راه طولانی مدرسه تاریخی علیا برای تبدیل شدن به موزه نسخ خطی قرآنی
کد خبر: 4065152
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱

راه طولانی مدرسه تاریخی علیا برای تبدیل شدن به موزه نسخ خطی قرآنی

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فردوس اظهار کرد: طرح تبدیل مدرسه تاریخی علیا به موزه نسخ خطی قرآنی توسط مشاور در حال تهیه بوده که پس از اخذ مجوزهای لازم و تخصیص اعتبار مراحل اجرایی آن در دستور کار قرار می‌گیرد.

مدرسه تاریخی علیای فردوس روح‌الله صداقت طالبی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فردوس در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، گفت: وجود بیش از ۲۵۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در شهرستان فردوس گویای ظرفیت بسیار بکر و بی‌نظیری است که این شهرستان در حوزه گردشگری از آن برخوردار است.

وی افزود: شناسایی و شناساندن این ظرفیت‌های برجسته از اولویت‌های این اداره برای تبدیل شدن فردوس به شهری برای گردشگری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فردوس بیان کرد: یکی از این موارد مهم گردشگری، مدرسه تاریخی علیاست که با شماره ۱۳۲۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و تکمیل مرمت، احیا و معرفی آن نیازمند توجه ویژه مسئولان شهرستان و استان است.

وی افزود: طرح تبدیل مدرسه تاریخی علیا به موزه نسخ خطی توسط مشاور در حال تهیه بوده که پس از اخذ مجوزهای لازم و تخصیص اعتبار مراحل اجرایی آن در دستور کار قرار می‌گیرد.

صداقت طالبی تصریح کرد: مدرسه علیا یکی از مدارس تاریخی خراسان‌جنوبی محسوب می‌شود که توسط میرعلی بیک در اواخر دوره صفویه در شهر تاریخی تون و در محله میدان بنا شد و جزء مدارس چهار ایوانی است؛ در دو طرف آن دو فضا قرار گرفته که فضای سمت راست، مسجد این مدرسه و فضای سمت چپ مدرسه است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فردوس ادامه داد: فضای مسجد این مدرسه علمیه دارای تزئینات زیبای مقرنس است و همه این جذابیت‌ها موقعیت گردشگری را برای علاقه‌مندان به میراث فرهنگی ایران‌زمین فراهم کرده و در صورت کاربری مناسب از این فضا بر جذابیت آن افزوده می‌شود.

صداقت طالبی بیان کرد: در سال 97، با تصمیم مدیرکل میراث استان قول داده شد موزه نسخ خطی در این مجموعه راه‌اندازی شود که به علت کمبود اعتبار اقدامی انجام نشد.

وی با بیان اینکه مهمترین مشکل در خصوص موزه نسخ خطی مدرسه علیا فردوس نداشتن ردیف بودجه مستقل برای تحقق و راه‌اندازی موزه است؛ در حالی که می‌تواند از اعتبارات ملی برخوردار شود، افزود: موضوع مجموعه نسخ شامل وقف‌نامه‌ها و حوزه‌های قرآنی است که می‌تواند گردشگر جذب کند و رونقی برای گردشگری مذهبی منطقه باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فردوس با بیان اینکه متأسفانه در حوزه گردشگری مذهبی با وجود داشتن ظرفیت و تاریخ این فرهنگ کار چندانی صورت نگرفته است، تصریح کرد: نظر به وقف‌نامه مدرسه درخصوص ترویج قرآن همچنین وجود ظرفیت نسخ خطی شهرستان فردوس این مدرسه برای این منظور انتخاب شده است.

صداقت طالبی با بیان اینکه برای ایجاد موزه نسخ خطی فردوس نیازمند ۱۰ میلیارد ریال اعتبار هستیم، یادآور شد: تمام تأییدیه‌ها انجام شده و  جذب خیران نیز در این زمینه می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

انتهای پیام
captcha