روایتی از مهرواره‌ هنر در شهر فرهنگی سنندج
کد خبر: 4041826
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۲
ایکنا گزارش می‌دهد؛

روایتی از مهرواره‌ هنر در شهر فرهنگی سنندج

اولین مهرواره هنر و تجلیل از خلیفه میرزا آغه غوثی «پدر دف ایران» و فردین صادق ایوبی، طراح و نقاش برگزیده دو سالانه جهان اسلام در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار شد.

مهرواره هنر در سنندج

به گزارش ایکنا از کردستان، اولین مهرواره هنر و تجلیل از خلیفه میرزا آغه غوثی «پدر دف ایران»، 18 اسفندماه در مجتمع فرهنگی ـ هنری فجر سنندج برگزار شد.

این مراسم که با هدف تجلیل از دو نفر از هنرمندان عرصه هنر و عرفان خلیفه میرزا آغه غوثی و فردین صادق ایوبی برگزار شده بود، بسیار مورد استقبال مردم فرهنگی و هنردوست و عرفانی استان کردستان قرار گرفت.

از بدو ورود به سالن برگزاری مراسم حضور پرشور و خونگرم مردم سنندج توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کرد، بعد از دو سال عدم امکان برگزاری برنامه‌های فرهنگی، دیدن سالن 380 نفره تالار فروردین آن هم مملو از جمعیت به نحوی که دیگر صندلی خالی برای نشستن باقی نمانده، منظره بسیار زیبایی را به تصویر کشیده بود. دیدن زنان و مردان با لباس‌های زیبای کُردی در تالار فروردین بر زیبایی این منظره فرهنگی قوم کُرد افزوده بود.

انگار امروز همه آمده بودند تا ارادت خود را در این مراسم معنوی، عرفانی و فرهنگی به این دو شخصیت بزرگ فرهنگی اعلام کنند و به همگان نشان دهند که کردستان خاستگاه عرفان و معنویت بوده است و مقام و جایگاه فرهنگی استان کردستان از دیدگاه مقام معظم رهبری به برکت وجود چنین شخصیت‌های بزرگ فرهنگی قوم کُرد حاصل شده است.

آری کردستان یکی از مهم‌ترین خاستگاه‌های تلاقی آیین و هنر در عرفان است که این امر به طور ویژه‌ای و با بهره‌گیری از عنصر دف، میل به معبود را در مخاطب بیدار می‌کند.

خلیفه میرزا آغه غوثی؛ سفیر مذهبی و فرهنگی کردستان

عبید رستمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در این مهرواره هنری با اشاره به مزین شدن این مراسم به حضور و وجود هنرمندان برجسته و شاخص استان کردستان اظهار کرد: قدردانی از شخصیت‌های فرهنگی و هنری و همچنین نامداران و مشاهیر، سنتی حسنه و از نشانه‌های بالندگی و توسعه یافتگی هر جامعه بوده است.

وی با اشاره به تجلیل از دو شخصیت فرهنگی و هنری استان کردستان بیان کرد: امروز در این مراسم از خانواده مداح و مولودی‌خوان نامور ایران زمین، زنده یاد خلیفه میرزا آغه غوثی و فردین صادق ایوبی طراح و نقاش برگزیده دو سالانه جهان اسلام تجلیل و قدردانی خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان گفت: وجود و حضور هنرمندان و بزرگانی چون فردین صادق ایوبی، طراح و نقاش برگزیده دو سالانه جهان اسلام، مایه افتخار و مباهات استان بوده چراکه به برکت وجود این عزیزان نام استان در کشور طنین‌انداز شده است.

وی افزود: خلیفه میرزا آغه غوثی نیز سفیر مذهبی و فرهنگی کردستان بود که موسیقی عرفانی و مولودی‌خوانی را به دنیا معرفی کرد و نگذاشت این هنر فقط در خانقاه‌ها باقی بماند.

در ادامه، کلیپ زیبا و پربار از خلیفه میرزا اغه غوثی پخش شد که در این کلیپ بزرگان عرصه فرهنگ و هنر کشوری و استانی در مورد جایگاه این شخصیت عرفانی و خدمات ارائه شده وی به عرصه هنر عرفان و معنویت را بیان کردند.

دکتر بهاءالدین حسینی، یکی از اساتید دانشگاه‌های کردستان در ادامه این مراسم گفت: پاسداشت و معرفی بزرگانی همچون خلیفه میرزا آغه غوثی که هنر مدیحه‌سرایی و دف‌نوازی کردستان را جهانی کردند، امری لازم و ضروری است.

وی با تقدیر از مقام خلیفه میرزا آغه غوثی، افزود: نقش این بزرگمرد در ملودی سازی، مدیحه‌سرایی و ساخت نواهای مذهبی و عرفانی که هم اکنون در تکایا و خانقاه‌ها اجرا می‌شود، بی‌بدیل بوده است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: اشعاری که خلیفه میرزا آغه غوثی در مدایح خود استفاده می‌کرد، مشتمل بر مناجات، مدح پیامبر(ص)، مدح اهل بیت(ع)، اصحاب، بزرگان و مشایخ و همچنین بخشی هم مربوط به حکمت و اخلاقیات بوده است.

وی ادامه داد: خلیفه میرزا غوثی با حضور در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی این نوع سبک مدیحه‌سرایی و دف‌نوازی ویژه کردستان را به سراسر جهان معرفی کرد.

حسینی با اشاره به اینکه موسیقی عرفانی ترکیبی از عشق و هنر بوده که در استان کردستان معنا پیدا کرد، افزود: موسیقی سنتی در اصل با عرفان آغاز می‌شود و در این زمینه دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی عنوان کرده است «عرفان برداشت هنری از دین است» پس باید گفت عرفان آمیخته‌ای از هنر و دین بوده است.

وی گفت: هنر موسیقایی عرفانی کردستان همچون ستاره‌ای در آسمان هنرهای آئینی کردستان می‌درخشد که یکی از این ستاره‌های آسمان هنر موسیقایی عرفانی خلیفه میرزا آغه غوثی است که نامش بر دل تمام مردم کردستان جاویدان شده است..

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه همواره بخشی از سنت در مقابل تجدد ایستادگی و مقابله می‌کند، افزود: رشد و ترقی همواره روی خواهد داد اما در این گذر باید مراقب هویت فرهنگی‌مان باشیم چراکه در غیر این صورت، دچار بی‌هویتی و انقطاع فرهنگی خواهیم شد.

وی اظهار کرد: اصالت ما به جهت وجود ثروت و سرمایه‌‌های فرهنگی بزرگان و گذشتگانی همچون میرزا آغه غوثی، خلیفه کریم صفوتی، شمس قریشی و ... حاصل شده است.

حسینی افزود: تجدد و نوآوری با حذف سرمایه‌های فرهنگی و سنت و فرهنگ هیچگاه موفق نخواهد بود و چنینی فرهنگی هیچگاه از ثبات و پایداری خاصی برخوردار نخواهد بود.

در ادامه این مراسم، گروه‌دف‌نوازی نوای رحمت به اجرای برنامه مولودخوانی و مداحی در وصف پیامبر اکرم(ص) پرداختند.

فردین صادق ایوبی؛ نگاهی شاعرانه به مسائل و پدیده‌های اطراف خود دارد

سخنرانی پایانی این مراسم حاجی میرزایی، یکی دیگر از اساتید دانشگاهی استان کردستان به نقش فردین صادق ایوبی در عرصه فرهنگ و هنر استان کردستان پرداخت و گفت: استاد فردین صادق ایوبی جدا از نقاشی، نگاهی شاعرانه به مسائل و پدیده‌های اطراف خود دارد

وی افزود: استاد فردین صادق ایوبی متولد 1341 شهر سنندج بوده و نقاش، منتقد هنری و از اساتید دانشگاهی در عرصه فرهنگ و هنر استان کردستان بوده است.

این استاد دانشگاه کردستان بیان کرد: داریوش شایگان عنوان می‌کند «هر اثر هنری که در گذشته ریشه نداشته باشد آن اثر اصالت ندارد» و در کنار این امر اگر هنری دیدگاه به روز و رو به آینده را نیز نداشته باشد، پایداری نخواهد داشت.

حاجی‌میرزایی افزود: استان کردستان، جامعه‌ای بوده که هم موسیقی خانقاهی و هم انواع موسیقی‌ها را در خود داشته و این دو در کنار هم زندگی کرده‌اند و در این استان مدارای فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف وجود داشته است.

وی به شاخص‌های توسعه فرهنگی اشاره کرد و گفت: بزرگترین شاخص شهرهای توسعه یافته در جهان و زیست‌پذیر بودن آن‌ها، تکثر فرهنگی و وجود انسان‌هایی با باورهای فرهنگی مختلف در کنار هم بوده است که این ویژگی و شاخصه فرهنگی باید حفظ و احیا شود.

در ادامه بعد از پخش کلیپی از فعالیت‌های استاد فردین صادق ایوبی، طراح و نقاش برگزیده دو سالانه جهان اسلام، چند برنامه فرهنگی دیگر پخش و از آن‌ها تقدیر شد.

گفتنی است، در این مراسم از برگزیدگان چهاردهمین جشنواره مدهامتان، برترین‌های سومین رویداد ملی فهما، برگزیدگان اوقات فراغت و داوران فهما و مدیران مسئول کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کردستان که تاریخ تولد آنها مصادف با ۱۸ اسفند سالروز تأسیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بود، تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha