همزیستی مسالمت‌آمیز و احترام به اندیشه‌ها رویکرد جامعةالمصطفی است
کد خبر: 4041974
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۵
رئیس جامعةالمصطفی در دیدار سفیر فنلاند:

همزیستی مسالمت‌آمیز و احترام به اندیشه‌ها رویکرد جامعةالمصطفی است

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: همزیستی مسالمت آمیز و احترام به اندیشه‌ها و عقاید مختلف و اعتدال‌گرایی رویکرد جامعةالمصطفی است.

رئیس المصطفی و سفیر فنلاند در تهران

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه عصر امروز ۱۹ اسفند در دیدار سفیر فنلاند در ایران، اظهار کرد: دانشجویان ما بهترین سفرای فرهنگی میان ایران و کشور‌های جهان و پرچم‌دار دوستی و صلح هستند. این دانشجویان در کنار هم، زندگی دوستانه و برادرانه دارند و روش زندگی چندفرهنگی را در جامعةالمصطفی می‌آموزند.

وی با بیان اینکه احترام به اندیشه، ادیان و عقاید دیگران را نخستین اصولی دانست که دانشجویان جامعةالمصطفی از ابتدا با آن آشنا می‌شوند، گفت: در سال‌های اخیر، منطقه ما و جهان گرفتار جریان افراط‌گرایی و خشونت شده است که از جانب برخی دولت‌ها و جریان‌ها حمایت می‌شوند. این جریانات و تفکرات، رنج‌های فراوانی بر ملت‌های منطقه وارد کرده، وقایع تلخی رقم زدند. حامیان این جریانات ناشناخته نیستند و البته به دلیل وجود برخی دلایل مانند دلایل سیاسی، گاهی به این حوادث و جریان‌های پشتیبان آن‌ها عامدانه بی‌توجهی می‌شود.

وی ادامه داد: تلاش ما این است در جامعةالمصطفی افرادی تربیت شوند که روحیه دوستی و همزیستی مسالمت‌آمیز را در کشور‌ها توسعه دهند، در حالی که جریان‌های تندرو، هیچ کس جز خود و حتی برخی مسلمانان و مذاهب اسلامی را تحمل نمی‌کنند؛ در جامعةالمصطفی تلاش شده، پیروان مذاهب مختلف اسلامی و حتی ادیان مختلف، در کنار یکدیگر براساس معارف مذاهب خود تحصیل کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، رویکرد جامعةالمصطفی را همزیستی مسالمت‌آمیز و احترام به اندیشه‌ها و عقاید مختلف و اعتدال‌گرایی دانست و گفت: دنیای امروز ما بیش از هر زمانی، به رویکرد دوستی و همزیستی مسالمت‌آمیز نیاز دارد؛ لذا آمادگی داریم ارتباطات دانشگاهی خود را با دیگر دانشگاه‌های جهان توسعه دهیم. در حال حاضر، جامعةالمصطفی با بیش از دویست مرکز علمی و دانشگاهی در ایران و سایر نقاط جهان تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده و علاقه‌مندیم ارتباطات با دانشگاه‌های فنلاند نیز توسعه یابد.

وی در ادامه، جامعةالمصطفی را دانشگاه بین‌المللی اسلامی فعال در حوزه علوم‌اسلامی و علوم انسانی توصیف کرد و افزود:در این دانشگاه بین‌المللی، که پس از انقلاب اسلامی شکل گرفت، رشته‌های علوم اسلامی دارای پیشینه در سنت حوزه‌های علمیه و رشته‌های علوم انسانی متنوع، با زیرشاخه‌های گسترده ارائه می‌شود. جامعةالمصطفی عضو اتحادیه‌های مهم دانشگاهی شامل اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌های جهان، اتحادیه رؤسای دانشگاه‌های جهان، اتحادیه دانشگاه‌های آسیا -اقیانوسیه و اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام است.

فنلاند با مشکل افراطی‌گری دست به گریبان است

سپس کاری کاهیلوتو، سفیر فنلاند در تهران با ابراز خرسندی از سفر به شهر قم و بازدید از مراکز علمی، حوزوی، دانشگاهی و مذهبی آن، اظهار کرد: جامعه اسلامی در فنلاند متشکل از دو گروهی است که بخشی، از سال‌های دور و بخشی نیز در سالیان اخیر به فنلاند مهاجرت کرده‌اند. همچنین دانشجویان زیادی از خانواده‌های مسلمان در فنلاند مشغول تحصیل هستند.

وی با ابراز خرسندی از تحصیل دانشجویان فنلاندی در جامعةالمصطفی، اظهار کرد: فنلاند نیز با مشکل افراطی‌گری دست به گریبان است. افرادی که در جنگ سوریه به عضویت گروه‌های افراطی درآمدند، امروز یکی از معضلات فنلاند به شمار می‌آیند و فنلاند در حال اجرای برنامه‌ای برای از بین بردن افراط‌گرایی در این کشور است.

سفیر فنلاند در ایران، با اشاره به پیشرفت‌های گسترده دانشگاه‌های این کشور در حوزه تکنولوژی، اظهار کرد: در فنلاند دانشگاه‌هایی فعالیت می‌کنندد که در گفتگو‌های بین‌المللی دوستانه مشارکت دارند. ما از همکاری دانشگاه‌های فنلاند با دانشگاه‌های ایران به ویژه جامعةالمصطفی، در حوزه‌های گوناگون استقبال می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha