ضرورت انگیزه‌بخشی به جوانان برای شرکت در مسابقات قرآن
کد خبر: 4044548
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷

ضرورت انگیزه‌بخشی به جوانان برای شرکت در مسابقات قرآن

نفر اول رشته دعاخوانی چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف گفت: تبلیغات، در نظر گرفتن جوایز چشمگیر و برخورد مناسب مسئولان و داوران مسابقات قرآنی، برای تشویق و استقبال مردم به‌خصوص جوانان برای شرکت در مسابقات و فعالیت‌های قرآنی بسیار تاثیرگذار است.

فعالیت های قرآنی

مهدی خطیب‌فر، نفر اول رشته دعاخوانی چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در گفت‌وگو با ایکنا از البرز، درباره چگونگی علاقه‌مند‌ شدن به حوزه دعاخوانی، اظهار کرد: شرایط و محیط فرهنگی خانواده و همچنین فعالیت‌هایی در زمینه‌های مختلف از جمله اذان‌گویی، مداحی و تلاوت قرآن داشتم که همه این موارد پیش‌زمینه‌ای شد تا رشته دعاخوانی را به‌صورت جدی‌ و تخصصی‌تر پیگیری کنم.

وی با بیان اینکه انتخاب من بعد از اذان‌گویی، دعاخوانی بود، افزود: استعدادی که درون خودم حس می‌کردم و علاقه‌ای که به این رشته داشتم، موجب شد که به‌صورت حرفه‌ای آن را ادامه بدهم و برای استان البرز افتخاری کسب کنم.

نفر اول رشته دعاخوانی چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف توضیح داد: به لطف خدا تاکنون چندین رتبه و مقام اول در سطح استان البرز دریافت کرده‌ام و موفق به کسب رتبه دوم و سوم و چهارم نیز در سطح کشوری شده‌ام.

وی درباره مشکلات فعالان قرآنی ادامه داد: متأسفانه هر سال نسبت به سال قبل حضور در مسابقات و جمع‌های قرآنی کمرنگ‌تر می‌شود و شیوع بیماری کرونا مزید بر علت شد که بسیاری از محافل قرآنی تعطیل شود. همچنین به دلیل ضعیف‌ بودن عملکرد برخی مسئولان قرآنی جوانان انگیزه زیادی برای حضور در چنین فضایی را ندارند و هیچ اقدام چشمگیری برای جذب و ترغیب آنها به این راه نمی‌شود.

خطیب‌فر تصریح کرد: مسئولان اداره‌کل اوقاف استان البرز افراد دغدغه‌مندی هستند اما متأسفانه بودجه‌ای که برای امور قرآنی از جمله جوایز برگزیدگان مسابقات درنظر گرفته می‌شود، بسیار اندک است. جایزه ملاک ورود به این راه نیست اما یک عامل تشویقی و انگیزشی برای جوانان محسوب می‌شود که با انرژی بیشتری در این حوزه فعالیت داشته باشند.

وی با اشاره به سطح مسابقات و داوری‌ها، افزود: تیم داوری هر سال عوض می‌شود و از آنجایی که هر داور سلیقه و نظر خاص خودش را دارد، افراد شرکت‌کننده خودشان را طبق همان سلایق برای مسابقات آماده می‌کنند تا مورد قبول داوران قرار بگیرند اما متأسفانه با تغییر هر ساله داورها این افراد با یک سلیقه و نظر جدید که با آن آشنایی ندارند مواجه می‌شوند، بر همین اساس بهتر است یک دستورالعمل برای داوران و شرکت‌کنندگان واحد تعیین شود تا همه طبق آن عمل کنند.

این فعال قرآنی با بیان اینکه برای بهتر شدن و بالا رفتن سطح مسابقات تبلیغات و جوایز چشمگیر بسیار تأثیرگذار است، گفت: به‌دلیل ضعف عملکردها شهرستان فردیس با 500 هزار نفر جمعیت، اداره اوقاف ندارد که همین موضوع باعث می‌شود هنگام مسابقات آن‌طور که باید اطلاع‌رسانی نشود و افراد کمتری به این سمت جذب شوند.

وی در پایان برای کسب نتایج بهتر در رشته دعاخوانی پیشنهاد کرد: تمرین و ممارست روزانه بسیار اهمیت دارد و همچنین فردی که می‌خواهد وارد این مسیر شود باید معانی دعاهایی را که می‌خواند را از عمق وجود درک کرده باشد تا بتواند آن را به گونه‌ای اثربخش به دیگران انتقال بدهد.

انتهای پیام
captcha