«موقعیت مهدی» احیاگر سینمای دفاع مقدس است + فیلم و صوت
کد خبر: 4044112
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲
جبار آذین در گفت‌وگو با ایکنا:

«موقعیت مهدی» احیاگر سینمای دفاع مقدس است + فیلم و صوت

سینمای دفاع مقدس در سال‌های اخیر با معدود آثار خوبی به راه خود ادامه داده است در این میان کارهایی نظیر «موقعیت مهدی» ستاره درخشان این ژانر هستند.

جبار آذین، منتقد سینما در گفت‌وگو با ایکنا «موقعیت مهدی» را احیاگر سینمای دفاع مقدس توصیف کرد و گفت: یکی از دستاوردهای ویژه انقلاب برای سینمای ایران، شکل‌گیری گونه‌ای تحت عنوان سینمای دفاع مقدس است. سینمایی که ویژه کشورمان است و نمونه آن را در جهان نمی‌توان مشاهده کرد، البته به لحاظ فرم و ساختار شباهت‌های زیادی این شکل از فیلمسازی با آثار جنگی دارد، اما موضوعات اعتقادی که در فیلم‌های دفاع مقدسی مطرح است در سینمای جهان تکرار نشده است.

وی افزود: این شکل سینما قادر بود به عنوان سینمای ملی معرفی شود اما به دلیل برخی غفلت‌ها و کم‌کاری‌ها تولیدات این حوزه، مظلوم و در حاشیه قرار گرفتند. بهترین دوران این شکل سینما را در دهه 60 شاهد بودیم اما هر اندازه که از آن دوران فاصله گرفتیم به دلیل سلایق متفاوت دولت‌ها فیلم‌های دفاع مقدسی نادیده گرفته شد! در این میان بودند فیلمسازان متعددی که تلاش کردند با ساخت آثار دفاع مقدس این شکل فیلمسازی را زنده نگاه دارند. یکی از این سینماگران هادی حجازی‌فر است که با ساخت فیلمی نظیر «موقعیت مهدی» توانست رونقی به این حوزه فیلمسازی دهد.

این منتقد سینمایی ادامه داد: وقتی از سینمای دفاع مقدس حرف زده می‌شود همیشه نام‌هایی چون رسول ملاقلی پور و ابراهیم حاتمی‌کیا  به نیکی یاد می‌شود ولی این نام‌های زیاد نشدند و تعداد فیلمسازان اینچنینی اندک ماند برای همین وقتی می‌بینیم سینماگری چون هادی حجازی‌فر به این خوبی فیلم در حوزه دفاع مقدس جلوی دوربین می‌برد خوشحال می‌شویم، چون یک سینماگر بااستعداد در این حوزه ظهور پیدا کرده است. هادی حجازی‌فر را پیش از «موقعیت مهدی» پیشتر به عنوان بازیگر سینما و تلویزیون می‌شناختیم اما بعد از این، از او باید به عنوان یک کارگردان موفق و خوشفکر هم نام برد.

آذین گفت: «موقعیت مهدی» روایتگر بخشی از شهید مهدی و حمید باکری است؛ شهدایی که در جنگ از آنها به عنوان چهره‌های بسیار شاخص نام برده می‌شود. این دو برادر جدا از شجاعت و سواد جنگی‌ در مباحث اعتقادی و ایمانی نیز از چهره‌های بسیار ممتاز دفاع مقدس بودند. این فیلم جدا از فضاسازی بسیار زیبا و مناسب در بحث داستان‌پردازی نیز بسیار موفق عمل کرده است. البته پیش از این فیلم، آثار انگشت‌شمار دیگری هم بودند که توانستند همانند «موقعیت مهدی» خوش بدرخشند، اما تعداد این قبیل آثار بسیار اندک بوده است.

وی متذکر شد: نکته دیگری که درباره «موقعیت مهدی» می‌توان گفت این است که کار توانسته چهره‌ای راستین از شهدا تصویر کند، زیرا آنچه که در کار می‌بینیم بر واقعیت تکیه زده و از هر‌گونه اغراقی بری است، بنابراین من این کار را فرصتی جدید برای سینمای دفاع مقدس می‌دانم که می‌تواند به تداوم این حوزه کمک شایان توجهی کند، همچنین این کار موقعیتی فراهم آورده تا فیلمسازانی که می‌خواهند در این حوزه ورود کنند، الگویی مناسب پیش رویشان باشد.

این کارشناس رسانه در انتها تصریح کرد: ظهور هنرمندانی نظیر هادی حجازی‌فر اتفاقی درخور توجه است، اما آنچه بیش از همه اهمیت دارد حمایت از این دست سینماگران است، چون با پشتیبانی مناسب قادر است شرایطی پیش آورد تا سینماگرانی نظیر  حجازی‌فر با انگیزه و اشتیاق بیشتری در این حوزه کار کنند.

انتهای پیام
captcha