دغدغه نسبت به آینده فرزندان دلیل تمایل کمتر به فرزندآوری است
کد خبر: 4058996
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰

دغدغه نسبت به آینده فرزندان دلیل تمایل کمتر به فرزندآوری است

مدیرکل تامین‌اجتماعی استان زنجان در خصوص بحث فرهنگی تمایل نداشتن به فرزندآوری، گفت: یکی از مسائل اساسی در این حوزه بحث فرهنگی و دغدغه بیش از اندازه نسل جوان امروز نسبت به آینده فرزندان است.

فرزندآوری

به گزارش ایکنا از زنجان، محمود عزیزخانی شامگاه دیروز (اول خردادماه) در مراسم گرامی‌داشت روز ملی جمعیت و تقدیر از خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر، اظهار کرد: در نظر داریم امسال تسهیلات جدید علاوه بر تسهیلات سابق برای خانواده‌های دارای فرزند و مادران باردار ارائه دهیم.

وی افزود: در نسل‌های گذشته مشاهده می‌کنیم که علی‌رغم سطح مالی پایین‌تر خانواده‌ها تمایل به فرزندآوری بیشتر بود و امروز بعضی از خانواده‌ها با وجود سطح مالی بالا تمایلی به فرزندآوری ندارند.

این مسئول با اشاره به آمار ارائه شده در زمینه آینده شغلی نسل جوان، اظهار کرد: طبق آماری که در بحث اشتغال و اقتصاد ارائه شده در نمودار جمعیتی طی ۱۵ سال آینده به ازای هر جوان ۱۵ موقعیت شغلی خواهیم داشت، پس نگرانی‌های امروز خانواده‌ها در خصوص آینده شغلی طی چند سال آینده کمرنگ می‌شود.

وی با اشاره به ماده ۱۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تصریح کرد: تامین اجتماعی با حمایت از این قانون تسهیلاتی را برای بانوان باردار در نظر گرفته است، از جمله افزایش مدت مرخصی زایمان با پرداخت کامل حقوق از شش ماه به ۹ ماه و در صورت دوقلو بودن فرزندان این مدت زمان به ۱۲ ماه افزایش می‌یابد.

عزیزخانی ادامه داد: طبق تسهیلات اختصاص داده شده از سال ۱۳۹۹ مرخصی زایمان برای همه بیمه‌شدگان ۹ ماه حساب می‌شود. همچنین نوبت کاری شب برای مادران شاغل در صورت صلاح‌دید خودشان تغییر یافته و می‌توانند تک شیفت (شیفت روزانه) مشغول به کار شوند. اعطای دورکاری حداقل ۴ ماه به مادران باردار در صورتی که شغل‌شان ظرفیت دورکاری را داشته باشد. همچنین کاهش یک سال از مجموعه سال‌های بازنشستگی به ازای تولد هر فرزند خواهد بود.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به روند نرخ منفی رشد جمعیت، بیان کرد: امروز مسئله جمعیت فراتر از سایر مسائل است، زیرا در شرایطی قرار گرفتیم که تا حدود ۳۰ سال آینده کشور ما یکی از پیرترین جوامع دنیا در صورتی که با نرخ رشد امروز پیش برویم، خواهد بود.

سیده‌فائزه موسوی با بیان مشکلات ناشی از پیری جمعیت، گفت: تا ۳۰ سال آینده جامعه‌ای خواهیم داشت که جوانانش به یک‌هشتم عدد امروز و سالمندان ۸ برابر شدند. جامعه سالمند مشکلات جدی به لحاظ نیروی کار و نیز نشاط جمعیت و امنیت برای مراقبت از کشور ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به مسئولیت‌های دولت و بخش اجتماعی و فرهنگی این مسئله، اظهار کرد: بخشی از راه‌حل این موضوع مربوط به مسئولیت‌های دولت بوده و تسهیلاتی که باید قرار داده شود که شرایط را برای فرزندآوری خانواده‌ها فراهم کند و بخشی دیگر حوزه اجتماعی و فرهنگی این مسئله است که این تصویر برای خانواده‌ها ترسیم شود که با شرایط مالی متوسط نیز می‌توان اقدام به فرزندآوری کرد و این موضوع را به وضوح در خانواده‌های سطح متوسط جامعه می‌بینیم که تعداد فرزندان در این خانواده‌ها به مراتب بیشتر از خانواده‌های مرفه جامعه است.

انتهای پیام
captcha