صنایع دستی بهترین شغل برای بیماران ام‌اس است + صوت
کد خبر: 4064514
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲
مدیرعامل انجمن ام‌اس ایران در گفت‌وگو با ایکنا:

صنایع دستی بهترین شغل برای بیماران ام‌اس است + صوت

عبدالحسین هوشمند گفت: صنایع دستی می‌تواند محل درآمدی برای بیماران ام‌اس باشد و بدین منظور در همه استانها کلاس‌های آموزش مشاغل خانگی و صنایع دستی را با همراهی وزارت میراث فرهنگی و وزارت کار و سازمان فنی و حرفه‌ای برگزار کرده‌ایم.

صنایع دستی از جمله هنرهای هر سرزمینی است که دارای قدمت و ریشه‌های کهن است. ایران هم با توجه به پیشینه تاریخی و فرهنگ والای خود دارای صنایع دستی بی‌شمار و نفیسی است. 

صنایع دستی به دلیل اینکه هنرمندی ساعت‌ها برای تولید آن زمان می‌گذارد و با تلاش فراوان اثری را خلق می‌کند که دارای زیبایی‌شناسی هنری است، ارزشمند و جذاب است، خاصه اینکه این آثار به دست افرادی تولید شده باشد که علی‌رغم مشکلات عدیده بیماری، با هنر خود به مبارزه با آن پرداختند و خواستند نشان دهند که بیماری و محدودیت معنا ندارد. 

بخشی از جامعه هنرمندان دچار بیماری ام‌اس هستند. این هنرمندان با هنر خود نشان دادند که بیماری ناتوانی نیست و می‌توان علی‌رغم مشکلات، اثر هنری تولید و در جامعه عرضه کرد و همزمان نقش‌آفرینی اجتماعی خود را داشت.

به همین دلیل در هفته صنایع دستی، ایکنا گفت‌و‌گویی با عبدالحسین هوشمند، مدیرعامل انجمن ام‌اس ایران، پیرامون نمایشگاه و فروشگاه دائمی صنایع دستی بیماران ام‌اس ایران انجام داده است که در ادامه مشروح آن را می‌خوانیم.

صنایع دستی می‌تواند محل درآمدی باشد که بیماران ام‌اس به سمت شغل دیگر نروند

هوشمند در ابتدا پیرامون انجمن ام‌اس ایران گفت: حدود صدهزار بیمار ام‌اس در 56 مرکز استانی و شهرستانی عضو انجمن ام‌اس ایران هستند و میانگین سنی بیماران 20 تا 40 سال است. در این انجمن به سه بخش تشخیص و درمان و توانبخشی، آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی جامعه و نیز اشتغال و توان‌افزایی بیماران پرداخته می‌شود. اشتغال و توان‌افزایی رویکردی است که ما به عنوان یک فعالیت جدی آن را دنبال می‌کنیم. 

مدیرعامل انجمن ام‌اس ایران ادامه داد: شرایط اقتصادی و اشتغال در جامعه به گونه‌ای است که احتمال دارد این قشر برای پیدا کردن شغل مناسب با مشکل مواجه شود. بنابراین در همه استانها کلاس‌های آموزش مشاغل خانگی و صنایع دستی را با همراهی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت کار، رفاه و تأمین اجتماعی و نیز سازمان فنی و حرفه‌ای برگزار کرده‌ایم.

صنایع دستی می‌تواند محل درآمدی باشد که بیماران ام‌اس به سمت شغل دیگر نروند

هوشمند اضافه کرد: بخش آموزشی و پژوهشی انجمن متولی پیگیری این موضوع شد و قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی را با این سه بخش تنظیم کردیم و آموزش در دستور کار قرار گرفت. صنایع دستی خانگی یکی از این برنامه‌ها بود که دنبال شد و دوخت و دوز و فعالیت‌های کارگاهی هم در این مقوله می‌گنجد و از طرف سازمان فنی و حرفه‌ای و میراث فرهنگی یا انجمن مدرک خوداشتغالی داده می‌شود.

کد

وی با بیان اینکه حاصل این کلاس‌ها امروز 700 محصول صنایع دستی است ادامه داد: این محصولات در فروشگاه دائمی انجمن در حال عرضه است. برای کمک به فروش محصولات، نمایشگاه و فروشگاه دائمی را فعال کردیم. اکنون افرادی که در این بخش مشغول هستند آثار خود را از سراسر کشور برای فروش می‌فرستند.

صنایع دستی می‌تواند محل درآمدی باشد که بیماران ام‌اس به سمت شغل دیگر نروند

هوشمند افزود:‌ این فروشگاه در حال توسعه است و مقاصد خود را از شکل صرفاً نمایشگاهی به شکل حرفه‌ای در عرضه، دنبال می‌‌کند. همچنین فروش اینترنتی از برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار دارد. فروش محصولات به گونه‌ای بوده است که همکاری‌های ما مداومت داشته باشد و فروش‌ها رو به رشد است و چشم‌انداز خوبی را برای آن می‌بینیم. اطلاع‌رسانی و معرفی این حرفه و فعالیت‌های انجمن در دستور کار است. البته سه سالی است که با کرونا روبه‌رو شده‌ایم و برگزاری بازارچه‌هایی که کالاهایی را مستقیم عرضه کند کمرنگ بوده، ولی قبل از کرونا وضعیت بهتر بود و پیش‌بینی می‌شود که فرصت‌ها بیشتر شود. در طول این دو سال تلاش کردیم که در فضای مجازی اطلاع‌رسانی‌ انجام شود.

صنایع دستی می‌تواند محل درآمدی باشد که بیماران ام‌اس به سمت شغل دیگر نروند

وی پیرامون استقبال از محصولات بیان کرد: در هر نمایشگاهی که دایر شد غرفه انجمن با استقبال خوبی مواجه بوده است زیرا وقتی خریداران می‌فهمند این آثار هنر دست بیماران خاص است ترجیح می‌دهند که این محصولات را خریداری کنند تا منفعت آن به دست این عزیزان برسد.

هوشمند با اشاره به اینکه آثار تذهیب، میناکاری، چوب و تابلوهای مختلف با موضوعات قرآنی هم تولید شده است، توضیح داد: این محصولات با دیگر محصولاتی که در بازار تجاری‌سازی شده است از دو نگاه متفاوت است؛ یک، از نظر مادی و کیفیت؛ دو، از جنبه معنوی و کمیت. تلاش شده است تا آموزش‌ها به شکل استاندارد باشد. از همین رو محصولات تولیدی از نظر کیفیت در سطح رقابت با نمونه‌های مشابه است و هیچ فرقی با موارد مشابه خود ندارند و حتی گاهی بهتر است زیرا با آن عشق و علاقه‌ای که هنرمند کار می‌کند سبب بالا رفتن کیفیت کار هم می‌شود. همچنین محصولی را که از یک بیمار مبتلا به ام‌اس خریداری می‌کنید دارای یک انرژی مثبت است که حس خوبی را به همراه دارد.

صنایع دستی می‌تواند محل درآمدی باشد که بیماران ام‌اس به سمت شغل دیگر نروند

هوشمند ادامه داد: صنایع دستی می‌تواند محل درآمدی باشد که بیماران ام‌اس به سمت شغل دیگری نروند. برای مثال در موضوع ساخت محصولات چرمی تولید و فروش بچه‌ها به قدری خوب است که به صورت گروهی کار می‌کنند. توصیه می‌کنم که منتظر نباشند که حتماً یک شغل اداری را پیدا کنند و پشت میز بنشینند و آستین بالا بزنند و یکی از همین رشته‌ها را شروع کنند. با توجه به اینکه کرونا هم در حال کم‌رنگ شدن است، ما باید بتوانیم عرضه بهتر با فروش بیشتری را برای آنها فراهم کنیم.

وی در رابطه با کلاس‌های آموزشی این مرکز گفت: برای اطلاع از کلاس‌های آموزش صنایع دستی افراد می‌توانند با مددکاری واحد آموزش انجمن تماس بگیرند و از دوره‌هایی که با کمک فنی حرفه‌ای و میراث فرهنگی برگزار می‌شود اطلاع یابند تا در این کلاس‌ها شرکت کنند.

صنایع دستی می‌تواند محل درآمدی باشد که بیماران ام‌اس به سمت شغل دیگر نروند

هوشمند در پایان تأکید کرد: افراد مبتلا به ام‌اس باید بدانند که بیماری ام‌اس ناتوانی نیست. اگر به موقع تشخیص داده شود و درمان خود را درست دنبال کنند و داروهای خود را بخورند مثل بقیه آحاد جامعه سرآمد و موفق هستند. ما افراد موفق زیادی را در جامعه بیماران ام‌اس داریم که در زمینه‌های مختلف موفق شده‌اند.

صنایع دستی می‌تواند محل درآمدی باشد که بیماران ام‌اس به سمت شغل دیگر نروند

صنایع دستی می‌تواند محل درآمدی باشد که بیماران ام‌اس به سمت شغل دیگر نروند

انتهای پیام
captcha