وبینار «زن، هویت و انقلاب اسلامی» در جهاددانشگاهی کردستان برگزار شد
کد خبر: 4035485
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۷

وبینار «زن، هویت و انقلاب اسلامی» در جهاددانشگاهی کردستان برگزار شد

وبینار «زن، هویت و انقلاب اسلامی» به همت امور بانوان جهاددانشگاهی کردستان و با حضور لیلا آژیر، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان امروز، 21 بهمن‌ماه به صورت آنلاین برگزار شد.

لیلا آزیر مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، لیلا آژیر، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان در وبینار «زن، هویت و انقلاب اسلامی» که به همت امور بانوان جهاددانشگاهی کردستان امروز، 21 بهمن‌ماه به صورت آنلاین برگزار شد، اظهار کرد: مجموعه نگرش‌ها، ویژگی‌ها، روحیات و برداشت ذهنی هر فرد از خود را هویت تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه هویت تحت تأثیر عوامل اجتماعی، محیط، تأثیرات خودآگاه و ناخوداگاه قرار می‌گیرد، افزود: فرهنگ‌ها، شاخصه‌ها، باورها و کلیشه‌هایی متفاوت در مورد جنسیت دارند. باورهای غلطی تحت عنوان ضعیف بودن زنان، هوش کمتر، عدم موفقیت زنان در امور مالی، تحت حمایت بودن زنان و... در ضمیر خودآگاه و ناخوداگاه فرد تأثیر می‌گذارند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان بیان کرد: برهمین اساس خودپندار، عزت نفس و اعتماد به نفس فرد به عنوان یک زن با مرد تحت تأثیر عوامل اجتماعی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به دیدگاه جوامع در گذشته به زنان افزود: در گذشته به دلیل اهمیت جایگاه نیروی کار و توانایی و قدرت بدنی مردان در جایگاه فرادستی نسبت به زنان قرار می‌گرفتند و این خودپندار زنان و مردان را تحت تأثیر خود قرار می‌داد.

آژیر تأکید کرد: زنان و مردان از نظر جسمی و روانی در بخش‌های قدرت و توانایی بدنی، تفکر، احساسات، ارتباطات و روابط با هم متفاوت‌ هستند که این تفاوت‌ها به معنای برتری بر یکدیگر نیست، بلکه باید با پذیرش این تفاوت‌ها، زن و مرد تکمیل‌کننده یکدیگر باشند.

وی با اشاره به اینکه زن و مرد با توجه به توانمندی‌های خود باید مسئولیت‌هایی را در جامعه و خانواده بپذیرند، افزود: نباید هیچگاه این تفاوت‌ها را نادیده گرفت چراکه نادیده گرفتن این امور موجب احساس بی‌‌نیازی زن و مرد از همدیگر می‌شود این امر تبعات منفی بسیاری خواهد داشت چراکه اساس خلقت بر پایه این تفاوت‌ها بنا نهاده شده است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان با اشاره به جایگاه زنان قبل از اسلام در کشور عربستان بیان کرد: قبل از اسلام زن در عربستان و به ویژه بین قبیله قریش هیچ جایگاهی نداشت و زنان همواره به ارث می‌رفتند اما اسلام با دادن جایگاه و مقام به زنان برای آنان ارث تعیین کرد و زنان را وارث مردان قرار داد، این امر انقلاب بزرگی در جوامع آن دوران ایجاد کرده و ساختار و لایه‌های این جامعه را دچار دگرگونی و تغییر کرد.

وی افزود: نگاه اسلام به زن و مرد یک نگاه برابری و تساوی است، اما بنابر تفاوت‌های ذاتی و فطری خود مسئولیت‌های متفاوتی در جامعه دارند و اگر این تفاوت‌ها نبود دیگر نیازی به وجود زن یا مرد نبود.

آژیر با اشاره به اینکه زنان در کشور ایران در دوران امویان، عباسیان، تاتاریان، مغول‌ها تا انقلاب مشروطیت در سایه بودند، ادامه داد: در انقلاب مشروطیت نقش زنان پررنگ تر می‌شود و زنان مطالبه‌گر و خواهان حق و حقوقی که اسلام به آنان داده بود، می‌شوند.

وی در ادامه گفت: سال 1299 بحث حضور زنان پررنگ‌تر می‌شود و به خاطر مراودات بین کشورهای جهان، زنان تحت تأثیر تفکرات جدیدی قرار می‌گیرند و زنان ترقی‌خواه و مردان خواهان حقوق زنان، مطالبه اصلاح قوانین را مطرح می‌کنند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان بیان کرد: در دوران انقلاب اسلامی زنان پا به پای مردان به عرصه انقلاب آمدند و در کف خیابان‌‎ها و جمع تظاهرکنندگان زنان همواره حضور داشتند و حتی در بسیاری از بخش‌ها مردان با تشویق زنان حضور می‌یافتند.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور رهاشده از ظلم و استبداد طاغوتیان وارد عرصه جنگ تحمیلی با کشور عراق خواهد شد که در این عرصه نیز نقش و حضور مستقیم و غیر مستقیم زنان انکارناپذیر بوده است.

آژیر اعلام کرد: زنان به عنوان همسران و مادران شهدا با حفظ سنگر خانواده و پشتیبانی از جبهه‌های جنگ و رزمندگان نقش و جایگاه خود را بیشتر در جامعه ایران به اثبات رساندند.

وی با اشاره به سرشماری سال 1395 گفت: براساس این سرشماری تشکیل 49 درصدی جامعه پزشکی و سلامت کشور از زنان، رشد 16 برابری پزشکان زن عمومی و رشد 17 برابری اعضای هیئت علمی زن در دانشگاه‌ها را بعد از انقلاب اسلامی شاهد بوده‌ایم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان افزود: نتایج کنکور سال 1400 نشان می‌دهد که 55.5 درصد از شرکت‌کنندگان کنکور را بانوان تشکیل می‌دهد که به جز در رشته ریاضی فیزیک در سایر رشته تعداد پذیرفته شدگان زن نسبت به آقایان بیشتر بوده است.

وی افزود: انقلاب اسلامی بستر مناسبی بوده تا زنان ما در عرصه اجتماع بیشتر حضور یابند و این امر این نوید را می‌دهد که جامعه برای ورود و بالندگی زنان در تمام عرصه‌های علمی، اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی آماده است.

آژیر در پایان به خشونت‌ علیه زنان اشاره کرد و گفت: بیشتر این خشونت‌ها به دلیل عدم آشنایی و شناخت زنان از حق و حقوق خود در خانواده روی می‌دهد که در این راستا استانداری کردستان از سال 94 دوره‌های تاب‌آوری و مهارت‌های زندگی را برای زنان در استان کردستان برگزار کرده است.

انتهای پیام
captcha