آراستگی علم با حلم در مکتب امام باقر(ع)
کد خبر: 4069206
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲

آراستگی علم با حلم در مکتب امام باقر(ع)

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با بیان اینکه امام باقر(ع) بنیانگذار علمی مکتب اهل‌بیت(ع) است، گفت: ایشان علم را با حلم آراسته و برابر ناملایمات روزگار بردبار بودند.

امام محمد باقر(ع)به گزارش ایکنا از اردبیل، حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل، ۱۵ تیرماه با تسلیت سالروز شهادت امام محمد باقر(ع) افزود: امام محمد باقر(ع)، بنیانگذار علمی مکتب اهل‌بیت(ع) و پدید آورنده علوم دینی و فقهی شیعه است.

وی بیان کرد: سراسر زندگی امام محمدباقر(ع) زهد و دانش بود و جان تازه‌ای به مکتب اسلام بخشیده و پیچیدگی‌های دانش را به روی مشتاقان علوم الهی گشود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل ادامه داد: امام باقر(ع) بنیانگذار انقلاب فرهنگی و نهضت علمی شیعه است، معارف اسلامی و تشیع که به دست امام صادق(ع) انتشار و گسترش یافت، توسط این امام همان پایه‌گذاری شد.

جعفرزاده اظهار کرد: مهم‌ترین جهاد علمی حضرت امام باقر(ع) تاسیس دانشگاه و تربیت شاگردان فراوان در بخش‌های گوناگون است، این امر مهم‌ترین خدمت به عرصه علم و دانش در اسلام است و باید در پیشبرد اهداف عالیه اسلام و پیروی از سیره و منش ائمه معصومین تلاش کنیم.

وی با اشاره به این‌که وظیفه علمای دینی گسترش تعالیم اسلامی در جامعه است، خاطرنشان کرد: در جامعه کنونی بر علما، دانشمندان و همچنین پژوهشگران و محققان اسلامی و رهروان پیروان اهل‌‌بیت(ع) باید در زمینه گسترش آموزه‌های دینی و علوم اسلامی همت گماشته و از سلاح علم و دانش استفاده کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل یادآور شد: امام پنجم شیعیان که به خاطر همین ویژگی‌اش باقر لقب گرفت، علم را با حلم آراسته بود در برابر ناملایمات روزگار بردبار بود، با دشمنان و بداندیشان با نرمی رفتار می‌کرد و با این شیوه به تربیت آنها می‌پرداخت.

وی افزود: الگوی زندگی برگرفته از سیره امامان معصوم(ع) می‌تواند بهترین الگو برای جامعه دینی باشد، اگر ما به دنبال رستگاری و رسیدن به سعادت هستیم باید حیات و ممات خود را با حیات و ممات اهل‌بیت یکی کنیم و زندگی آنها را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم تا رستگار شویم.

جعفرزاده در پایان به شیوه امر به‌ معروف و نهی از منکر در سیره تبلیغی امام محمدباقر(ع) اشاره کرد و گفت: آن امام در تبلیغ و امر به‌ معروف و نهی از منکر، شیوه خاصی داشت که امکان نداشت نفس گرم او بر قلب مستعدی دمیده شود و او از گناه خود برنگردد، چون امام راه و رسم تبلیغ را می‌دانست که با چه زبانی با مردم سخن بگوید و آنها را کلام نرم و صمیمی با زیبایی‌های دین آشنا ساخته و از معاصی و خطا دور سازد.

انتهای پیام
captcha