روایتی از برکات خانه‌ قرآن «شهید سلیمانی» در دل روستایی تاریخی
کد خبر: 4028264
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶
جوشش‌های قرآنی در چهارمحال‌وبختیاری/ ۸

روایتی از برکات خانه‌ قرآن «شهید سلیمانی» در دل روستایی تاریخی

سمیه لله‌گانی، حافظ و مربی قرآن و مدیر خانه قرآن «شهید سلیمانی» بانویی فعال در روستای تاریخی دزک شهرستان کیار است که با تکیه بر توانایی‌های خود توانسته در مدتی کوتاه جمعی از دختران و بانوان علاقه‌مند به مباحث گوناگون قرآنی را گرد هم آورد.

خانه قرآن شهید سلیمانی دزک

روستای دِزَک با جمعیتی بالغ بر ۳ هزار نفر، واقع در شهرستان کیار از توابع چهارمحال و بختیاری به روستایی تاریخی معروف و قلعه دزک، یکی از مکان‌های تجمع مشروطه‌خواهان بوده است. سمیه لله‌گانی، حافظ و مربی قرآن و مدیر خانه قرآن «شهید حاج قاسم سلیمانی» بانویی فعال در روستای دزک شهرستان کیار است که با تکیه بر توانایی‌های خود توانسته در مدتی کوتاه جمعی از دختران و بانوان علاقه‌مند به مباحث گوناگون قرآنی را گرد هم آورد و علاوه بر آموزش قرآن، فعالیت‌های دینی و فرهنگی متنوعی را از کتابخوانی تا راه‌اندازی جلسات حفظ خانگی به قرآن‌آموزان و اهالی روستا ارائه دهد.

گفت‌وگوی ایکنای چهارمحال‌وبختیاری را با این بانوی فعال و با انگیزه قرآنی در ادامه با هم می‌خوانیم.

ایکنا ـ در خصوص فعالیت‌های قرآنی خود توضیح دهید.

حفظ قرآن را از سال ۹۳ در خانه قرآن شهید سلیمانی که پیش از این با نام خانه قرآن نور فعالیت می‌کرد، آغاز کردم و به تدریج این روند را با حفظ ۵ جزء در سال پیش بردم و اکنون حافظ ۲۰ جزء قرآن کریم هستم. همچنین با اخذ مدرک مربیگری حفظ قرآن از سال ۹۶ به آموزش حفظ در خانه قرآن می‌پردازم. از سال گذشته نیز مجوز فعالیت خانه قرآن شهید سلیمانی را در محل خانه قرآن نور اخذ کردم که فعالیت‌های قرآنی در این مکان همچنان ادامه دارد.


بیشتر بخوانید:


ایکنا ـ چه فعالیت‌هایی را در خانه قرآن شهید سلیمانی انجام می‌دهید؟

از سال ۹۶ آموزش حفظ در این مکان آغاز شده و ادامه دارد و از حدود ۲ سال پیش نیز مباحث روخوانی و روانخوانی و تجوید به قرآن‌آموزان آموزش داده می‌شود. در هر مناسبت ملی و مذهبی نیز برنامه‌های مناسبتی در محل خانه قرآن برای اهالی روستا برگزار می‌شود. کار جدیدی که امسال آغاز کردیم، ایجاد کتابخانه شهدایی حاوی کتاب‌های با موضوع شهدا، زندگی‌نامه و وصیت‌نامه‌ها، خاطرات و داستان‌ها و رمان‌های جدید با موضوع شهدا، پدران و مادران شهدا و کتاب‌های مناسب سن خردسالان و کودکان و نوجوانان غیره در محل خانه قرآن است. تلاش ما این است که قرآن‌آموزان در کنار فراگیری قرآن در کلاس‌ها چند دقیقه کتابخوانی نیز داشته باشند. همچنین بانوان علاقه‌مند می‌توانند کتاب‌ها را برای دو هفته به امانت ببرند و مطالعه کنند که بانوان فعال در این زمینه هر چند وقت یکبار با اهدای جوایزی تقدیر می‌شوند. تلاش می‌شود که این کتابخانه با کمک خیران غنی‌تر شود و اخیراً یکی از بانوان خیر کتاب‌هایی را با موضوع سبک زندگی اسلامی و روانشناسی به این کتابخانه اهدا کرد.

در مجموع ۴ مربی در خانه قرآن شهید سلیمانی دزک مشغول ارائه آموزش به بالغ بر ۵۰ قرآن‌آموز خردسال و نوجوان هستند که در دو کلاس حفظ و روخوانی و تجوید تقسیم‌بندی شده و مشغول فراگیری قرآن هستند. قرآن‌آموزان رشته حفظ تا حفظ ۱۱ جزء پیش رفته‌اند و قرآن‌آموزان روخوانی و روانخوانی مشغول فراگیری تجوید سطح ۲ هستند. علاوه بر آموزش قرآن، برپایی مجالس دعاخوانی، زیارت عاشورا، ختم قرآن و صلوات، نشست‌های تبیینی و بصیرتی، محافل جشن و جلسات روضه خانگی، جلسات مشاوره خانوادگی، محافل انس با قرآن و غیره همواره در دستور کار خانه قرآن شهید سلیمانی قرار دارد.

ایکنا ـ در کنار فعالیت‌های قرآنی در زمینه راه‌اندازی جلسات خانگی قرآن نیز فعالیت دارید، ضرورت و اهمیت این موضوع چیست؟

برای درگیر ساختن طیف بیشتری از اهالی روستا به‌ویژه بانوان خانه‌دار با فعالیت‌های قرآنی به‌ویژه حفظ قرآن کریم، جلسات حفظ خانگی قرآن برای اهالی محله خانه قرآن شهید سلیمانی برپا می‌شود که کار را با حفظ جزء ۳۰ آغاز کرده‌ایم و خوشبختانه تمامی اهل محله از این طرح استقبال کرده و به فراگیری قرآن و حفظ می‌پردازند.

ایکنا‌ ـ هزینه‌های انجام فعالیت‌ها از چه طریق تأمین می‌شود؟

حمایت و کمکی از نهادها دریافت نمی‌شود و هزینه برگزاری برنامه‌ها با کمک قرآن‌آموزان که نذرها و صدقات خود را در راه خدمت به قرآن کریم اهدا می‌کنند تأمین می‌شود. همچنین شب‌های جمعه هر هفته جلسات مجازی قرآن‌خوانی و ختم قرآن برای اموات تازه درگذشته برگزار می‌شود و خانواده‌ها مبالغی را به صندوق خانه قرآن کمک می‌کنند. مکان خانه قرآن شهید سلیمانی در بخشی از حسینیه مسجد امام حسین(ع) مستقر می‌باشد که از سال ۹۵ با همت هیئت امنای مسجد، وقف کارهای قرآنی شده است.

ایکنا ـ شیوع کرونا چه تأثیراتی بر فعالیت خانه قرآن شهید سلیمانی داشته است؟

به جزء چند ماه ابتدایی شیوع کرونا که فرآیند آموزش از طریق فضای مجازی و نیز تلفنی پیگیری شد، در مابقی ایام کرونایی کلاس‌ها به‌صورت محدود و تعداد کم و با رعایت دقیق تمامی پروتکل‌های بهداشتی برپا بود و تعطیل نشد، لذا یک جلسه حفظ قرآن کریم در هفته برگزار می‌شد که خوشبختانه هیچ مشکلی از حیث بیماری برای قرآن‌آموزان ایجاد نشد.

ایکنا ـ و کلام پایانی...

در عصری که رسانه و فضای مجازی تمام اذهان و افکار را مشغول خود کرده‌اند، قطعاً نیاز به مبانی و مفاهیم نورانی قرآن کریم و روایات و احادیث معصومین(ع) بیش از هر زمان دیگر برای انسان‌ها که با انواع مشکلات و معضلات پیچیده دست و پنجه نرم می‌کنند، لازم و ضروری است و انس و الفت مستمر با قرآن منشأ آرامش و خیر و برکت برای زندگی‌های امروز به شمار می‌رود.

انتهای پیام
captcha