همه باید زمینه‌ساز تربیت متربیانی در طراز انقلاب اسلامی باشیم
کد خبر: 4049913
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۴

همه باید زمینه‌ساز تربیت متربیانی در طراز انقلاب اسلامی باشیم

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان‌ رضوی گفت: همه آحاد جامعه و معلمان و مربیان باید زمینه‌ساز تربیت متربیانی در طراز انقلاب اسلامی باشیم.

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان‌ رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان‌ رضوی، امروز 27فروردین‌ماه، در جلسه تودیع و معارفه رئیس آموزش و پرورش کاشمر، اظهار کرد: براساس سند تحول بنیادین دیگر چیزی به نام آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت نداریم و فقط با یک کلمه تربیت روبرو هستیم.

وی بیان کرد: مسئله تعلیم و تربیت به عنوان اساسی‌ترین مسئله امروز جامعه فقط به آموزش و پرورش و ارگان رسمی تعلیم و تربیت مربوط خلاصه نمی‌شود، بلکه آموزش و پرورش متعلق به فرد فرد آحاد جامعه تعلق داشته و همه باید کمک کنند.

معاون پرورشی-فرهنگی آموزش و پرورش خراسان‌ رضوی مطرح کرد: هرچند سند تحول بنیادین به عنوان بالاترین سند در بحث آموزش و پرورش و به عنوان سندی است که رهبر معظم انقلاب بارها بر اجرای آن تأکید کرده‌اند، اما هنوز به مراحل اجرایی نرسیده که می‌طلبد همه در اجرای آن سهیم باشیم.

وی گفت: برخلاف گذشته امروز در سراسر سند تحول بنیادین دیگر چیزی به نام آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت نداریم، بلکه با یک کلمه تربیت فقط روبرو هستیم، همه باید زمینه‌ساز تربیت متربیانی در طراز انقلاب اسلامی باشیم.

پورثانی با بیان اینکه مدرسه کانون تربیت محله بوده و تنها در یک چهاردیواری خلاصه نمی‌شود، افزود: براساس سند تحول بنیادین باید بستری فراهم کنیم که زمینه‌ساز رسیدن به مراتبی از حیات طیبه باشد، دانش‌آموز باید تمام ساحتی باشد و قرار نیست فقط درس بخواند.

وی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین سند بسیار جامع و کاملی بوده و همه باید به تحقق آن کمک کنند، بیان کرد: تمام استعدادهایی که در دانش‌آموز وجود دارد باید متبلور شود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان‌ رضوی تصریح کرد: اگر دانش‌آموزی در حیطه زیباشناختی، تربیت زیستی، عبادی و... استعداد دارد، باید به بالفعل تبدیل شود و همه باید کمک کنند تا این مسیر بسیار سخت و مقدس فراهم شود.

به نخبگان بها داده ‌شود

حجت‌الاسلام جواد طاهری، امام جمعه کاشمر، در این جلسه با تقدیر از زحمات دکتر طاهریان رئیس قبلی اداره آموزش و پرورش این شهر، گفت: از آموزش و پرورش انتظاراتی وجود دارد که برای برآورده کردن آن‌ها نیازمند فردی چابک و فعال است.

وی تصریح کرد: سند تحول بنیادین نوشته شده و برنامه‌ها وجود دارد و فقط یکی باید آن را اجرا کند، در این مسیر نخبگان فراوان با تجربه‌های بسیاری در آموزش و پرورش هستند.

طاهری عنوان کرد: هرچند نخبگان در آمریکا اجازه مدیر شدن ندارند و باید در کلاس‌های درس انسان تربیت کند، اما در ایران بر عکس آن‌ها نخبگان را مدیر می‌کنیم تا پشت میز بنشینند و امضاء کنند.

وی بیان کرد: باید به نخبگان بیشتر بهاء داده شود، باید از آن‌ها خواهش کنیم تا آینده را در سر کلاس‌های درس بسازند، آینده نظام در کلاس‌های درس نوشته می‌شود.

امام جمعه کاشمر افزود: غربی‌ها فقط 25 تا 30 درصد می‌توانند از نخبگان برای حوزه مدیریت استفاده کنند، اما ما برنامه داریم اما نسبت به سند تحول در آموزش و پرورش بسیار کم توجه هستیم.

سند تحول بنیادین منجر به پویاسازی جریان تعلیم و تربیت می‌شود

امیر دائی صراف، فرماندار کاشمر در این جلسه اجرایی کردن سند تحول بنیادین که منجر به پویاسازی جریان تعلیم و تربیت می‌شود را ضروری دانست و ابراز کرد: نقش دادن به والدین در ارتباط با مدرسه و تربیت فرزندانشان باید مورد تأکید رئیس آموزش و پرورش جدید باشد.

وی بیان کرد: فعال‌سازی معلمان برای ارائه روش‌های خلاقانه در جریان آموزشی، استفاده بهینه از همه فرصت‌های اجتماعی برای پویاسازی مدرسه و کمک به تربیت همه جانبه دانش‌آموزان ضروری است.

فرماندار کاشمر با اظهار تأسف از اینکه مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان با ضعف مواجه است، عنوان کرد: هر چند در حوزه دانش موفق بودیم اما در حوزه مهارتی نتوانسته‌ایم موفقیت‌هایی را به دست آوریم.

وی بیان کرد: مدارس در قرن 21 باید بتوانند مهارت‌های واقعی زندگی را بالا ببرند، هدف مدرسه توانمند شدن برای زیست مؤمنانه و انقلابی در دنیای معاصر است.

دائی صراف با تأکید بر اینکه نشاط را باید به مدارس برگرداند، افزود: در جامعه‌ای که طی 20 سال آینده پیش رو داریم دیگر مدرک تحصیلی حرف اول را نخواهد زد، بلکه صفاتی مانند قدرت خلاقیت، قدرت ریسک‌پذیری، ارتباط مؤثر و... هستند که موفقیت یک دانش‌آموز را رقم خواهد زد.

وی بیان کرد: قدرت کارآفرینی دانش‌آموزان باید ارتقاء یابد، اگر دانش‌آموز از دوره ابتدایی با مفهوم کسب و کار آشنا شود آمار بیکاری در این شهر کم می‌شود، آموزش و پرورش باید به قاعده تکنیسین تربیت کند.

انتهای پیام
captcha