تقویت نظام تربیتی دانش‌آموزان در همکاری مشترک مدرسه، خانواده و مسجد
کد خبر: 4031253
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
مستأجران تبیین کرد؛

تقویت نظام تربیتی دانش‌آموزان در همکاری مشترک مدرسه، خانواده و مسجد

معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج دانش‌آموزی اهداف پنج‌گانه این سازمان در راستای ارتقای سطح فکری و عملی دانش‌آموزان را تشریح کرد و گفت: هدف ما این است که بتوانیم با اتصال سه قالب مهم تربیتی یعنی مدرسه، خانواده و مسجد اهداف پنج‌گانه سازمان را محقق کنیم.

اهداف 5 گانه سازمان بسیج دانش‌آموزیبه گزارش ایکنا، در قانون مصوب سال 1375، جذب دانش‌آموزان و سازماندهی آنان در قالب واحدهای بسیج دانش‌آموزی مدارس، آموزش آمادگی دفاعی دانش‌آموزان، ایجاد روحیه همیاری، مسئولیت‌پذیری و آمادگی دفاع همه‌جانبه از انقلاب اسلامی در دانش‌آموزان، گسترش فرهنگ و تفكر بسیجی در بین آحاد دانش‌آموزان كشور و زمینه‌سازی برای مشاركت داوطلبانه دانش‌آموزان به طور سازمان یافته در عرصه‌های سازندگی، عمرانی، دفاعی، امدادی و ... از جمله اهداف عالی سازمان بسیج دانش‌آموزی بیان شده است.

همچنین، آشنا کردن دانش‌آموزان کشور با بسیج و ترویج فرهنگ و تفکر بسیجی در بین آنان، جذب و سازمان‌دهی دانش‌آموزان بسیجی، ارائه آموزش‌های نظامی سازمانی و تخصصی اعضای بسیج دانش‌آموزی، ایجاد و تقویت روحیه همیاری مسئولیت‌پذیری و دفاع همه‌جانبه از انقلاب اسلامی، به کارگیری اعضای بسیج دانش‌آموزی در رزمایش‌ها، اردوهای رزمی، فرهنگی و عرصه‌های دفاعی و امنیتی سازندگی امدادی فرهنگی حوادث غیر مترقبه و بلایای طبیعی،‌ تقویت سطح فرهنگی دانش‌آموزان بسیجی و ترویج روحیه انقلابی در آنان، تقویت بنیه علمی بهبود وضعیت تحصیلی و تشویق دانش‌آموزان ممتاز بسیجی در عرصه‌های علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی،‌ الگوسازی برای نوجوانان و دانش‌آموزان کشور، ایجاد و تقویت ارتباط اعضای بسیج دانش‌آموزی با پایگاه‌های مقاومت محلی و دانشجویی و گرامیداشت حماسه دفاع مقدس شهدای دفاع مقدس و به‌ویژه شهدای دانش‌آموز کشور نیز از جمله وظایف بسیج دانش‌آموزی برشمرده شده است.

مستأجران، معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج دانش‌آموزی در گفت‌و‌گو با ایکنا، در رابطه با رویکردهای فضای تربیتی بسیج دانش‌آموزی اظهار کرد: سازمان بسیج دانش‌آموزی با هدف تربیت جوان مؤمن انقلابی جهادگر در عرصه فضای دانش‌آموزی به دنبال برنامه‌ای است که بتوانیم دانش‌آموزان را در عرصه‌های مختلف به رشد و ارتقا برسانیم.

وی با بیان اینکه در این زمینه پنج هدف اصلی برای بسیج دانش‌آموزی در رابطه با مخاطبان در نظر گرفته شده است، افزود: این پنج هدف اصلی شامل عاقل و عالم و اهل فکر شدن دانش‌آموزان، مهذب و دین‌مدار شدن دانش‌آموزان، انقلابی و آگاه شدن، توانمند شدن با روحیه جهادی و نیز تمدنی شدن دانش‌آموزان است.

معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج دانش‌آموزی ادامه داد: با اجرای این پنج هدف به دنبال این هستیم که بتوانیم دانش‌آموزان را به حد مطلوبی از تراز انقلاب اسلامی رشد دهیم. قالب کار ما نیز این است که بتوانیم با اتصال سه قالب مهم تربیتی یعنی مدرسه به عنوان محلی که دانش‌آموزان 12 سال از بهترین سال‌های زندگی خود را در آنجا می‌گذرانند و شخصیت ایشان در این مدت شکل می‌گیرد، کانون خانواده به عنوان اولین کانون تربیتی یک فرد و مسجد به عنوان محور محله اسلامی اهداف پنج‌گانه سازمان را محقق کنیم.

مستأجران تصریح کرد: برای اجرای چنین نیتی نیز برنامه‌های متفاوتی متناسب با مقاطع سنی دانش‌آموزان در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم درنظر گرفته شده است. همچنین، در نظر داریم که بتوانیم در مقطع متوسطه دوم دانش‌آموزان را با آغاز مسئولیت‌پذیری و دادن مسئولیت‌ به ایشان، به صورت جدی‌تری وارد مسئولیت‌های اجتماعی کنیم.

معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج دانش‌آموزی گفت: در مقطع ابتدایی با محوریت سن بلوغ و مسائل مربوط به این مورد، برنامه‌هایی در حوزه‌‌های مختلف فضای مجازی، بهداشت و سلامت، تغذیه، تحصیل، استعدادسنجی و ...  در نظر گرفته شده است که از سوی مربیان به دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

مستأجران بیان کرد: در مدارس متوسطه اول نیز مربیان دانش‌آموزان را به سمت مساجد هدایت می‌کنند تا اندک اندک با برنامه‌های اجتماعی آشنا شوند. همچنین برنامه‌هایی در حوزه عزت و کرامت و روحیه پرسشگری دانش‌آموزان تدارک دیده شده است.

معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج دانش‌آموزی تصریح کرد: در مقطع متوسطه دوم نیز دانش‌آموزان با عرصه مسئولیت‌پذیری و شبکه‌سازی تخصصی آشنا می‌شوند و ضمن ورود به مسئولیت‌های اجتماعی، در قالب گروه‌هایی به صورت تخصصی شبکه‌سازی می‌شوند.

وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «سن بلوغ افراد، سن شروع مسئولیت‌‌پذیری اجتماعی ایشان است»، تصریح کرد: به همین دلیل برنامه‌های سازمان بسیج دانش‌آموزی از آغاز فرآیند خود دارای سیر تربیتی ویژه‌ای است که با طی این فرآیند به اهداف پنج‌گانه مدنظر دست خواهیم یافت.

معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج دانش‌آموزی اظهار کرد: با بتوانیم دانش‌آموزان را در مقطع متوسطه دوم و پیش از ورود به دانشگاه یا عرصه‌های کاری و شغلی به سطح مطلوبی از این اهداف پنج‌گانه رسانده و آماده مسئولیت‌های مهمتر کنیم.

انتهای پیام
captcha