مساجد تانزانیا؛ میزبان نخستین «اعتکاف رجبیه»
کد خبر: 4036887
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹

مساجد تانزانیا؛ میزبان نخستین «اعتکاف رجبیه»

مدیر ارتباطات نمایندگی جامعة المصطفی(ص) در کشور تانزانیا از برگزاری مراسم معنوی تربیتی اعتکاف رجبیه برای اولین بار در تاریخ تانزانیا به همت نمایندگی المصطفی(ص) در دارالسلام خبر داد.

مراسم معنوی«اعتکاف رجبیه» برگزار شد

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رمضانی، مدرس نمایندگی جامعة المصطفی(ص) العالمیه در تانزانیا امروز، 27 بهمن در گفت‌وگو با ایکنا ضمن تبریک ایام ولادت امیرالمؤمنین، امام علی(ع) با اعلام این خبر گفت: مراسم معنوی تربیتی اعتکاف رجبیه سال ۱۴۴۳ق به همت نمایندگی المصطفی(ص) در تانزانیا با حضور خواهران و برادران، در دو مسجد بزرگ شهر دارالسلام برگزار شد.

مدرس جامعة المصطفی العالمیه افزود: اعتکاف از عبادت‌های مهم اسلامی است که به‌ویژه پس از انقلاب اسلامی بسیار گسترش یافته و موج جدید معنویت‌خواهی را پدید آورده است. اعتکاف نوعی کناره‌گیری از فضای متداول زندگی است برای این که انسان خلوتی داشته باشد و زمینه حضور و قرب الی الله برای او حاصل شود.

ارسالی/مراسم معنوی«اعتکاف رجبیه» برگزار شد

جایگاه مسائل اجتماعی در مدل تربیتی اسلام

حجت‌الاسلام رمضانی ادامه اداد: در مناسک مذهبی و عرفانی مکتب اهل بیت(ع) یک نکته محوری وجود دارد و آن، پیوند این مناسک و مراسم با ولایت است. در اعیاد قربان، غدیر و فطر که مهمترین اعیاد شیعه هستند، در همه مناسک، توجه به مقصد وجود دارد؛ بنابراین در فضای فرهنگ اسلام مناسک عرفانی و معنوی‌ای که به ما آموزش داده شده، متفاوت با معنویت‌های دیگر به خصوص معنویت‌های نوظهور است. عرفان اسلامی ما را فقط به یک فضای درون‌گرای فردی دعوت نمی‌کند، بلکه بستری برای توجه به مسائل اجتماعی اسلام است.

وی بیان کرد: گاهی اخلاق‌ اسلامی به‌گونه‌ای تعریف می‌شود که مثلاً توجه به طبیعت انسان جزء اخلاق اسلامی به حساب نمی‌آید! در حالی که همان امامی که دستور اخلاق می‌دهد، دستور تغذیه و بهداشت هم می‌دهد. اگر مدل تربیتی انسان را به نحو عام در نظر بگیریم بخشی از آن، پرورش روح انسان، بخشی هم، پرورش جسم انسان و بخشی هم، مسائل اجتماعی است.

ارسالی/مراسم معنوی«اعتکاف رجبیه» برگزار شد

مدرس جامعة المصطفی(ص) العالمیه اظهار کرد: اعتکاف در اصل به معنای محبوس ماندن و مدتی طولانی در کنار چیزی بودن است و در اصطلاح شرع به معنای توقف در مساجد برای عبادت بوده که حداقل آن سه روز است و شرط آن روزه داشتن و ترک بعضی دیگر از لذائذ است.(تفسیر نمونه ج ۱ ص ۶۵۳)

رمضانی ادامه داد: فلسفه و حکمت اعتکاف را می‌توان در ایجاد زمینه مناسب برای اندیشه و تفکر و فراهم آمدن زمینه توبه و بازگشت و فرصت نیایش و تلاوت قرآن و خواندن نماز بیان کرد. اعتکاف یک برنامه خودسازی مهم است که انسان را در مدت چند روز به کلی از مظاهر مادی جدا می‌سازد و در یک عالم روحانی و معنوی غرق می‌کند و او را به نگریستن مجدد به برنامه‌های اخلاقی و توبه از گناه و محاسبه و مراقبه وا می‌دارد و در مجموع تولدی دوباره محسوب می‌شود.(استفتاءات جدید، ج ۲ ص ۱۵۷)

وی تعداد حاضرین در این مراسم معنوی را ۲۱۰ دانش‌پژوه خانم و آقا دانست و گفت: در این مراسم معنوی اعتکاف رجبیه که برای اولین بار در تانزانیا برپا شده و کماکان ادامه دارد، برنامه‌های متنوع فرهنگی، تربیتی و قرآنی در حال پیگیری است که یکی از آنها، حلقه‌های معرفت است که هر روز استادانی به مساجد اعزام می‌شوند.

انتهای پیام
captcha