بازنمایی لحظات بهجت‌آفرین ماه خدا در قاب تلویزیون
کد خبر: 4047404
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶

بازنمایی لحظات بهجت‌آفرین ماه خدا در قاب تلویزیون

روزه‌داران در ماه میهمانی خدا از فرصتی که برایشان ایجاد شده است شاد و مسرورند؛ در این ماه حتی خواب روزه‌دار نیز عبادت است و ثواب کارهای نیکویی که در ماه‌های دیگر سال با دشواری و زحمت کسب می‌کنیم، در این ماه به آسانی نصیبمان می‌شود. قاب تلویزیون با تهیه و تولید ویژه‌برنامه‌های ماه رمضان نقش مهمی در بازنمایی فرصت‌های بهجت‌آفرین ماه خدا در میان آحاد مخاطبان دارد.

جمال الدین خدابخشی، مجری تلویزیون

شبکه‌های تلویزیون و رادیو همواره در مناسبت‌های مذهبی گوناگون از جمله در ماه مبارک رمضان برنامه‌های خاص و ویژه‌ای را برای مخاطبان خود تدارک می‌بینند تا ضمن جذب و پاسخ به سلایق گوناگون، مخاطبان را با فضای این ماه همراه کنند. شبکه استانی جهانبین نیز با ویژه‌برنامه‌های «ماه عاشقی»، «تا آسمان»، «شمیم بهشت»، «گل بُنگ» و «سابقون» در لحظات معنوی افطار و سحر همراه روزه‌داران چهارمحال‌وبختیاری است.

در «شمیم بهشت» هر روز از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۸:۳۰ یک جزء قرآن کریم به‌صورت زنده و مستقیم از مصلای حضرت امام خمینی(ره) شهرکرد روی آنتن تلویزیون می‌رود و همین برنامه با عنوان «سابقون» از رادیو جهان‌بین پخش می‌شود.

رادیو جهان‌بین نیز با برنامه‌های «گل بُنگ» در سحر و «سفره آسمانی» از ساعت ۱۸ تا ۲۰:۳۰ در زمان افطار به استقبال ماه میهمانی خدا می‌رود. پنج ویدئوکست، ۱۵ پوستر، شش کلیپ، هشت پادکست، چهار فیلم کوتاه و هشت موشن گرافیک با محتوای ماه مبارک رمضان جمعاً به مدت ۵۵ دقیقه، برای بارگذاری در فضای مجازی تولید شده است.

ویژه‌برنامه «تا آسمان» در موعد ملکوتی سحر همراه روزه‌داران است، این ویژه‌برنامه به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سیدامین رضوی با اجرای جمال‌الدین خدابخشی در سحرهای ماه مبارک روی آنتن می‌رود. دعای روز، پای صحبت‌های خیران و مؤسسات خیریه، همراه با حافظان قرآنی، مسابقه نهج‌البلاغه، احکام ماه مبارک رمضان، گفت‌وگوهای کارشناسی و میان‌برنامه‌های مناسبتی از جمله بخش‌های این برنامه است. اجرای این ویژه‌برنامه بر عهده جمال‌الدین خدابخشی، مجری خوش‌کلام و خلاق استان است که توانسته شور و بهجت معنوی ویژه لحظات سحرگاهی ماه مبارک را با اجراهای پرشور و خلاقانه در مخاطبان تلویزیون ایجاد کند.

خدابخشی، متولد ۱۳۶۹ در سورشجان از توابع شهرستان شهرکرد است که علاوه بر کار در حوزه تلویزیون، سابقه بیش از یک دهه اجرای برنامه‌های حوزه دفاع مقدس و روایت‌گری سیره شهدا از او چهره‌ای شاخص و شناخته شده در کشور ساخته است. ایکنای چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگویی با این مجری جوان که نویسندگی برنامه تلویزیونی تا آسمان را نیز بر عهده دارد، از بایسته‌های یک برنامه معارفی مخاطب‌پسند به‌ویژه برنامه‌های تلویزیونی ماه مبارک رمضان پرسیده است که تقدیم نگاه مخاطبان گرامی می‌شود.

ایکنا- در خصوص ویژه‌برنامه تلویزیونی «تا آسمان» بیشتر توضیح بدهید‌.

تا آسمان برنامه‌ای است که با توجه به ساعت پخش یعنی لحظات ملکوتی سحر، مطالبی را به مخاطبان ارائه می‌دهد که از حیث معرفتی سبب ارتقای شناخت آنان شود و قطعاً با توجه به وام‌گیری از کلام نور و گنجینه غنی آموزه‌های قرآنی و روایی برای تهیه محتوای این برنامه، می‌تواند منشأ تأثیر بر مخاطبان باشد. این برنامه مخاطبان خاص خود از رده‌های سنی گوناگون را دارد یعنی روزه‌دارانی که برای صرف سحری بیدار می‌شوند و خود را مهیای یک روز دیگر از ماه مبارک رمضان می‌کنند، لذا در انتخاب مطالب ذوق و سلیقه و نیاز مخاطبان مختلف مد نظر قرار می‌گیرد.

ایکنا- بخش‌های مختلف برنامه تا آسمان را نام ببرید.

امسال این برنامه به تهیه‌کنندگی سیدامین رضوی دارای بخش‌های متنوعی است که صحبت‌های نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد بخشی از این ویژه‌برنامه سحرگاهی است. همچنین در بخشی با عنوان در سایه‌سار نهج‌البلاغه، یک کارشناس مذهبی به بیان مطلبی کاربردی از این کتاب ارزشمند ارائه می‌کند که برای تعامل بهتر با بینندگان یک مسابقه روزانه از توضیحات کارشناس طراحی شده و جوایزی به قید قرعه به برندگان اعطا خواهد شد. بخش دیگر برنامه ناظر به معرفی فعالان و چهره‌های شاخص قرآنی استان در رشته‌های گوناگون است و نیز گفت‌وگو با خیران استان بخش دیگری از برنامه است. بهره‌گیری از میان‌برنامه‌ها و ادعیه و مناجات و... نیز از دیگر بخش‌های این برنامه است که با پخش اذان و سخنان پایانی به اتمام می‌رسد.

ایکنا- به‌عنوان نویسنده برنامه تا آسمان، موضوعات برنامه را چگونه انتخاب می‌کنید و از چه راهکارهایی برای ارائه مطالب جذاب و مخاطب‌پسند در بخش‌های گوناگون برنامه استفاده می‌کنید؟

برای انتخاب موضوعات و نگارش مطالب برای هر موضوع مراجعات زیادی به کتاب‌های مرجع از جمله نهج‌البلاغه و نیز منابع مشهور معرفتی داشته‌ام و کتاب‌های زیادی را از بزرگانمان مطالعه کرده‌ام که در خلال این مطالعات چکیده مطالبی را که از دیدگاه خودم برای مخاطبان کاربردی هستند، یادداشت می‌کردم تا در بخش‌های مختلف برنامه با زبانی ساده و با رویکرد ارتباط‌گیری با بینندگان بازگو کنم. تمام تلاشم این است که هر یک از سخنانم با مخاطبان در طول برنامه انتقال‌دهنده یک پیام برای آنان باشد و این اصل را حتی در امضایی که در آغاز یا پایان اجرای برنامه برای خودم انتخاب کرده‌ام، رعایت می‌کنم. در واقع تلاش می‌کنم هیچ لحظه‌ای را برای ثبت یک پیام خوب و سازنده در ذهن مخاطب از دست ندهم و در این راستا از قرآن کریم و احادیث معصومین(ع) بهره می‌گیرم. ضمن اینکه از موضوعات و امور خوب یا بدی که هر یک از ما در طول روزمره درگیر هستیم استفاده و یادآوری می‌کنم. در مجموع، برای انتخاب موضوعات با توجه به زمان پخش ویژه‌برنامه موعد معنوی سحر، علاوه بر توجه به نیازهای عموم مخاطبان، از موضوعات مبتلابه جامعه استفاده می‌کنم.

ایکنا- گاه مشاهده می‌شود که برخی ویژه‌برنامه‌های ماه رمضان در فضایی غمگین و پررنگ کردن فضای اشک و انابه پخش می‌شوند و پیوسته القا می‌کنند که همه انسان‌ها گناهکارند و باید با حزن و گریه به میهمانی خدا بروند که خوشبختانه این رویکرد در برنامه تا آسمان وجود ندارد، در این خصوص توضیح دهید.

ماه مبارک رمضان یک مهمانی ویژه و یک فرصت ناب و طلایی برای بندگان است؛ اگرچه ایام ضربت خوردن و شهادت امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) همه مسلمانان و روزه‌داران را در حزن و اندوه قرار می‌دهد، چراکه نشانه مؤمنان این است که در شادی ائمه(ع) شاد و در اندوه آن بزرگواران عزادار باشند. اما در باقی ایام و لیالی ماه خدا روزه‌داران از فرصتی که برایشان ایجاد شده است شاد و مسرورند، در این ماه حتی خواب روزه‌دار نیز عبادت است و ثواب کارهای نیکویی که در ماه‌های دیگر سال با دشواری و زحمت کسب می‌کنیم، در این ماه به آسانی نصیبمان می‌شود از جمله اینکه تلاوت هر آیه نورانی قرآن کریم در این ماه ثواب یک ختم کل قرآن را در کارنامه اعمال ما ثبت می‌کند. پیداست که خداوند با این مؤلفه‌های تشویقی به ما می‌گوید که یک مهمانی ویژه برای ما بندگان برپا کرده است، طبعاً کسی هم که به یک مهمانی ویژه می‌رود از این کارش راضی و خوشحال است.

برنامه تا آسمان سعی دارد این فرصت‌های بهجت‌آفرین ماه مهمانی خداوند را در تمام ارکان برنامه به مخاطبان ارائه دهد. بنده حتی در پوشیدن لباس‌های با رنگ شاد نیز این موضوع را مد نظر قرار می‌دهم، همچنین از بیان پرانرژی و همراه با لبخند و پویایی در شروع و طول برنامه و نیز پایان آن استفاده می‌کنم. در نگارش مطالب و موضوعات انتخاب شده نیز از همین اصل مهم استفاده می‌کنم. نکته دیگر آنکه برای خطاب قرار دادن مخاطبانم از تعبیرات و الفاظ زیبا و شوق‌آفرینی نظیر «عبادالرحمن»، «مسافرای بهشت»، «مؤمنای خوب خدا»، «مهمونای ضیافت‌الله» استفاده می‌کنم. همچنین تلاش دارم با جملاتی چون «خوش به حال شما که این ماه خنده‌روترتان کرده» یا «خوشا به حالتون که این ماه مهربون‌ترتون کرده» و نظیر اینها که با روی خوش و لبخند و صدای قوی بیان می‌کنم، القاکننده این بهجت معنوی در ماه ضیافت الهی باشم‌ و همواره این موضوع را که ماه مبارک رمضان ماه سرشار از خیر و برکت و مایه شور و نشاط زندگی است، یاد آوری کنم.

انتهای پیام
captcha