استقبال متفاوت از زائران امام رضا(ع) در بهار ۱۴۰۱
کد خبر: 4042219
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
فرهنگ میزبانی در نوروز ۱۴۰۱/

استقبال متفاوت از زائران امام رضا(ع) در بهار ۱۴۰۱

سخنگوی شورای شهر مشهد با بیان اینکه پیش‌بینی می‎شود که مشهد در نوروز ۱۴۰۱ پذیرای بیش از ۱۰ میلیون زائر باشد، گفت: بر اساس سیاست‌گذاری که در شورای ششم و مدیریت شهردار جدید شکل گرفته است بحث استقبال از بهار امسال نسبت به سال‌های گذشته متفاوت‌تر باشد.

موسی‌الرضا حاجی‌بگلو، سخنگوی شورای شهر مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضویموسی‌الرضا حاجی‌بگلو، سخنگوی شورای شهر مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی اظهار کرد: در شهرداری مشهد و شورای اسلامی شهر مشهد از روزی که برای حضور وارد عرصه رقابت شدیم، تصمیم بر آن داشتیم که با یک نگاه متفاوت و جدید وارد عرصه انتخابات شویم که اگر مردم به ما اعتماد داشتند و در این انتخابات پیروز شدیم بر اساس همان آرمان‌ها و نگاهی که برای خود تعیین کرده‌ بودیم گام برداریم.

وی بیان کرد: از این‌رو تصمیم گرفتیم که اقداماتی را برای استقبال از بهار امسال انجام دهیم که وقتی زائری به مشهد سفر می‌کند، پس از اینکه به شهر خود بازگشت برای اطرافیان خود مفاهیم ارزشمندی از این شهر را انتقال دهد که شایسته این شهر مقدس باشد.

سخنگوی شورای شهر مشهد اظهار کرد: بر همین اساس اولین اقدام شورای ششم برای استقبال از بهار یا 1401 این بود که توجه ما در بحث هزینه‌های استقبال از بهار در مناطق کم‌برخوردار بیشتر باشد و این در حالی است که در سال‌های اخیر این‌گونه بوده که المان‌ها و یا زیباسازی شهری بیشتر در مناطق برخوردار شهر مشهد صورت می‌گرفته و به عبارتی توجه به این مناطق بیشتر بوده است.

حاجی‌بگلو ادامه داد: بر اساس سیاست‌گذاری که در شورای ششم و مدیریت شهردار جدید شکل گرفته نیز بنا بر این است که بحث استقبال از بهار امسال نسبت به سال‌های گذشته متفاوت‌تر باشد که خوشبختانه با مشارکت‌ها و همکاری‌هایی که از سوی شورای شهر و مدیریت شهری صورت گرفته است، استقبال از بهار 1401 متفاوت‌تر از سال‌های گذشته خواهد بود.

وی اضافه کرد: در حقیقت در بحث استقبال از بهار نگاهمان این است که هیچ‌گونه بی‌عدالتی بین مناطق برخوردار و کم‌برخوردار شهر مشهد وجود نداشته باشد و اگر این بی‌عدالتی هم وجود دارد سعی کنیم که حذف کنیم و به نوعی توجه خود را بیشتر معطوف به مناطق کم‌برخوردار سطح شهر کنیم به گونه‌ای که بناست امسال 25 تا 30 درصد از هزینه‌های استقبال از بهار برای مناطق کم‌برخوردار هزینه شود.

وی ادامه داد:  از این‌رو با همین نگاه و آرمان پیش خواهیم رفت و به هدفی که برای خود ترسیم کرده‌ایم خواهیم رسید و با توجه به اینکه شهرداری مشهد از 28 هزار نیروی انسانی برخوردار است، تمامی این نیروها آمادگی کامل را دارند که در بهار 1401 از زائران و مجاورین امام رضا(ع) استقبال خوبی داشته باشند.

حاجی‌بگلو هدف اصلی زائرانی که به شهر مشهد سفر می‌کنند را سفر زیارتی نه گردشگری دانست و افزود: بر همین اساس نیز امسال با توجه به وضعیت بهتری که شهر مشهد به لحاظ کرونایی دارد و همچنین محدودیت‌هایی که در طی دو سال اخیر وجود داشته، پیش‌بینی می‌شود که مشهد در ایام نوروز سال 1401 پذیرای بیش از 10 میلیون زائر باشد.

وی با بیان اینکه تمامی دغدغه شهرداری مشهد استقبال از بهار 1401 است و تمامی امکانات حوزه مدیریت شهری نیز در اختیار این ایام قرار خواهد گرفت، تأکید کرد: در بهار امسال برای اینکه زائران سفر بهتر و خاطره‌انگیزی داشته باشند، نیروی انسانی شهرداری مشهد اعم از حوزه خدماتی شهری، فضای سبز، حمل‌ونقل عمومی و هرگونه خدماتی که باید در اختیار زائرین قرار گیرد در ایام نوروز آمادگی خدمت‌رسانی خواهند داشت تا بدون هیچ مشکل و دغدغه‌ای بتوانند نوروز خوبی را در این شهر داشته باشند.

مصاحبه با سخنگوی شورای شهر مشهد

سخنگوی شورای شهر مشهد در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص فرهنگ میزبانی از زائرین در مشهد نیز خاطرنشان کرد: البته که ما در بحث میزبانی از زائرین با مشکلاتی مواجه هستیم و علت این مشکل اساسی این است که برخی از افراد در صدد هستند که بیشتر ظاهرنما باشند تا باطن نما و می‌خواهند به جای آنکه خادم مردم باشند خادم علی‌بن موسی‌الرضا(ع) باشند.

حاجی‌بگلو در ادامه تصریح کرد: در واقع امام رضا(ع) در ابتدا از ما می‌خواهند که ما خادم مردم باشیم و به تعبیری اگر ما به وظایفی که بر عهده هر یک از ما قرار گرفته است به درستی عمل کنیم، قطعاً ایشان از ما راضی خواهند بود. پس چه خوب می‌شود که ما خادمیاری امام رضا(ع) را صرفاً به پوشیدن لباس خادمیاری حرم مطهر رضوی ندانیم و به این توجه کنیم که در این شهری که ایشان هستند، زندگی می‌کنیم و هر کاری که در جهت خدمت به مردم باشد، به نوعی خدمت به امام رضا(ع) نیز خواهد بود.

وی بیان کرد: ما باید دوره‌های آموزشی آداب خادم بودن را برای افرادی که در حوزه خدمات رسانی در این شهر فعالیت دارند، برگزار کنیم و به آن‌ها بگوییم که در هر حوزه خدمات رسانی که فعالیت می‌کنند، خادم امام رضا(ع) هستند و امام رضا(ع) نیز جز خدمت ما به مردم چیز دیگری از ما نمی‌خواهند که در حقیقت این کار باعث می‌شود که این افراد برخورد مناسب‌تری را با زائرینی که به این شهر سفر می‌کنند، داشته باشند.

سخنگوی شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: در حقیقت اگر این‌گونه نگاه در افرادی که در حوزه‌های مختلف این شهر خدمت‌رسانی می‌کنند وجود داشته باشد که خدمت به مردم همان خدمت به امام رضا(ع) است در این صورت می‌توان شاهد یک فرهنگ سازی درست در این شهر زیارتی باشیم اما اگر با همان نگاهی که افراد خادمی را فقط منحصر به لباس خادمی و تنها در حرم مطهر رضوی بدانند وجود داشته باشد در این صورت به آن نتیجه مطلوبی که باید، دست نخواهیم یافت.

حاجی‌بگلو بیان کرد: بنابراین با توجه به این مشکلات اساسی که وجود دارد طرحی را در حال آماده‌سازی داریم که بتوانیم آداب و فرهنگ میزبانی، خادمی و زیارت را در حوزه‌های مختلف خدمت‌رسانی که در سطح شهر اعم از هتل‌ها، تاکسی‌رانی و...  هستند، آموزش دهیم و در این راستا نیز می‌توانیم از ظرفیت این شهر مانند اساتیدی که در حوزه و دانشگاه این شهر دارای تخصص هستند نیز استفاده کنیم.

وی در پایان تأکید کرد: در حقیقت ما باید در بحث فرهنگ میزبانی موضوع تجمل‌گرایی که در بحث خادم و خادمی وجود دارد و همواره برخی افراد سعی دارند که به هر طریقی خود را وارد صحن حرم مطهر کرده و به امام رضا(ع) خدمت کنند را حذف کنیم و این موضوع را ترویج دهیم که خدمت به امام رضا(ع) تنها به پوشیدن لباس خدامی و حاضر شدن در صحن حرم مطهر رضوی خلاصه نمی‌شود.

انتهای پیام
captcha