پژوهش‌های نوظهور قرآنی را جدی نگرفته‌ایم
کد خبر: 4065146
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹

پژوهش‌های نوظهور قرآنی را جدی نگرفته‌ایم

مدیرعامل مؤسسه قرآن‌پژوهی اولی‌الابصار بیرجند گفت: لازم است در حوزه عملکرد مفید پژوهش‌های قرآنی، روش‌های جدید تحقیقی که در زمینه مطالعات قرآنی در دنیا عرضه می‌شود، رصد و سپس با نگاه به آن‌ها روش‌هایی خلاقانه برای تولید محتوا به‌کار برد تا مخاطب جذب شود که البته باید گفت کمتر کاری در این حوزه صورت گرفته است.

زهرا استانستی، مدیرعامل موسسه قرآن پژوهی اولی الابصار بیرجندزهرا استانستی، مدیرعامل مؤسسه قرآن‌پژوهی اولی‌الابصار بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: قرآن کریم اصلی‌ترین منبع معرفت دین است و وظیفه حوزویان و فعالان قرآنی نیز عمل به اصول قرآنی و انجام هر نوع اقدامی برای رسیدن به هدف تحقق فرهنگ قرآنی است.

وی افزود: علاوه بر تک‌نگاری‌های اهل علم، کارهای جمعی و بزرگ لازم است که باید از سوی فعالان قرآنی و پژوهشگرانی که انگار انگیزه لازم را ندارند انجام شود و این کار اگر از سوی مؤسسات قرآنی که سالهاست در حال کار هستند انجام شود، پشتیبانی علمی لازم نیز مهیا می‌شود.

مدیرعامل مؤسسه قرآن‌پژوهی اولی‌الابصار بیرجند اظهار کرد: یکی از ضعف‌های فعالیت‌های پژوهشی در حوزه قرآن این است که نسبت به آنچه که امروز در محافل آکادمیک دنیا انجام می‌شود، جامعیت و یا انسجام لازم وجود ندارد.

وی اظهار کرد: باید با روش‌های جدید تحقیقی و دیدگاه‌های جدیدی که در زمینه مطالعات قرآنی عرضه می‌کنند آشنا شویم و از طرفی درک کنیم که برای کار علمی و پژوهشی یک دست صدا ندارد.

استانستی بیان کرد: باید با این تحقیقات آشنا باشیم تا غافلگیر نشویم؛ اگر در این زمینه به روز باشیم می‌توانیم اثربخشی لازم را کسب کنیم.

وی اظهار کرد: ضعف در تعامل علمی در عرصه بین‌الملل از جمله ضعف‌های دیگر بوده که محصول همان بروز نبودن است؛ متأسفانه تولیدات علمی گسترده حوزه ما با جهان اسلام و مراکز غربی به اشتراک گذاشته نمی‌شود تا تعامل علمی صورت گیرد؛ باید تعاملات علمی ادامه داشته باشد و تنها به یک ارائه گزارش و اینکه صرفا یک مقاله قرآنی ارائه دهیم بسنده نکنیم.

مدیرعامل مؤسسه قرآن‌پژوهی اولی‌الابصار بیرجند گفت: عرضه دستاوردهای قرآن‌پژوهانه ما در عرصه بین‌الملل ضعیف است؛ نکته دیگر، بحث جدی گرفتن چالش‌های عرصه نواندیشی اسلامی است که متوجه فعالان قرآنی می‌شود.

استانستی بیان کرد: به عبارت دیگر فعالان قرآنی می‌توانند با طرح نظریات و پژوهش‌هایی با پایه و اساس قرآن در مقابل این چالش‌ها بایستند تا مرجعیت علمی قرآن نمایان شود؛ اکنون سؤال اینجاست بدون این پژوهش‌ها نیز آیا این مرجعیت علمی دیده می‌شود؟ باید گفت خیر.

وی با بیان اینکه بحث دیگر عرضه مناسب دستاوردهای پژوهشی برای عموم جامعه و متناسب با سن و شرایط است، یادآور شد: نباید از یاد ببریم اگر کار پژوهشی به هر دلیل خوانده نشود گویی تولید نشده و سرمایه و هزینه و فکر افراد هدر رفته است.

استانستی با بیان اینکه اگر تلاش لازم را برای خوانده شدن در لایه‌های مختلف انجام ندهیم گویی اصلا کار مفیدی انجام نداد‌ه‌ایم، بیان کرد: برای دیده شدن باید فکرها را نیز آماده کرد که این امر نیز با خلاقیت فعالان قرآنی امکان‌پذیر است.

انتهای پیام
captcha