نمایشگاه آثار هنری مهاجرین در مشهد دایر می‌شود
کد خبر: 4065434
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰

نمایشگاه آثار هنری مهاجرین در مشهد دایر می‌شود

دبیر همایش وطن مهر گفت: آثار هنری مهاجرین ساکن مشهد در بازار ملل منطقه گلشهر مشهد به نمایش در خواهد آمد.

سیدابوطالب مظفری، دبیر همایش وطن مهربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدابوطالب مظفری، دبیر همایش وطن مهر، امروز، ۳۰ خردادماه در همایش وطن مهر که ویژه مناسبت روز جهانی پناهنده در تالار شهر مشهد برگزار شد ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران در حوزه مهاجرت بیان کرد: مهاجرت یک پدیده از پیش سنجیده شده نیست، یعنی اتفاقی نیست که جامعه مهاجر درباره آن تصمیم بگیرد.

وی افزود: مهاجرت یک آشفتگی اجتماعی است که ناگهانی اتفاق می‌افتد و بر این اساس تعدادی از سرزمین مادری خود آواره و به سرزمینی می‌روند که آمادگی پذیرش این افراد را ندارند، لذا نه میهمانان قوانینی را از قبل یاد گرفتند که چگونه حضور یابند و نه میزبانان اعم از دولت و ملت این آمادگی را دارند که در این خصوص برخورد داشته و برنامه‌ریزی کنند.

مظفری اظهار کرد: اگر ما می‌بینیم در جوامعی و کشورهایی اتفاقاتی در پدیده مهاجر پیش می‌آید امری ناشی از این دو مطلب است، اما کشورهای با فرهنگ و متمدن جهان روند رو به بهبودی را در پذیرش مهاجران طی می‌کنند که این نکته مهم است.

وی ادامه داد: پدیده‌ای که ما خوشبختانه طی این سال‌ها از جمهوری اسلامی ایران مشاهده کرده‌ایم روند رو به پیشرفتی بوده و همه ما به نحوی تجربه ناملایمت و عدم برنامه‌ریزی را داشته‌ایم، اما در ایران روندی را که ما می‌بینیم روند تکاملی در خصوص قوانین مهاجرت است.

دبیر همایش وطن مهر با اشاره به چگونگی برخورد کشورهای مختلف در خصوص مسئله مهاجرت و پناهندگی بیان کرد: موضوع مهاجرت، در یکی دو دهه اخیر به دلیل جنگ و غیره گسترش پیدا کرده و به یک مسئله جهانی تبدیل شده که همه کشورها را به نحوی با خود درگیر کرده که در این خصوص هر کشوری فراخور امکانات و سیاست‌های خود برخورد متفاوتی با این مسئله دارد.

این فعال فرهنگی افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای جهان است که در موج اخیر مهاجرت افغانستانی‌ها هم بسیار به آنها کمک کرده، تسهیلاتی در اختیار آنها قرار داده و برنامه سرشماری مهاجرین را هم راه‌اندازی کرده است که به نوعی مسیر قانونی شدن حضور آن‌ها پیموده می‌شود.

مظفری تصریح کرد: جای تشکر از جمهوری اسلامی ایران است که با مهاجرین اخیر افغانستانی به نحو نیک تعامل داشتند و جریان پذیرش آنان در حال طی شدن است و امیدواریم مشکلات مهاجرین به زودی حل شود و از این شرایط عبور کنیم.

وی ضمن تشکر از مسئولان و نهادهای مرتبط در حوزه مهاجرت ابراز کرد: نهادهای خودجوش جامعه مهاجر جای تشکر دارد که داوطلبانه کار کرده تا جامعه بی‌نظم و پریشان مهاجر را به انسجام کلی در همه ابعاد برسانند و در واقع این نهادها بازوی کمکی در این حوزه هستند که بدون چشمداشت فعالیت می‌کنند.

مظفر تصریح کرد: نام این همایش وطن مهر است و این نام به دو دلیل انتخاب شده یکی اینکه ما مهاجرین مجموعاً در وطنی هستیم که وطن مهربانی است و دلیل دوم این است که در شهر مقدس مشهد و در جوار آفتاب خراسان هستیم که به لحاظ مادی و معنوی نیز در آسایش زندگی می‌کنیم.

دبیر همایش وطن مهر افزود: بنای این همایش توجه به جامعه هنری و هنرمندان است و فراخوانی در راستای درخواست آثار هنری اطلاع‌رسانی شد که در مدت ۲۰ روز ۵۵۰ اثر از ۲۰۰ هنرمند در رشته‌های مختلف به دبیرخانه رسید که 200 اثر از ۸۰ هنرمند انتخاب و این آثار در نمایشگاه هنری است که چند روز بعد در بازار ملل در ابتدای منطقه گلشهر مشهد دایر می‌شود و به نمایش در خواهد آمد.

این فعال فرهنگی افغانستان اضافه کرد: آثار رسیده شامل هنرهایی از جمله نقاشی، خطاطی، دلنوشته، شعر و غیره است که اکثر جامعه هنری در این همایش جوانان هستند و این نشان از پویایی جامعه مهاجر دارد و جای خرسندی است.

مظفر بیان کرد: در کنار نمایشگاه هنری، غرفه‌هایی به تعداد 28 غرفه از نهادهای مهاجر درخواست شرکت داده‌اند و از این تعداد 19 غرفه در نمایشگاه حضور خواهند یافت که این نشان‌دهنده توانمندی‌های مهاجرین است و نهادهای مختلف مهاجرین محصولات و تولیدات خود را در نمایشگاه مذکور به نمایش می‌گذارند.

دبیر همایش وطن مهر اظهار کرد: در کنار این برنامه‌ها که تا پایان هفته ادامه خواهد داشت برنامه‌های جانبی از جمله شب شعر و نشست‌های گفتمانی با موضوعات اختصاص داده شده از دیگر برنامه‌ها است.

وی اضافه کرد: از مهاجران ساکن مشهد و به‌ویژه مهاجرانی که به تازگی به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده‌اند دعوت می‌کنم که در این برنامه‌ها به‌ویژه در نمایشگاه شرکت کنند و با نهادهای مربوط به مهاجرین و نهادهایی که به مهاجرین خدمت می‌کنند آشنا شوند.

انتهای پیام
captcha