اتلاف وقت آفت زیست سالم می‌شود
کد خبر: 4037574
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵

اتلاف وقت آفت زیست سالم می‌شود

استاد دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه در قرآن کریم آن چیزی که موجب اتلاف وقت شود از آن به عنوان لغو، باطل و پوچی یاد شده، گفت: در قرآن کریم آن چیزی که موجب اتلاف وقت می‌شود از آن به عنوان لغو و باطل یاد شده چرا که موجب نابودی عالی‌ترین سرمایه زندگی و آفت زیست سالم می‌شود.

فاطمه گرکانی دانشگاه آزاد اسلامی

فاطمه گرکانی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از کرمانشاه با اشاره به فرموده امیرالمؤمنین(ع) که «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر. فرصت‌ها همچون ابر درگذرند پس فرصت‌های نیک را غنیمت بشمارید» اظهار کرد: در قرآن کریم آن چیزی را موجب اتلاف وقت می‌شود از آن به عنوان لغو، باطل و افراط یاد شده است چرا که موجب نابودی عالی‌ترین سرمایه زندگی و آفت زیست سالم می‌شود.

وی با بیان اینکه وقت یعنی زمان مهیا شدن شرایط برای نیل به اهداف، افزود: در قرآن کریم که عالی‌ترین و محکم‌ترین راه هدایت بشری است برای وقت و زمان و گذر عمر ارزش بسیاری قائل شده است و حتی به زمان‌های مختلف قسم یاد می‌کند «والفجر. قسم به طلوع فجر». در قرآن به قدری به وقت احترام شده که گویی اوج ارزش‌ها است تا آن‌جا که خداوند متعال به آن سوگند یاد می‌کند.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به هشدار‌ها و تعابیر مختلف در قرآن کریم که ما را به بهره‌گیری صحیح وقت فراخوانده است، گفت: قرآن کریم اتلاف‌گران وقت را به عذاب‌های سخت تهدید کرده است بنابراین نتیجه می‌گیریم که وقت را به بطالت نگذرانیم و در گمراهی نیافتیم چرا که قرآن کریم قدردانی از وقت را از ارکان اصلی ایمان و وسیله نجات و پیروزی قرار داده است.

گرکانی با اشاره به اینکه زندگی انسان بدون وقت‌شناسی و ایجاد نظم به سامان نمی‌رسد، افزود: استفاده از فرصت‌های مناسبی که در زندگی روزمره ما به دست می‌آید و بهره‌برداری از شرایط مساعد پایه اساسی موفقیت انسان در جمیع شئون مادی و معنوی است.

وی با بیان اینکه همواره باید از شرایط موجود بهره گرفت و هیچ فرصتی را به آسانی نباید از دست داد، گفت: عمر انسان سرمایه اوست که با تندی می‌گذرد و با گذشت هر روز به اندازه یک روز سرمایه انسان مستهلک می‌شود بر این اساس باید نهایت توجه و وسواس را در این خصوص داشته باشیم و از وقت و زمان استفاده کنیم و در قبال رفتن این سرمایه به کسب کمال بپردازیم.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: با نگاه به جهان هستی در می‌یابیم که همه چیز بر اساس نظمی دقیق پایه‌گذاری شده بنابراین باید همسو با این نظام و برنامه‌ریزی درست زندگی معنوی و مادی خود را با آن هماهنگ کنیم، زیرا هماهنگی و استفاده مطلوب از وقت ارمغان آینده‌ای روشن برای ما است.

گرکانی اظهار کرد: در اهمیت وقت و گذر زمان همین بس که بدانیم خداوند متعال انسان را به نگهداشت حساب آن و دقت در محاسبات تقویمی فرا می‌خواند تا مایه نظم در زندگی انسان شود و با توجه به اهمیت وقت و با هدف ارائه الگوی صحیح از فرصت‌ها باید به نحوی شایسته از وقت خود استفاده و هرگز وقتمان را تباه نکنیم.

وی با اشاره به اینکه فرصت‌های مختلفی برای هر کس فراهم است و این امر همیشه به این منوال نمی‌ماند و هر روز مقداری از آن کاسته شده و انسان عاقل آن کسی است که قبل از پایان یافتن فرصت‌ها، استعداد‌های خود را شکوفا و کمال مطلوب را تحصیل نماید، بیان کرد: عمر سرمایه است و اگر قدر آن را ندانیم به سرعت از دست می‌رود بدون آنکه دستاوردی برایمان داشته باشد پس تا زمان داریم از تک تک لحظه‌های عمرمان بهره بگیریم و خوشا به حال کسانی که عمرشان را در راه تحصیل ایمان و معرفت، بندگی خدا و کسب اخلاق انسانی صرف می‌کنند.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه وقت انسان قابل ارزشگذاری نیست و اگر هدر شد با هیچ چیزی قابل جبران نخواهد بود، گفت: این را بدانیم که وقت همان عمر انسان است و سرمایه‌ای بالاتر از نیست.

گرکانی بهره‌گیری از وقت را بزرگترین توفیق انسانی و زمینه‌ساز رسیدن به اهداف عالیه دانست و افزود: این را بدانیم که باید از تک تک لحظات عمرمان به درستی استفاده کنیم و وقتمان را صرف کار‌های بیهوده نکنیم که ارزشمندترین ثروت انسانی هستند.

وی در پایان اظهار کرد: در آستانه سال جدید از همگان به ویژه جوانان می‌خواهم که در پی رضایت خداوند باشیم و در مسیر تقویت ایمان خود، اطرافیان و دوستانمان قدم برداریم و از وقت و فرصتمان در مسیر انجام اعمال صالح بهره بگیریم.

انتهای پیام
captcha