نوآوری در صنایع دستی با خلق دست‌سازه‌های سیمی
کد خبر: 4064063
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰
به‌مناسبت هفته صنایع دستی مطرح شد؛

نوآوری در صنایع دستی با خلق دست‌سازه‌های سیمی

هنرمند خلاق صنایع دستی با بیان این‌که فلسفه تمام هنرها بیان افکار و احساسات هنرمند است، گفت: هنر حجم‌سازی با مفتول نیز در رده هنرهای مدرن و آمیزه‌ای از فلز، هنر، عشق و روحیه ایرانی است.

خسرو ترکمان هنرمند خلاق صنایع دستی

خسرو ترکمان، هنرمند خلاق صنایع دستی به‌مناسبت هفته صنایع دستی در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان به معرفی هنر تخصصی خود پرداخت و بیان کرد: هنر حجم‌سازی با مفتول در رده هنرهای مدرن است که برای دکور منازل، شرکت‌ها و فروشگاه‌ها یک نماد خاص و کاملا هنری می‌تواند باشد. درخت‌های سیمی و همچنین مجسمه‌های ما، آمیزه‌ای از فلز، هنر، عشق و روحیه ایرانی است که در مجسمه‌ها ردپای روانشناسی و خیال‌پردازی‌های شاعرانه به‌چشم می‌خورد.

وی ادامه داد: مجسمه‌های ما شامل دو بخش عمده درختچه‌های مینیاتوری و فیگورهای داستانی (مفهومی که با مفتول گالوانیزه ساخته شده‌اند) است. در مورد درخت‌های مینیاتوری ذوق ایرانی و شکل منحصربه‌فرد و بدیعی از این هنر را به جهان معرفی کردیم و همچنین در مورد مجسمه‌ها، بافت و طراحی فضای داستان، برای این جنس، نوآورانه و منحصر‌به‌فرد است. تمام مراحل ساخت این دست‌سازه‌ها با دست بوده، مواد اولیه آن در دسترس است و ابزار خاصی نیاز ندارد.

این هنرمند صنایع دستی با اشاره به پیشینه این هنر، اذعان کرد: پیشینه این هنر به هزاره دوم قبل از میلاد و تمدن سومر باز می‌گردد که در ساخت زیورآلات از مفتول استفاده می‌شده که هنوز هم یکی از شاخه‌های پرطرفدار هنرهای مفتولی است
و به‌خاطر خاص‌بودن حجم‌های ساخته شده از مفتول، از نظر بافت و جذابیت‌های بصری همیشه مورد توجه هنردوستان بوده و هست.

ترکمان در پاسخ به این سوال که چگونه وارد این عرصه شدید، ابراز کرد: سال‌ها پیش در بازدید از موزه هنرهای معاصر تهران و مشاهده مجسمه‌های فلزی به این شاخه از هنر علاقه‌مند شدم و با توجه به ارزان و منعطف بودن سیم، کار با این ابزار را انتخاب کردم و به روش آزمون و خطا به خودآموزی پرداختم و بعد از پنج سال کار بی‌وقفه به این درجه از مهارت رسیدم.

این هنرمند خلاق فلسفه ساخت دست‌سازه‌های سیمی را مثل تمام هنرها، بیان احساسات و افکار هنرمند دانست و خاطرنشان کرد: ضمن این‌که تبدیل سیم بی‌جان به حجم‌های گویا و مفهومی، لذت خلق را به هنرمند و مخاطب بهتر می‌شناساند.

وی به بازار اقتصادی این شاخه از صنایع دستی اشاره و تصریح کرد: از نظر اقتصادی نیز درختچه‌ها برای دکوراسیون منازل و... با اقبال عمومی مواجه شده و مجسمه‌ها نیز طرفداران خاص خود را پیدا کرده است. در واقع شروع کار ما نیز بر اساس این ایده بوده که با هنری که داشتیم درآمد‌زایی کنیم که به لطف خدا موفق شدیم.

ترکمان به لزوم حمایت مسئولین از هنرمندان اشاره کرد و با بیان این‌که استقبال آحاد جامعه از نمایشگاه‌هایی که برگزار کردیم همراه با ذوق و شعفی مثال‌زدنی بود که باعث افتخار ماست، اظهار کرد: نخستین نمایشگاه اختصاصی بنده از هفتم ماه جاری در مجتمع خاتم‌النبیا رشت آغاز شد و با توجه به استقبال گسترده علاقه‌مندان و لطف و حمایت مسئولان مجتمع، برگزاری آن تمدید شده و تا ۲۸ خردادماه در همان مکان دایر است. این در حالی‌است که با وجود دعوت از مسئولان محترم شهرداری و...، هنوز بازدیدی از جانب آنان از این نمایشگاه صورت نگرفته است.

گفتنی است وی دانش‌آموخته مهندسی اکتشاف معدن در دانشگاه صنعتی شاهرود است که در شاخه تخصصی هنری خود در چندین نمایشگاه گروهی، حضوری و مجازی، در داخل و خارج کشور شرکت کرده و گواهی‌هایی از یونسکو و اداره میراث فرهنگی بابت شرکت در جشنواره‌های صلح و بزرگداشت مقام زن دریافت کرده است.

نوآوری در صنایع دستی با خلق دست‌سازه‌های سیمینوآوری در صنایع دستی با خلق دست‌سازه‌های سیمی

انتهای پیام
captcha