فراخوان همایش ملی «معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی»
کد خبر: 4037802
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲

فراخوان همایش ملی «معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی»

رییس قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی و مبارزه با جریان‌ها و فرق انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به فراخوان همایش ملی معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی، بیان کرد: آخرین مهلت ارسال چکیده یکم آبان‌ماه 1401، آخرین مهلت ارسال مقاله 15 بهمن‌ماه 1401 و زمان برگزاری همایش آبان‌ماه 1402 است.

فراخوان همایش ملی معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامیبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، رئیس قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی و مبارزه با جریان‌ها و فرق انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی امروز دوم اسفندماه، در نشست خبری «دومین همایش ملی معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی» که در سالن همایش‌های غدیر قم برگزار شد، بیان کرد: با وجود اینکه در دوران جدید جریان‌های ضد معنویت در دنیای غرب رواج پیدا کرد و تفکر مدرنیته به دنبال حدف عناصر غیرمادی بود اما شاهد آن هستیم که در عصر جدید دین‌خواهی و توجه به ریشه‌های عمیق انسانی سر برآورد و امروز گرایش به دین و معنویت حتی در مادی‌ترین جوامع غربی در حال رشد و شکوفایی است.

وی افزود: اسلام به عنوان آخرین دین الهی بر عنصر معنویت به عنوان مهم‌ترین حوزه حیات انسان تاکید داشته است و بهترین تعریف از معنویت معتدل و مبتنی بر ساحت وجودی بشر در قرآن کریم و مکتب اهل بیت(ع) است؛ در طول تاریخ دو عامل مهم سبب شد تا معنویت اصیل اسلامی تحت تاثیر قرار بگیرد و آن‌چنان که باید موردتوجه قرار نگیرد، از یک سو جریان‌هایی با برداشت‌های نادرست از معنویت مسیر معنویت فطری و ایمان حقیقی انسان را دچار انحراف کردند، معنویت‌های خودساخته و دست ساخت ذهن بشر سبب شد تا بسیاری از انسان‌های تشنه معنویت گمراه شوند.

سبحانی تصریح کرد: در جامعه اسلامی ما، جریان‌های باطنی مانند تصوف فرقه‌ای و باطن‌گرایانی از فرق اسلامی نمونه‌هایی بودند که از معنویت اصیل اسلامی سوء‌استفاده کردند و عملا نسخه‌ای برای معنویت پیچیدند که انحرافات بزرگی را در مسیر تاریخ و تفکر بشر فراهم آورده است.

رئیس همایش ملی معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی اظهار کرد: امروز در سراسر دنیا این گرایش‌های معنوی و فرقه‌های نوظهور بسیاری از نسل جوان ما را به سوی خود جذب می‌کند و براساس اعلام کارشناسان و متخصصان این حوزه، در جامعه ایران در دهه آینده ما شاهد اوج‌گیری جریان‌های نوظهور معنوی با رنگ و لعاب مختلف هستیم.

وی تصریح کرد: روشن است نسخه‌هایی که ترویج می‌شود همواره نسخه تقلبی از دین اصیل اسلامی است، جریان‌های انحرافی در معنویت تلاش می‌کنند نسخه‌های تقلبی برای معنویت ایجاد کنند و ریشه بسیاری از سخنان و آداب و مراسم این جریان‌های انحرافی همگی نسخه تقلبی از نسخه‌های اصیل دین اسلام است.

وی با بیان اینکه در همایش نخست معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی به دنبال آشنایی مردم با چهره واقعی جریان‌های انحرافی بودیم که میسر شد، افزود: در همایش اول به دنبال آسیب‌شناسی جریان‌های انحرافی بودیم و رویکرد نقدی و سلبی داشتیم اما در همایش دوم معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی هئیت علمی گام جدیدی را برداشته و به دنبال مبحث مقایسه و تطبیقی است.

سبحانی بیان کرد: اگر این همایش با اهتمام اساتید به اهداف موردنظر خود برسد دستاوردی است که همگان در سراسر جهان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

وی افزود: آنچه در معنویت و عرفان حقیقی مکتب اهل بیت(ع) وجود دارد در جهان علم و دین امروز بی‌نظیر است و معارف بلند قرآنی و احادیث گران‌مایه پیامبر گرامی اسلام و حضرت علی(ع) و کلمات گوهربار اهل بیت عصمت و طهارت از بخش‌های درخشان فرهنگ اسلامی و معنویت است که متاسفانه حتی در جامعه ما به درستی شناخته نشده است.

سبحانی با بیان اینکه این همایش از دو بعد علمی و عملی برخوردار است، افزود: معنویت مهم‌ترین مسئله به روز جامعه است و درواقع از بستر جامعه به محیط آکادمیک آمده و محققان و متخصصان را درگیر کرده است اما این مقوله علمی و معنوی زمانی موفق خواهد بود که هر دو ابعاد علمی و عملی آن با هم دیده شود.

وی ادامه داد: عده‌ای هستند که در حوزه عرفان معنوی تنها به بعد ترویجی و عملی بسنده می‌کنند که درست نیست لذا تلاش ما بر این است که بدنه جامعه فرهنگی به این همایش کمک کنند تا خروجی عملی و عینی خود را اجرایی کند.

رییس قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی و مبارزه با جریان‌ها و فرق انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به فراخوان همایش ملی معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی،  ادامه داد: آخرین مهلت ارسال چکیده یکم آبان‌ماه 1401، آخرین مهلت ارسال مقاله 15 بهمن‌ماه 1401و زمان برگزاری همایش آبان‌ماه 1402 است.

فعالیت ۲۰۰ هزار فرقه انحرافی و نوظهور در سطح جهان

در ادامه نشست، وکیلی دبیر علمی دومین همایش ملی معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی، بیان کرد: قدم اول در همایش نخست شاخصه‌ها و نقدهای قابل طرح معنویت‌های نوطهور مورد بررسی قرار گرفت و چندجلد کتب و مقالات پژوهشگران ایرانی شاهد استقبال از همایش نخست است.

وی افزود: معنویت اسلامی طرفیت‌های بالقوه‌ای دارد که تاکنون کشف نشده است و یکی از اهداف اصلی همایش دوم دسترسی و کشف ظرفیت‌های معنویت اسلامی است.

وکیلی با اشاره به محورهای همایش، اظهار کرد: خداگرایی، جاذبه‌های معنوی، راه‌های تحول معنوی، آینده انسان و جهان، پدیده‌های فوق طبیعی و خرق عادات، کارکرد شریعت، کارکردهای فردی و اجتماعی و شخصیت و معلمان معنوی در این همایش، مورد بررسی تطبیقی قرار می‌گیرند تا آنچه در معنویت اسلامی وجود دارد، خود را بروز و ظهور دهد.

وی افزود: همایش معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی در آبان‌ماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد و در طی این ۲ سال پیش‌نشست‌ها و نشست‌های تخصصی مختلفی در قالب همایش برگزار می‌شود.

وکیلی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از وجود و ماهیت فرقه‌های نوظهور در جهان وجود ندارد، تصریح کرد: ۲۰۰ هزار فرقه در سطح جهان با عنوان فرقه‌های انحرافی دینی و مذهبی داریم.

در پایان این مراسم، از پوستر دومین همایش ملی معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی رونمایی شد.

یادآور می‌شود، آخرین مهلت ارسال چکیده یکم آبان‌ماه 1401، آخرین مهلت ارسال مقاله 15 بهمن‌ماه 1401، زمان برگزاری همایش آبان‌ماه 1402 است و علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌های 02531156842 و 09900989031 تماس بگیرند و یا به سایت WWW.SP.ISCA.AC.IR مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha