اهمیت جایزه «جلال» معطوف به شخصیت و آزادگی بیان و قلم آل‌احمد است
کد خبر: 4029547
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
علی رمضانی:

اهمیت جایزه «جلال» معطوف به شخصیت و آزادگی بیان و قلم آل‌احمد است

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در نشست خبری چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد گفت: بخش مهمی از آنچه که جایزه جلال را در این جایگاه قرار داده است که همواره چشم‌هایی را متوجه و منتظر خود قرار دهد، به شخصیت جلال آل احمد و حرّیت و آزادگی و بیان و قلم او معطوف است.

 جایزه جلال

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری «چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد» سه‌شنبه ۲۸ دی‌ماه با حضور علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، مریم بصیری دبیر علمی جایزه، و غلامرضا طریقی دبیر اجرایی جایزه در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار و اسامی نامزدهای این دوره از این جایزه ادبی اعلام شد.

حوزه ادبیات مقوّم نشر ما است

علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران ضمن قدردانی از مجموعه اهتمامی که برای برگزاری جایزه ادبی جلال آل احمد در کشور صورت گرفته، آن را مایه امید برای برگزارکنندگان و برگزیده‌های این جایزه خواند و گفت: حوزه ادبیات و داستان از حوزه‌های پرشمار و منشورات کشور توسط ناشران مختلف و درواقع مقوم نشر ما است و سرمایه‌گذاری ناشران در حوزه ادبیات نشان می‌دهد این حوزه مطالبه مردم و اهالی کتاب و کتابخوانی است.


بیشتر بخوانید:

اسامی ۱۹ نامزد برگزیده چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد


رمضانی ضمن تاکید بر اینکه براساس مجموع پیمایش‌های کشوری و آمارهای نهادهای متولی کتاب، حوزه ادبیات را حوزه پرطرفداری می‌بینیم؛ تصریح کرد: کتاب‌های ادبی پرامانت‌ترین آثار در کتابخانه‌‌ها هستند و براساس شمارگان هم حوزه پرطرفداری است؛ که این مساله برای ما به‌عنوان خانه کتاب و ادبیات ایران  مسئولیت سنگینی به بار می‌آورد.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت بالای جایزه ادبی جلال آل احمد، گفت: بخشی از آنچه که جایزه جلال را در این جایگاه قرار داده است که همواره چشم‌هایی را معطوف و منتظر خود قرار دهد، به شخصیت جلال آل احمد و حرّیت و آزادگی و بیان و قلم او معطوف است. بخشی هم این توجه عمومی است که دنبال می‌کنند تا برگزیده‌های این جشنواره را بخوانند و بدانند چیست.

او ادامه داد: وظیفه ما در خانه کتاب و ادبیات ایران این هست که دامنه جایزه ادبی جلال را گسترش دهیم، که این کار با همکاری دوستانی که پیش از این در این مجموعه بودند و هم‌اکنون هم هستند و رونمایی از «ویکی ادبیات» در مورد برگزیدگان دوره‌های مختلف این جایزه، آغاز شده است.

رمضانی در ادامه گفت: دامنه پیداکردن جایزه ادبی جلال آل‌احمد به این معنا است که ما آثار را پس از برگزیده شدن رها نکنیم، که بخش بزرگی از این کار برعهده رسانه‌ها است. رسانه‌ها با جویا شدن نقد و نظر نویسندگان و کارشناسان درباره این آثار در طول سال می‌توانند این آثار را بهتر به منظر مردم برسانند.

میزان جایزه جلال و کتاب سال جمهوری اسلامی یکسان است

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در پاسخ به یکی از خبرنگاران حاضر در نشست درباره مبلغ جایزه هم اظهار کرد: امسال میزان جایزه جلال آل احمد به اندازه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی در نظر گرفته شده و در همان شان و رتبه به عزیزان برگزیده و شایستگان تقدیر اهدا خواهد شد.

غلامرضا طریقی، دبیر اجرایی چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد هم با اعلام این خبر که مراسم اختتامیه این دوره جایزه روز سه‌شنبه 12 بهمن‌ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود، عنوان کرد: جلسه هیئت علمی این دوره از جایزه جلال باتوجه به تغییراتی که در دولت اتفاق افتاد، یک مقدار دیرتر از حد معمول تشکیل شد، اما به‌خاطر حساسیتی که مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در برگزاری حتمی این جایزه در امسال داشتند، اولین جلسه هیئت علمی جایزه آبان‌ماه تشکیل شد.

غلامرضا طریقی

سرپرست دفتر شعر و ادبیات داستانی ادامه داد: با رای‌گیری که در جلسه هیئت علمی چهاردهمین دوره جایزه جلال انجام شد، گروه‌های داوری بخش‌های مختلف این جایزه انتخاب و بلافاصله اولین جلسه داوری را برگزار کردیم. البته بعضی از گروه‌های داوری در شهرستان ساکن بودند، مجبور بودیم در مقاطع چند روزه این داوران را در تهران اقامت دهیم و جلسات فشرده دو یا سه روزه برگزار می‌شد که جا دارد تشکر ویژه‌ای هم از این دوستان داشته باشیم که با همه فشارها و بیش و کم‌ها کنار آمدند و باعث شدند جایزه به این نقطه برسد.

طریقی ضمن اشاره به اینکه آخرین جلسات داوری چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد تا هفته پیش ادامه داشت، اضافه کرد: امسال علاوه بر چهار بخش اصلی جایزه، یک بخش جنبی هم برای انتخاب بهترین ویراستار کتاب‌ها پیش‌بینی شد و گروهی از ویراستاران برجسته این بخش را همراه بخش‌های اصلی پیش بردند.

دبیر اجرایی چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد در ادامه گفت: امسال یک بخش ویژه هم با عنوان «نگاهی دیگر» به جایزه اضافه شد؛ به این ترتیب که در همه بخش‌های جایزه کتاب‌هایی بودند که نگاه متفاوتی نسبت به دیگر کتاب‌های مورد داوری داشتند، بنابر این از طرف دبیرخانه از داوران خواستیم طی پروسه داوری این کتاب‌های ویژه را انتخاب و به این بخش معرفی کنند؛ که در نهایت با مشورت داوران پنج کتاب هم در این بخش به‌عنوان برگزیده معرفی شدند.

طریقی در بخش پایانی صحبت‌های خود داوران بخش‌های مختلف این دوره از جایزه ادبی جلال را معرفی و گفت: در بخش رمان و داستان بلند قاسمعلی فراست، منصور علیمرادی و اکبر صحرایی داوری آثار را بر عهده داشتند. داوران داستان کوتاه، هادی خورشاهیان، خسروباباخانی و یوسف قوجق بودند. ابراهیم زاهدی‌مطلق، داوود امیریان، و مهدی قزلی داوری آثار بخش مستندنگاری را انجام دادند و در بخش نقد ادبی هم محمدرضا سنگری، علی کاشفی‌خوانساری و ابوالفضل حری آثار را داوری کردند.  

مریم بصیری

برگزیده‌ها از روی کیفیت کارها و مهارت نویسنده اثر انتخاب شدند

مریم بصیری دبیر علمی چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد هم در تشریح برنامه‌های این دوره از جایزه عنوان کرد: امسال هم طبق معمول تمامی دوره‌های جایزه؛ این دوره هم شامل چهار بخش اصلی بود و بعد از اینکه داورهای هر بخش انتخاب شدند، جلسات داوری هر چهاربخش به‌طور مرتب تشکیل شد؛ البته در برخی بخش‌ها مثل بخش رمان و داستان که تعداد آثار بیشتر بود؛ به تبع جلسات داوری هم بیشتر بود و انتخاب آثار در چند مرحله اتفاق افتاد.  

دبیر علمی جایزه جلال اضافه کرد: در انتخاب آثار برگزیده سعی کردیم روی فرد یا ناشر خاصی تاکید نداشته باشیم و برگزیده‌ها از روی کیفیت کارها و توانایی و مهارت نویسنده اثر انتخاب شدند.

بصیری گفت: جلسات داوری هم با حضور نماینده هیئت علمی جایزه و با چالش‌های بسیار برگزار شد و بعضا 6 تا 7 ساعت به‌طول می‌انجامید و سعی شد در نهایت بهترین کار هر حوزه انتخاب و معرفی شود. امیدوارم نتیجه کار رضایت‌بخش و امیدی برای دیگر افرادی باشد که در ادامه می‌خواهند این راه را ادامه دهند.

جایزه جلال

در پایان این نشست هم اسامی 19 نامزد برگزیده چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد در چهار بخش اصلی جایزه و پنج اثر برگزیده توسط هیئت داوران در بخش ویژه با عنوان «نگاهی دیگر» معرفی شدند.

انتهای پیام
captcha