جهادگران به حفظ وحدت جامعه توجه کنند
کد خبر: 4037486
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹
امام جمعه کرمان:

جهادگران به حفظ وحدت جامعه توجه کنند

امام جمعه کرمان با بیان اینکه رسالت جهاد تبیین مقابله با استعمار فرانو است، گفت: جهادگران عرصه جهاد تبیین باید میدان دوست و میدان دشمن را خوب بشناسند و جهادگر توجه کامل داشته باشد زمانی‌که به دنبال شفاف سازی است وحدت جامعه را دچار مشکل نکند.

حجت‌الاسلام حسن‌ علیدادی‌سلیمانی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان

جهاد تبیین از موضوعات مهمی است که در چند ماه اخیر رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) بسیار بر آن تأکید داشته‌اند به طوری که جهاد تبیین به عنوان یک فریضه‌ قطعی و فوری مطرح شده است و همه‌ افراد جامعه مخاطب آن قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری ایکنا کرمان در گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام حسن علیدادی‌سلیمانی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان به ضرورت انجام این نوع جهاد و وظیفه جهادگران پرداخت که تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود.

ایکناـ فلسفه و ضرورت جهاد تبیین در جامعه امروز به چه دلیل است؟

ما در قرن معاصر با سه نوع استعمار مواجه هستیم. یک نوع آن استعمار کهنه است که در آن کشورهای استعمارگر همه‌ همتشان این بود کشوری را که می‌خواستند مستعمره خود قرار دهند سرزمینش را اشغال می‌کردند و حاکمی را در آنجا منصوب می‌‌کردند و به صورت مستقیم و مستقل آن را مدیریت می‌کردند و همانطور که می‌خواستند اهدافشان را پیاده می‌کردند. مدتی گذشت و استعمارگران به این نتیجه رسیدند که این نوع استعمار دیگر جواب نمی‌دهند و باید نوع دیگری از استعمار را پیش گرفت و به سراغ استعمار نو رفتند.

در استعمار نو دیگر سرزمین را اشغال نمی‌کنند و استعمارگر، حاکمی را که بر مردم حکومت می‌کند را در اختیار خود می‌گیرد. در ظاهر حاکم از بین مردم انتخاب می‌شود اما حاکمی است که در اختیار استعمارگر قرار دارد که نمونه‌های آن را در بسیاری از کشورهای کوچک و مستعمره که در ظاهر خود را مستقل می‌دانند می‌بینیم.

نوع سوم استعمار، به جغرافیا و حاکمیت کار ندارد و می‌خواهد ذهن مردم و افکار عمومی را در اختیار خود بگیرد که خطرناکترین استعمار هم همین نوع استعمار است. ما امروز با این نوع استعمار مواجه هستیم و این خطر کشورها را تهدید می‌کند. جهاد تبیین که مقام معظم رهبری فرمودند دقیقاً نقطه مقابل استعمار فرانو است که می‌خواهد ذهن‌ مردم را به خود جلب کند و بحث جهاد تبیین و فلسفه آن از اینجا آغاز می‌شود تا اجازه ندهیم ذهن‌های مردم و افکار عمومی مردم در اختیار دشمن قرار بگیرد.

دشمن زمانی‌که بخواهد افکار عمومی مردم را در اختیار خود قرار دهد از تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای خود استفاده می‌کند و دروغ، شایعه، اتهام و بزرگنمایی بسیاری از مسائل را در دستور کار خود می‌گذارد که این امر بر افکاری عمومی تأثیر می‌گذارد و جهاد تبیین است که به عنوان یک پادزهر اجازه نمی‌دهد این زهر در جامعه گسترش پیدا کند و لذا رسالت جهاد تبیین این است که جلو استعمار فرانو را بگیرد.

ایکنا- مخاطب اصلی جهاد تبیین در جامعه چه کسانی هستند؟

مخاطب اصلی جهاد تبیین دو بحث دارد یکی اینکه چه کسانی باید تبیین کنند؟ نخبگان و خواص جامعه. چه کسانی مخاطب قرار بگیرند؟ افکار عمومی مردم. نخبگان و فرهیختگان جامعه وظیفه دارند در عرصه‌های مختلف اجازه سوء استفاده دشمن را ندهند و این نیاز به تبیین درست و رساندن واقعیت به مردم را دارد. همچنین دشمن شناسی مردم باید حساس شود و بالا برود تا در میدان دشمن بازی نکنیم.

ایکناـ برای پیشگیری از آسیب و سردرگمی در جهاد تبیین چه اقداماتی باید انجام شود و لزوم آموزش برای جهادگران را تا چه اندازه مهم می‌دانید؟

در جهاد تبیین باید به چند محور خوب توجه کرد تا دچار سردرگمی نشویم. کسانی که می‌خواهند جهاد تبیین را در دستور کار قرار دهند و جهادگر این میدان باشند اول کاری که می‌کنند باید میدان دوست و میدان دشمن را خوب بشناسند. نکته‌ دوم این است که باید بدانند مرز قاطع بین دشمنی‌ها و دوستی‌ها کجا قرار گرفته است و بدانند دشمن از کدام موضع، حرف و تحلیل ممکن است سوء استفاده کند. نکته سوم این است که جهادگر باید توجه کامل داشته باشد زمانی‌که به دنبال شفاف سازی است، وحدت جامعه را دچار مشکل نکند.

در جهاد تبیین ضمن اینکه فرد جهادگر عالمانه، آگاهانه و مسلط بر موضوعی که مطرح می‌کند باید بر جوانب آن نیز مسلط باشد، باید بر میدانی هم که موضوع و محتوا را بر آن منتقل می‌کند به خوبی مسلط باشد تا دشمنی‌های دشمن را خوب بداند و دوستانش را خوب بشناسد و حرکتی نکند که دشمن بتواند از آن سواستفاده کند.

ایکناـ برای انجام جهاد تبیین زیر ساخت خاصی در جامعه باید وجود داشته باشد و آیا این بستر فراهم شده است؟

با توجه به اینکه کشور ما بحمدالله یک کشور انقلابی، ارزشی و ولایی است، بهترین شاخصه آن برای کسانی که می‌خواهند در جهاد تبیین ورود کنند منویات و رهنمود‌های مقام معظم رهبری است و بهترین محتوا برای جهاد تبیین در فرمایشات مقام معظم رهبری است. اگر کسی فرمایشات ایشان را به بهترین وجه ممکن به مردم برساند و بتواند سؤالات را پاسخ دهد فکر می‌کنم بزرگترین زیرساخت جهاد تبیین در فرمایشات امام و رهبری جامعه است و نیازی به بیرون نداریم.

در زمان این دو امام انقلاب به بهترین وجه ممکن به مردم بصیرت، آگاهی و هشدارهای لازم داده شده است و ما اگر متکی بر آنچه که ولایت فقیه چه در زمان امام عظیم‌الشان و چه در زمان مقام معظم رهبری به جامعه منتقل کردند باشیم و آن را برای مردم بیان کنیم بهترین جهاد تبیین است.

ایکنا- نقش زنان در عرصه جهاد تبیین باید چگونه باشد؟

زنان جامعه ما به سه دلیل بسیار مهم هستند که باید به آن توجه کرد. دلیل اول این است که از نظر جمعیتی زنان جمعیتی برابر و حتی بیشتر از مردان دارند و بخشی از جامعه ما که از نصف هم بیشتر است و هم می‌توانند جهادگر باشد و هم مخاطب جهاد قرار بگیرند متعلق به بانوان است. نکته دوم این است که بانوان تأثیرگذار در مردان هستند و مادران به صورت اعتقادی بر فرزندان خود اثر دارند و همسر هر فردی مشاور او محسوب می‌شود و تأثیرگذار است. نکته سوم این است که نقش مادر در تمدن‌سازی نقشی بی‌نظیر و بی‌بدیل است. بنابراین زمانی که زنان در این سه جایگاه، بسیار مهم هستند نمی‌شود در جهاد تبیین جهادگر نباشند و مخاطب قرار نگیرند پس مهم است که زنان جهادگر باشند.

بانوانی که در دانشگاه و حوزه تحصیلات عالی خود را به پایان رسانده‌اند در جهاد تبیین انسان‌های توانمندی هستند. ضمن اینکه همان‌طور که در توده‌های مردم، مردها مخاطب جهاد تبیین هستند، بانوان نیز مخاطب هستند و هیچ فرقی در جهاد تبیین بین زن و مرد چه به عنوان جهادگر و چه به عنوان مخاطب وجود ندارد و حتی نقش بانوان بیشتر هم می‌تواند باشد.

ایکناـ توصیه شما به مسئولان استان برای کار در زمینه جهاد تبیین چه هست؟

مسئولان باید چند کار به صورت هم عرض انجام دهند تا بتوانند در جهاد تبیین موفق شوند. اول باید شب‌ و روز برای مردم کار کنند و در حوزه کاری خود باید هر چه می‌توانند مشکلات مردم را کم و رفع کنند. نکته دوم این است که آنچه که در حوزه کاری آن‌ها خدمت می‌شود، آن خدمت‌ها را به خوبی برای مردم بیان کنند و نکته سوم اینکه مسئولان خود تبدیل شوند به جهادگران حوزه جهاد تبیین، یعنی با بیان و حرکتی که انجام می‌دهند و موج مثبتی که در جامعه ایجاد می‌کنند، جهاد تبیین را مانند یک جهادگر انجام دهند.

بنابراین مسئولان باید در صحنه عمل کار انجام دهند، کار خود را شفاف کنند و در اختیار مردم قرار دهند و خود آن‌ها نیز در عرصه جهاد تبیین جهادگر باشند. کسی که مسئول می‌شود در حوزه کاری خود جهادگر قدرتمند و قوی هم باشد.

 

 

 

انتهای پیام
captcha