضو هیئت امنای انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد نیز در ادامه این گفت‌وگو اظهار کرد: در واقع یکی از مشکلاتی که ما در انجمن با آن مواجه هستیم، قوانین دست و پاگیر و سلیقه‌های شخصی و تنگ‌نظری‌ها است که مانع از صدور برخی از مجوزهای مورد نیاز انجمن است و به عبارتی می‌توان گفت که سخت‌گیری‌های بی‌جایی در این راستا صورت می‌گیرد که مانع از صدور مجوزهای لازم می‌شود.

وی با اشاره به سختی‌هایی که انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد دارد اظهار کرد: با توجه به سختی‌هایی که شاید در این مسیر وجود داشته باشد، اما من هیچگونه تلخی و رنجی در این مسیر نمی‌بینم و همواره هرگونه اقدامی که در این خصوص انجام می‌دهیم حس خوبی وجود دارد و از این کار لذت می‌برم.

عضو هیئت امنای انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد افزود: به عبارت دیگر باید بگویم که هرکاری که در این جهت انجام می‌دهیم احساس آرامشی به ما می‌دهد و احساس می‌کنیم که در پیشگاه خدا چقدر خوب و عزیز بوده‌ایم که خدا این بیماران را سر راه ما قرار داده تا بتوانیم کار کوچکی برای آن‌ها انجام دهیم و این برای ما یک نعمت بزرگ است و حتی در بدترین حالات روحی و روانی هم که باشیم اگر بتوانیم کار کوچکی برای بیماران انجام دهیم حالمان را بسیار خوب می‌کند.

انتهای پیام
captcha