وحدت اهل سنت و تشیع در روزی خاص به نام عید قربان
کد خبر: 4069550
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵

وحدت اهل سنت و تشیع در روزی خاص به نام عید قربان

عید قربان در بین اهل سنت خراسان‌جنوبی به‌صورت ویژه برگزار می‌شود، اهل سنت چند روز قبل از فرارسیدن عید قربان به غبارروبی منازل خود می‌پردازند و خود را برای به‌جا آوردن اعمال این عید سعید آماده می‌کنند و در کنار اهل تشیع عید بندگی را جشن می‌گیرند.

 عید قربان به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، عید سعید قربان در خراسان‌جنوبی همانند سایر استان‌ها دارای آداب و رسومی است، آداب و رسومی که ریشه در باورهای کهن این منطقه دارد، در این بین حضور در نماز عید قربان، قربانی کردن و قربانی دادن نمود بیشتری در بین مردم دارد و مردم استان با انجام دادن این فریضه الهی جلوه‌ای از ایثار مال و جان در راه محبوب واقعی را نشان می‌دهند.

مردم خراسان‌جنوبی در روز عید قربان برای برپایی نماز عید، به مصلی‌ها و مساجد می‌روند، پس از نماز اغلب افرادی که قبلا به حج تمتع مشرف شده‌اند، گوسفندی قربانی کرده و میان فامیل، همسایه‌ها و مستمندان تقسیم می‌کنند. در برخی مناطق قبل از شب عید قربان جلسه‌ای برای متوفی که هنوز یک سال از فوتش نگذشته می‌گیرند، دوستان، اقوام و همسایه‌ها به منرل متوفی می‌روند و با ذکر فاتحه‌ای با خانواده مرحوم ابراز همدردی می‌کنند، سپس اعلام می‌شود که مراسم قربانی فردا صبح در منزل متوفی انجام خواهد شد و صبح روز عید اقوام آشنایان در منزل میت جمع شده، گوسفند را نیز به آنجا می‌برند و قبل از طلوع آفتاب و پس از قرائت فاتحه گوسفند را قربانی و گوشت آن را بین اقوام و نیازمندان توزیع می‌کنند.

حنا بستن گوسفند قربانی، تزئین گوسفند قربانی، بردن گوسفند به عنوان پیشکش برای عروسی که تازه عقد شده، سرمه کشیدن چشم گوسفند قربانی، گذاشتن حبه‌ای قند یا تکه‌ای نبات در دهان گوسفند قربانی از جمله آداب و رسومی است که در برخی نقاط خراسان‌جنوبی همچنان همانند گذشته اجرا می‌شود.

عید قربان در بین اهل سنت خراسان‌جنوبی به‌صورت ویژه برگزار می‌شود، اهل سنت چند روز قبل از فرا رسیدن عید قربان به غبارروبی منازل خود می‌پردازند و خود را برای به جا آوردن عید سعید قربان آماده می‌کنند. مردم اهل سنت جامه‌های نو بر تن کرده و برای خواندن نماز راهی می‌شوند و پس از خواندن نماز به دید و بازدید می‌پردازند.

از دیگر آداب و رسوم عید قربان در بین اهل سنت قربانی کردن است، خانواده‌هایی که از لحاظ شرعی قربانی کردن بر آن‌ها واجب باشد گوسفندی را ذبح می‌کنند و آن را به سه قسمت کرده؛ قسمتی برای نیازمندان، قسمتی برای میهمانان و قسمتی برای خانواده است.

انتهای پیام
captcha