چهارمین و پنجمین جلد از اثر «کتاب القضا» تجدید چاپ شد
کد خبر: 4059610
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴

چهارمین و پنجمین جلد از اثر «کتاب القضا» تجدید چاپ شد

به همت گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی چهارمین و پنجمین جلد از اثر «کتاب القضا من کتاب تحقیق‌الدلائل فی شرح تلخیص‌المسائل» برای دومین بار تجدید چاپ شد.

چهارمین و پنجمین جلد از اثر «کتاب القضا» تجدید چاپ شدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان نیوز، چهارمین و پنجمین جلد از اثر «کتاب القضا من کتاب تحقیق‌الدلائل فی شرح تلخیص‌المسائل» برای دومین بار تجدید چاپ شد.

این کتاب گران‌سنگ، مفصل‌ترین اثری است که در موضوع قضا و قضاوت نگاشته شده و دربردارنده آرا برخی از فقها با موضوع قضا و قضاوت است. این اثر توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج مولی علی الکنی الطهرانی به زبان عربی نگاشته شده است و اصل آن در قطع رحلی به چاپ رسیده که در واقع استفاده آن برای فضلا، طلاب و اساتید کمی دشوار است.

همچنین به دلیل چاپ محدود و وجود برخی از اصطلاحات اشتباه در اصل این اثر، گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی بر آن شدند تا آن را تصحیح، تحقیق و احیا کنند.

«کتاب‌القضا» جامع تمام مباحث قضایی و دربردارنده موضوعاتی اعم از معنای قضا و قضاوت، احکام قضا، وجوب قضاوت، شروط قاضی، راه‌های ثبوت ولایت بر قضا، آداب قضاوت، ارتزاق قاضی، طرق و راه‌های اثبات دعوا، صدور حکم و کیفیت آن، شهود و بینه، اقرار، قسم، قضاوت بر غایب و... است.

مخاطبان این اثر فضلای حوزه و اساتید و همچنین مسئولین و شخصیت‌های قضایی هستند و تاکنون چهار جلد از این اثر به چاپ رسیده است و در آینده‌ای نزدیک جلدهای بعدی  این اثر نیز به چاپ خواهند رسید.

این اثر از دیدگاه صاحب‌نظران یکی از بهترین متون فقهی به لحاظ قضاوت و قضا است و مؤلف کتاب از رجال فقهی و علمی و تحصیل‌کرده حوزه علمیه نجف و از مراجع علمی، سیاسی و اجتماعی در زمان قاجار به شمارمی‌رود.

شیخ آقا بزرگ تهرانی اثر حاضر را این‌چنین وصف می‌کند: «این کتاب بنا بر تمام اقوال کسانی که آن‌ها را درک کرده‌ایم از جواهر (کتاب جواهرالکلام)، دقیق‌تر و استوارتر است». بر اهل اجتهاد و تحقیق پوشیده نیست که نگارش چنین موضوعی، به پژوهش‌های بسیار نیازمند است و این کتاب نتیجه تلاش علمی و چکیده آموزه‌هایی است که عقول فقهای شیعه در مسائل این کتاب به آن رسیده‌‎اند و گروه فقه بنیاد پژوهش‌های اسلامی به تصحیح و تحقیق آن همت گمارده است.

انتهای پیام
captcha