بسیج عمومی برای تبیین آسیب‌های بدحجابی شکل گیرد
کد خبر: 4063835
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۳

بسیج عمومی برای تبیین آسیب‌های بدحجابی شکل گیرد

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال‌وبختیاری گفت: همانطور که مسئله کرونا به‌عنوان یک مسئله ملی و فراگیر مورد توجه همگان واقع شد و هر فرد و گروهی به‌ویژه نخبگان و رسانه‌ها به نوبه خود آسیب‌های جسمی و روانی آن‌را برای مردم تبیین کردند ضرورت دارد برای تبیین خطرات و آسیب‌های بدحجابی و بی‌حجابی یک بسیج عمومی شکل بگیرد.

ابوالفضل احمدی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال‌وبختیاری

حجاب را باید یکی از با ارزش‌ترین جلوه‌های فرهنگی و اجتماعی در تمدن ایرانی - اسلامی دانست که پیشینه آن در ایران به قبل از ورود اسلام باز می‌گردد اما در فرهنگ اسلامی به اوج تعالی و اعتبار می‌رسد. حجاب و عفاف یک پدیده ارزشی مهم در تعالیم اسلامی است که در بیرونی‌ترین لایه اجتماع و در معرض دید همگان بروز و ظهور می‌یابد؛ طبعاً علاوه بر افراد و اجتماع که باید این فرهنگ را به‌عنوان یک ارزش تلقی کنند، نهادینه شدن حجاب و عفاف نیازمند مشارکت و توجه تمامی نهادها و دستگاه‌ها به صورت مستمر و هدفمند است. در ایران، با وقوع انقلاب اسلامی و استقرار حکومت برخاسته از دین، حجاب نیز به‌عنوان یکی از واجبات دین مورد تأکید و توجه قرار گرفت و همگان ملزم به رعایت شدند، در این راستا قوانین پیشگیرانه تدوین و تصویب و نیز مجازات‌هایی برای هنجارشکنان در قوانین دیده شد که اجرا یا عدم اجرای قوانین محل بحث دیگری است.

در سیر قوانین متعدد ناظر بر عفاف و حجاب از جمله می‌توان به قانون ۴۲۷ در خصوص راهکار‌های اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب اشاره کرد که شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۴ به تصویب رساند؛ قانونی ایجابی که ریشه‌های فرهنگی بدحجابی و بی‌حجابی را مورد توجه قرار می‌دهد و هدف از ارائه آن، درونی و نهادینه کردن حجاب و عفاف با مشارکت و توجه جدی همه نهاد‌ها و دستگاه‌ها به صورت مستمر و هدفمند است. مطابق این قانون، ۲۶ دستگاه در حوزه عفاف و حجاب مسئولیت دارند و در این میان بار مسئولیت‌ دستگاه‌های فرهنگی نظیر آموزش پرروش، وزارت علوم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما از همه سنگین‌تر است.

در ادامه، مجلس شورای اسلامی نیز قانون ساماندهی مد و لباس را در سال ۱۳۸۵ به تصویب رساند تا شاید سر و سامانی به وضعیت بی‌سامان پوشش و حجاب و مد عرضه شده در سطح کشور داده شود؛ اتفاقی که تاکنون رخ نداده است.

جدیدترین قانون حوزه عفاف و حجاب که به تازگی به نهادها و دستگاه‌ها ابلاغ شده است با عنوان طرح جامع عفاف و حجاب در چند مرحله اجرا خواهد شد که مرحله نخست آن از ادارات آغاز شده است. در این طرح که با مسئولیت ستاد امر به معروف و نهی از منکر و حمایت وزرات کشور در حال اجراست، شاخصه‌های عفاف و حجاب برای مردان و زنان ابلاغ شده و از این پس برای عدم اجرای قانون، توجیهی پذیرفته نیست و باید مسئولان هر نهاد اجرای آن را ابلاغ و بر آن نظارت کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل احمدی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه بر طبق قانون عفاف و حجاب مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۸۴ هر یک از ۲۶ دستگاه‌ متولی شرح وظایفی دارند، اظهار کرد: یکی از دستگاه‌های متولی امر عفاف و حجاب در کشور، ستاد امر به معروف و نهی از منکر است که کنترل شاخص‌های مدنظر قانون در حوزه عفاف و حجاب و نیز نظارت بر حُسن اجرای قانون عفاف و حجاب در دستگاه‌های دولتی را بر عهده دارد.

وی با ذکر اینکه این ستاد در راستای ساماندهی وضعیت عفاف و حجاب در جامعه امسال اقدام به تدوین و اجرای قانون جامعی در این حوزه در یازده مرحله کرده است، ادامه داد: این طرح به‌صورت گام به گام دنبال خواهد شد؛ طبعاً اگر مسئله عفاف و حجاب از سرچشمه سر و سامان یابد، حل آن در پایین‌دست جامعه آسان‌تر خواهد شد لذا این طرح در مرحله نخست از دستگاه‌ها آغاز می‌شود چرا که اجرای این طرح در دستگاه‌ها راحت‌تر و تأثیرگذاری آن بر جامعه بیشتر است.

احمدی با تأکید بر اینکه عفاف و حجاب تنها ناظر به بانوان نیست بلکه قانون برای آقایان نیز وظایفی تعریف کرده است، گفت: همچنین توجه به عفت به‌عنوان مسئله زیربنایی و ثمره حجاب، محور کار است لذا این طرح در گام نخست برای اجرا به دستگاه‌ها ابلاغ شده و باید تا ۲۱ تیرماه جمع‌بندی و ارزیابی شود تا به مراحل بعدی برویم.

طرح جامع عفاف و حجاب با پیوست نظارت دقیق

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان بیان کرد: اگرچه قانون در حوزه عفاف و حجاب فراوان است اما با حساسیت و دقت به اجرا در نیامده است، یعنی قانون علاوه بر به‌روزرسانی همواره باید نظارت و ارزیابی نحوه اجرای آن وجود داشته باشد؛ طرح جامع امسال نسخه تکمیلی قوانین موجود با پیوست نظارت دقیق‌تر است که با هماهنگی دولت و ستاد به‌عنوان متولی به‌صورت دقیق دنبال می‌شود.

احمدی در خصوص چرایی حساسیت و تبلیغات گسترده جبهه دشمن و رسانه‌های بیگانه علیه قانون عفاف و حجاب، گفت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، دشمن همواره در راستای هویت‌زدایی از جامعه اسلامی ایران کار می‌کند و هرگاه طرحی برای ساماندهی عفاف و حجاب کلید می‌خورد، رسانه‌های فارسی‌زبان حساس می‌شوند و به‌صورت ویژه به تبلیغات سوء و خلاف واقع علیه طرح می‌پردازند و از تعابیری چون قانون تحقیرآمیز یا طالبانی و غیره برای القای بار روانی منفی به مردم بهره می‌گیرند.

احمدی تأکید کرد: دشمن به خوبی می‌داند که عفاف و حجاب جزو هویت‌های اصیل ایرانی و اسلامی است که اگر این هویت از جامعه اسلامی ایران سلب شود یکی از سنگرهای محکم و مهم انقلاب اسلامی را تصاحب کرده و می‌تواند بر دیگر سنگرها نیز فائق آید. آنان می‌دانند که زن محور تربیت است و حیات اخلاقی جامعه به حیا و عفت زن وابسته است لذا اگر در هویت‌زدایی از زنان و دختران پیروز شوند درواقع یک جامعه غرب‌محور را در دل جامعه اسلامی پیاده می‌کنند که هیچ جایگاه معنوی و انسان‌ساز برای زن در خانواده و جامعه قائل نیست.

اشتباهات گذشته در برخورد با بدحجابی نباید تکرار شود

این مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه در گذشته اشتباهاتی در برخورد با بدحجابی زنان وجود داشته است، تصریح کرد: آسیب‌های گذشته نباید بار دیگر تکرار شوند و لذا نقدهای دلسوزانه باید شنیده شوند اما جوسازی‌ها و تبلیغات وارونه دشمن اهمیتی ندارد؛ جهاد تبیین در مسئله عفاف و حجاب در این برهه حقیقتاً موضوعیت دارد و رسانه‌های ما باید حقایق را برای مردم تبیین و روشن کنند و برنامه‌های دشمن برای جوسازی علیه حجاب را تشریح و مردم را آگاه کنند.

احمدی ادامه داد: همانطور که در مسئله کرونا شاهد بودیم به‌عنوان یک مسئله ملی و فراگیر مورد توجه همگان واقع شد و هر فرد و گروهی به‌ویژه نخبگان و رسانه‌ها به نوبه خود آسیب‌های آن‌را برای مردم تبیین و مردم را نسبت به خطرات جسمی و روانی این بلیه عموم آگاه کردند، می‌طلبد برای تبیین خطرات و آسیب‌های بدحجابی و بی‌حجابی یک بسیج عمومی شکل بگیرد.

این مدرس حوزه و دانشگاه تأکید کرد: در مسئله کرونا شاهد بودیم این توصیه‌ها و تبیین‌ها برای مردم بازخورد منفی نداشت و چه بسا اگر فردی برای نداشتن ماسک یا سرفه در میان جمع بدون ماسک تذکری می‌گرفت اعتراضی نداشت چرا که خوب می‌دانست برای مراقبت از خود و افراد جامعه باید از ماسک استفاده کند اما اگر این تذکر نسبت به رعایت حجاب به فردی داده شود ممکن است بازخورد منفی داشته باشد؛ یک علت مسئله این است که ضرر کرونا محسوس اما ضرر بدحجابی نامحسوس است حال آنکه اگر برای مردم آسیب‌های بدحجابی نظیر طلاق، اختلافات خانوادگی، حرمت‌شکنی، خیانت زوجین، فساد و فحشا و غیره تبیین شود، حساسیت و دقت در این حوزه نیز افزایش خواهد یافت.

وی بازخورد منفی دشمن در قبال اقدامات حکومت و دولت را طبیعی دانست و توضیح داد: دشمن مخالف پیشرفت ایران است و در هر عرصه‌ای از موشکی و نظامی گرفته تا فرهنگی و سیاسی و اقتصادی ورود می‌کند تا پیشرفت و ساماندهی داشته باشد، با مخالفت و شبهه‌پراکنی و تبلیغات گسترده جبهه دشمن مواجه می‌شود که تلاش می‌کند در مسیر پیشرفت مانع ایجاد کند.

حجاب؛ هویت ایرانی - اسلامی ماست

احمدی در پاسخ به این پرسش که آیا برای پوشش دانشجویان در طرح جامع عفاف و حجاب پیش‌بینی وجود دارد یا خیر؟ بیان کرد: این قانون از دستگاه‌های دولتی آغاز می‌شود و سپس در خانه‌، فضای مجازی، وسایل نقلیه‌، مراکز آموزشی، محله، اماکن خدماتی و تجاری و تفریحی و همچنین در نهایت معابر عمومی را در بر می‌گیرد که زنان و مردان باید پوشش مطابق قوانین و مقررات جامعه اسلامی با تکیه بر اصل بدن‌نما نبودن و پوشیدگی بدن و عدم آرایش را رعایت کنند. پوشاندن همه موهای سر با چادر یا مقنعه از دیگر مصادیق رعایت حجاب است که مورد تأکید و توجه واقع شده است. همچنین بانوان در صورت استفاده از چادر می‌توانند از روسری بلند که کارکرد مقنعه را دارد، استفاده کنند، برای سایر موارد شامل مانتو، شلوار، جوراب، کفش و رنگ لباس نیز اشاراتی وجود دارد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد: عدم استفاده از آرایش‌های غربی، عدم استفاده از کراوات، عدم استفاده از کمربندهای غیرمتعارف با نمادهای غربی، عدم استفاده از لباس‌های تنگ، بدن‌نما، پاره و وصله‌دار و غیره از مصادیقی است که باید توسط آقایان رعایت شود. همچنین موارد مشترکی به بانوان و آقایان تذکر داده شده است که از جمله می‌توان به استفاده از پوشش‌های نامناسب در تصاویر منتشر شده در فضای مجازی، عدم خالکوبی در قسمت‌های قابل رویت بدن و دیگر موارد اشاره کرد.

احمدی با تأکید بر اینکه عفاف و حجاب یک مسئله صرفاً حکومتی یا دینی نیست بلکه یک موضوع ملی و همگانی است، افزود: نباید تصور شود که حجاب امری ایرانی نبوده و با آزادی منافات دارد بلکه آزادی تا جایی معنا می‌یابد که برای سایرین در ساحت‌های مادی و معنوی خطر و آسیب ایجاد نکند و مانع آزادی دیگران نباشد. ضمن اینکه باید این موضوع برای همگان تبیین شود که بدحجابی منشأ ‌ضرر روحی و روانی و باعث گرفتاری ساختار فکری جوانان است و از حیث معنوی نیز جامعه اسلامی را دچار خسارت می‌کند.

این مدرس حوزه و دانشگاه در استان گفت: در جامعه اسلامی نگاه افراد باید دو بُعدی و ناظر به ابعاد مادی و معنوی باشد لذا نباید مانند جوامع غربی با نگاه تک‌بُعدی مادی‌گرایانه به مسئله آزادی نگریست و آزادی ما مشروط بر آن است که در دو حیطه مادی و معنوی منشأ خسارت و آسیب به دیگران نباشد. عموم افراد بدحجاب در جامعه از روی تعمد بدحجاب نیستند، اگر ظاهر در جامعه اصلاح شود در بسیاری از مسائل نیز تأثیرگذار خواهد بود اما قبل از هر اقدامی جامعه باید نسبت به مزایای آن اغنا و اقناع شود.

انتهای پیام
captcha