بیانیه هیئت داوران سیزدهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی
کد خبر: 4072267
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۹

بیانیه هیئت داوران سیزدهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی

بیانیه هیئت داوران سیزدهمین جشنوارۀ بین‌المللی کتاب سال رضوی منتشر شد.

بیانیه هیئت داوران سیزدهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، در بیانیه هیئت داوران سیزدهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی آمده است:

ستایش و سپاس، مخصوص خدای حکیم و آگاهی است که هر آنچه در آسمان‌ها و زمین است، همه ملک اوست. و درود بر پیامبر اُمّی صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم که کتاب وحی الهی، معجزه جاودانه اوست. و صلوات بر خاندان پاک او که مفسّران بی‌عیب و خطای کتاب خداوند، و تبیین‌گران سنت فرستاده حق هستند.

پیشانی خشوع و شکر بر زمین قدسیِ حریم عالِم آل محمد(ص) در برابر خداوند می‌ساییم که توفیق داد سیزدهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی را تا این مرحله همراهی کنیم. قافله این جشنواره در حالی سیزدهمین منزل خود را پشت سر می‌گذارد که به اتقان، نظم و استحکام ویژه‌ای دست یافته‌است.

در این دوره از این رقابت بزرگ علمی، 410 اثر به دبیرخانه رسید که از این میان، 382 عنوان کتاب چاپی، 11 عنوان پایان‌نامه، 12 عنوان کتاب گویا و 5 عنوان نمایشنامه و فیلمنامه چاپ‌نشده است. همچنین حدود 120 اثر از این آثار، از تولیدات مؤسسه‌ها و انتشارات وابسته به آستان قدس رضوی است و بقیه آثار را دیگر ناشران و مؤسسه‌های داخل و خارج کشور تولید کرده‌اند.

از نظر موضوعی نیز 180 اثر مربوط به امام علی بن موسی‌الرضا(ع)، 60 اثر مربوط به خاندان آن حضرت (امام موسی بن جعفر علیه‌السلام، ائمه ابن الرضا، امام محمد بن علی الجواد، امام علی بن محمد الهادی و امام حسن عسکری(ع) و همچنین مادر، خواهران و برادران حضرت رضا(ع))، 75 اثر مربوط به امام مهدی(عج) و موضوع مهدویت، 12 اثر مربوط به حرم مطهر و اماکن متبرکه آستان قدس رضوی، 20 اثر مربوط به حوزه زیارت و 63 اثر نیز غیرِمرتبط با موضوع جشنواره بوده‌است.

در این دوره از جشنواره، آثار رسیده در پنج مرحله ارزیابی شد. در مرحله نخست، آثار از حیث تطابق موضوعی و داشتن شاخص‌های اولیه، بررسی و غربالگری شد و 199 اثر به مرحله دوم راه یافت. در مرحله دوم، هر یک از آثار راه‌یافته به این مرحله را یکی از داوران تخصصیِ بخش مربوطه ارزیابی کرد و در صورت کسب نمره مناسب، در مرحله سوم، داور تخصصی دوم و در پاره‌ای از موارد، داور تخصصی سوم نیز آن اثر را ارزیابی کرد. پس از آن، در مرحله چهارم، جلسه‌های تخصصی هیئت داوران تشکیل شد و داوران هر بخش در خصوص آثار برتر بخش مربوطه به رایزنی و تبادل نظر پرداختند. در مرحله پنجم نیز آثار برگزیده در هیئت علمی بررسی شد و 37 اثر برای دست‌یابی به رتبه‌های برتر، رأی هیئت علمی را به دست آوردند.

هیئت داوران و هیئت علمی جشنواره، مراتب ذیل را در خصوص سیزدهمین جشنواره متذکر می‌شود. امید است که پژوهشگران و مؤسسه‌های پژوهشی، بذل عنایت ویژه‌ای بنمایند.

1) کتاب‌های دینی متناسب با وضعیت فعلی جامعه جهانی و جریانات فکری در سطح ملی بسیار اندک است. لازم است که به سیره اجتماعی امامان هُدی علیهم‌السلام، توجّه ویژه‌ای مبذول شود و به تبیین معارف دینی و دفع شبهه‌ها پرداخته شود؛ همان‌گونه که مقام معظّم رهبری، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مُدَّظلّه‌العالی فرمودند: «مقوله دیگری که ما در آن کم‌کاری داریم که شاید باورکردنی هم نباشد، کتاب‌های دینی است. مثل این‌که ما روی کتاب‌های دینی و مسائل اسلامی متأسفانه کم کار می‌کنیم. این متون اسلامی، بسیار ارزشمند است. ما به کتاب‌هایی در ردیف کتاب‌های شهیدمطهری احتیاج داریم که مسائل اساسی اسلام را با یک بینش صائب و به دور از کج‌رَوی و افراط و تفریط، با زبانی قابلِ‌فهم برای قشرهای متوسط جامعه ـ که نه دانشمندان و نه اندیشمندن را ملاک می‌گیریم، نه سطوح خیلی پایین‌تر را ـ ... تبیین کند». در این میان، علاوه بر محتوا به قالب‌ها نیز باید توجه شود و در زمینه کتاب‌های دیجیتال و گویا، تلاشی مضاعف صورت گیرد.

2) با توجه به نقش معارف اسلامی، به‌ویژه موضوع مهدویت و همچنین سیره رضوی در ایجاد تمدن نوین اسلامی، خودسازی و جامعه‌پردازی، لازم است که به این جنبه، توجه ویژه‌ای شود.

3) میزان آثار تولیدی درباره «زیارت»، چشمگیر نیست. بسیار مطلوب است که به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.

4) از پژوهشگران تقاضا داریم در راستای تقویت زیارتِ بامعرفت و ایجاد تناسب میان جنبه‌های عقلانی و احساسی زیارت، ما را یاری کنند.

5) میزان آثار تولیدی درباره امام رضا(ع) به سایر زبان‌ها و انتشار چنین آثاری در سایر کشورها، متناسب با نیازها نیست، بلکه بسیار کم است. از یک‌سو، از آستان قدس رضوی به‌عنوان پرچم‌دار نشر معارف رضوی درخواست داریم، در این باره بیش از پیش اهتمام کند و با تقویت جوایز پیش‌بینی‌شده در جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی، از جمله «جایزه عالم آل‌محمد صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم»، «جایزه سراج» و «جایزه بین‌الملل» و تبدیل این جایزه‌ها به یک برند، نهضتی را در این حوزه در جهان ایجاد کند. از سوی دیگر، آثار بسیار خوبی، به‌ویژه در حوزه داستان و رُمان به این جشنواره ارائه می‌شود که قابلیت ترجمه به سایر زبان‌ها را دارد؛ حتی بعضی از مؤسسه‌ها پیشنهاد ترجمه و چاپ برخی از این آثار را در برخی کشورها داده‌اند که نیاز است از یک سو، صاحبان این آثار با نگاهی غیرِتجاری و به‌منظور تبلیغ دین به این امر کمک کنند و از سوی دیگر، آستان قدس رضوی، برنامه ویژه‌ای را در این خصوص تعریف کند.

6) امام رضا(ع) ، منادی وحدت در میان مسلمانان هستند. بسیاری از فرقه‌های اسلامی، به‌ویژه برخی از فرقه‌های متصوفه، خود را منتسب به آن امام هُمام می‌دانند. به همین دلیل، ضرورت دارد که پژوهشگران برای تقویت وحدت مسلمانان به تبیین معارف عالم آل‌محمد علیه‌آلاف‌التحیّةوالثناء بپردازند و جنبه‌های گوناگون شخصیتی امام هشتم علیه‌السلام را از دیدگاه سایر مذهب‌ها، به‌ویژه متصوّفه، تشریح کنند.

7) بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراکز زیارتی می‌تواند در جهان به‌خوبی معرفی شود و آثار فراوان و ارزشمندی را در توجه سایر ملل به اهل بیت(ع) و تقریب ادیان در پی داشته باشد. از پژوهشگران درخواست می‌کنیم که عنایت ویژه‌ای به معرفی این مرکز زیاتی به جهانیان داشته باشند و به مقوله زیارت در بین ادیان بپردازند.

8) شایسته است که آستان قدس رضوی به‌عنوان پرچم‌دار نشر معارف رضوی، نسبت به تأسیس «اتّحادیه بین‌المللی ناشران رضوی» اقدام کند و هر ساله در قالب این جشنواره، اقدام به برگزاری مجمع عمومی این اتحادیه کند. امید است که همه ما از خدمت به نشر معارف اهل‌بیت(ع) و نجات جاهلان از چنگال شیاطین مستکبر، به‌ویژه دستگاه دروغ‌پراکنی و شبهه‌افکنی استعمار، ذخیره بزرگی برای آخرت خود به دست آوریم.

امام رضا(ع) نیز در این باره می‌فرمایند: «بهترین توشه‌ای که شخص دانشمندِ دوستدار ما برای روز فقر و نیاز و ذلت خود ذخیره می‌کند، حمایت علمی از دوستان ناتوان ما، و نجات ایشان از چنگال دشمنان خدا و رسول او است. [در این صورت،] وقتی از قبر برخیزد، صفوف فرشتگانی را مشاهده می‌کند که از محل قبر تا جایگاهش در بهشت برین صف کشیده‌اند و او را با بال‌های خود بلند کرده، به عمارت مخصوصش در بهشت حمل می‌کنند».

انتهای پیام
captcha