حجاب از منبع زلال عفاف سرچشمه می‌گیرد
کد خبر: 4070352
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸

حجاب از منبع زلال عفاف سرچشمه می‌گیرد

مدرس حوزه علمیه در گیلان به مناسبت روز عفاف و حجاب با بیان اینکه پایه و ریشه حجاب در عفاف است، اظهار کرد: برای ارتقای فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه باید فرهنگ تفکر در مفاهیم دینی را در جوانان توسعه دهیم.

حجاب از منبع زلال عفاف سرچشمه می‌گیرد

فاطمه ریحانی ابدی، مدرس حوزه علمیه در گیلان به مناسبت روز عفاف و حجاب در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان با بیان اینکه حجاب و پوشش، مقوله‌ای فطری است، اظهار کرد: دین مبین اسلام از تمام جهات و در کل ابعاد زندگی، اعم از حالات شخصی و مقررات اجتماعی، احترام، وظایف و حقوق زنان را، متناسب با شرایط و توانمندی جسمی و روحی آنان در نظر گرفته است و در این‌باره عواطف و احساسات غالب بانوان از قبیل صبر، حیا، محبت و ترس، با توجه به ظرافت جسمی آنان لحاظ شده است.

وی پایه و ریشه حجاب را در عفاف دانست و  بیان کرد: بحث عفاف، دايره وسيع‌تری نسبت به حجاب دارد. در واقع اگر زنان و مردان، عفيفانه برخورد كنند و در پی آن، رفتار و پوشش مناسبی هم داشته باشند، به مطلوب نهايی نزديک خواهند شد. پوشش یا حجاب امری واجب بر همگان است و صرفاً در مورد بانوان محدود نمی‌شود، هر چند که حدود آن متفاوت است که قطعاً نشئت گرفته از حکمت ذات اقدس الهی و منطبق با خلقت و فطرت بشری است.

این مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه همان‌طور که عدم رعایت و شکستن حدود الهی حجاب بر زنان حرام است، بر مردان نیز حرام خواهد بود، یادآور شد:  برای نمونه قاعده‌ و قانون «نگاه کردن» و پرهیز از نگاه لذت‌جویانه به نامحرم در مورد هر دو جنس تأکید می‌شود. البته خداوند لطافت ویژه‌ای به بانوان اعطا کرده که جاذبه‌ ویژه‌ای نیز دارا هستند، از این رو حدود پوشش متفاوت است.

این مبلغ دینی، راه‌های علاقه‌مند کردن بانوان به رعایت حجاب را مدنظر قرار داد و گفت: برای نیل به این هدف باید فرهنگ تفکر در مفاهیم دینی را در جوانان توسعه دهیم. همچنین تبیین دائمی جایگاه والا و پر اعتبار زن در اسلام و مقایسه آن با سایر مکاتب به منظور احساس برتری شخصیت زن مسلمان نسبت به زنان سایر مکاتب نیز مدنظر قرار می‌گیرد.

ریحانی اضافه کرد: تقویت بنیه اعتقادی، اخلاقی و اصول و مبانی تربیت برای والدین، خصوصاً مادران نسبت به امر عفاف و حجاب و ایجاد حساسیت در آن‌ها نسبت به آسیب‌های ناشی از عدم رعایت آن امری ضروری است. باید در این راستا تدابیر مناسب برای جذب، تربیت و به‌کارگیری نیروی انسانی شایسته نظیر مدیران، معلمین و اساتید اندیشیده شود و تبیین آموزه‌های دینی در خصوص ضرورت رعایت اصول حیا و عفت متناسب با قابلیت‌ها و ویژگی‌های زنان و مردان صورت پذیرد.

این کارشناس علوم تربیتی با اشاره به رسالت بانوان محجبه در جامعه، ابراز کرد: بانوان محجبه، تجسم نمادین ارزش‏‌های اسلام و انقلاب هستند که بخشی از وظیفه اصلی در باب نهادینه‌کردن فرهنگ حجاب، بر دوش ایشان است. برخورد و رفتار این بانوان در جامعه بسیار مهم است، از این رو بانوان محجبه با رفتار آمیخته با محبت و تدبیر، در محیط‌های اجتماعی بالاخص فضاهای فرهنگی، هنری، ورزشی، و تفریحی می‌توانند توانمندی‌های خود را ارائه کنند.

انتهای پیام
captcha