افتتاح اولین پیشخان خدمات کتابخانه‌ای در روستای قرآنی چهرقان
کد خبر: 4068809
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷

افتتاح اولین پیشخان خدمات کتابخانه‌ای در روستای قرآنی چهرقان

استاندار مرکزی با تأکید براینکه راه‌اندازی و ایجاد مراکز فرهنگی در روستاها به عنوان یک ضرورت باید مورد توجه ارگان‌های فرهنگی قرار گیرد به افتتاح اولین پیشخان خدمات کتابخانه‌ای در روستای قرآنی چهرقان از توابع شهرستان کمیجان اشاره کرد.

افتتاح اولین پیشخان خدمات کتابخانه‌ای در روستای قرآنی چهرقان

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، پیشخان خدمات کتابخانه‌ای «اندیشه»، امروز، 14 تیر با حضور فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار مرکزی، علی‌اکبر کریمی، نماینده مردم شهرستان‌های اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی، سکینه‌‌خاتون مهدیان‌پور، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، نوربخش عسگری، رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزی استان، محمدرضا جعفری، مدیرکل دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری، ابراهیم رستمی، فرماندار شهرستان کمیجان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی همزمان با روز قلم در روستای چهرقان از توابع شهرستان کمیجان افتتاح شد.

فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار مرکزی، در مراسم افتتاحیه گفت: امروز شاهد بهره‌برداری از پیشخان کتابخانه‌ای «اندیشه» روستای چهرقان هستیم که به عنوان یک ظرفیت فرهنگی به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، شورای اسلامی و دهیاری روستای چهرقان ایجاد شده است.

مخلص‌الائمه با بیان اینکه روستای چهرقان یک روستای قرآنی و منحصر به فرد در کشور و جزو افتخارات استان مرکزی است، بیان کرد: بهره‌برداری از پیشخان کتابخانه روستا مقارن با روز قلم این فرصت را ایجاد می‌کند که نوجوانان و جوانان به راحتی به منابع کتابخانه‌های بزرگ استان دسترسی داشته باشند و قطعا در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی مؤثر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه برخی از مسائل و مشکلات این روستا نیز در این سفر مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت، افزود: راه‌اندازی و ایجاد مراکز فرهنگی در روستاها به عنوان یک ضرورت باید مورد توجه ارگان‌های فرهنگی قرار گیرد و اقدام ارزشمند کتابخانه‌های عمومی استان در این زمینه قابل تقدیر است.

راه‌اندازی کتابخانه عمومی در روستاهای بالای 2500 نفر

سکینه‌خاتون مهدیان‌پور، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، نیز در این مراسم گفت: پیشخان خدمات کتابخانه‌ای «اندیشه» روستای چهرقان شعبه‌ای از کتابخانه عمومی فخرالدین عراقی شهر کمیجان است که توسط این کتابخانه پشتیبانی می‌شود و این طرح برای اولین‌بار در استان مرکزی و شهرستان کمیجان انجام شده است.

وی گفت: در روستاهای بالای 2500 نفر جمعیت در صورت اختصاص فضای مناسب، کتابخانه عمومی راه‌اندازی می‌شود و در روستاهای کمتر از 1500 نفر مجاز به راه‌اندازی پیشخان خدمات کتابخانه‌ای هستیم. تفاوت کتابخانه با پیشخان در فضای ایجاد شده برای مطالعه و بخش‌های متعدد به منظور خدمت‌رسانی به گروه‌های مختلف سنی از جمله کودک، نوجوان و بزرگسال تعریف می‌شود. پیشخان‌ها به منظور تسهیل دسترسی مخاطبین برای امانت و بازگشت کتاب راه‌اندازی شده‌اند.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اضافه کرد: پیشخان کتابخانه‌ای «اندیشه» روستای چهرقان مساحتی بیش از 130 مترمربع و گنجایش بالغ بر 7 هزار نسخه کتاب دارد که در مرحله نخست با 3 هزار نسخه کتاب، خدمت‌رسانی خود را آغاز کرده است.

مهدیان‌پور گفت: حق انتفاع ساختمان پیشخان با همکاری شورای اسلامی و دهیاری روستای چهرقان به مدت 20 سال در اختیار کتابخانه‌های عمومی قرار گرفته و تاکنون بیش از یک میلیارد ریال جهت خرید تجهیزات کتابخانه‌ای و بیش از 450 میلیون ریال بابت تجهیزات سرمایشی و گرمایشی توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هزینه شده است.

وی در پایان گفت: امیدواریم افتتاح پیشخان «اندیشه» روستای چهرقان الگویی برای سایر روستاهای استان شود تا بتوانیم به ارائه خدمات کتابخانه‌ای به مردم شریف روستاها داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha