نشست ضرورت‌های تدوین دانشنامه بومی در رشت برگزار شد
کد خبر: 4074154
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷

نشست ضرورت‌های تدوین دانشنامه بومی در رشت برگزار شد

نشست ضرورت‌های تدوین دانشنامه بومی با سخنرانی جعفر شجاع کیهانی، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در پژوهشکده گیلان‌شناسی رشت برگزار شد.

نشست ضرورت‌های تدوین دانشنامه بومی در رشت برگزار شد

به گزارش ایکنا از گیلان، نشست ضرورت‌های تدوین دانشنامه بومی به همت انجمن مهرورزان گیلان و با همکاری پژوهشکده گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان، عصر روز گذشته، ششم مردادماه در پژوهشکده گیلان‌شناسی رشت و با سخنرانی جعفر شجاع کیهانی، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد.

شجاع کیهانی طی بیاناتی ضمن تبارشناسی دانشنامه در ایران، نخستین دانشنامه ایرانی را دانشنامه علایی ابوعلی سینا عنوان کرد و با تاکید بر چند دانشی‌بودن دانشنامه‌ها گفت: علی‌رغم گسترش دانش، بسیاری از ریز عنوان‌ها در دانشنامه‌های بزرگ مغفول واقع می‌شوند. بنابراین دانشنامه بومی به کمک دانشنامه رسمی می‌آید، درست مانند تاریخ شفاهی که به کمک تاریخ رسمی می‌آید.

عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه به آسیب‌های تاریخ بومی پرداخت و اذعان کرد: توهم تاریخ از مهم‌ترین آسیب‌های دانشنامه‌های بومی است، به‌گونه ای که موجب می‌شود یک اثر یا مکان را برتر از همه چیز یا مکان جهان بدانند و حس ناسیونالیستی را برانگیزند.

در پایان نشست، ضمن برگزاری برنامه پرسش و پاسخ، جمعی از شاعران حاضر در نشست نیز به قرائت شعر پرداختند.

گفتنی است جعفرشجاع كیهانی، عضو هیات علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و همچنین ویراستار مجموعه کتاب پنج‌جلدی دانشنامه تبرستان و مازندران است که در قالب يک پروژه گروهی به بررسی تاريخ، تمدن، فرهنگ و هنر استان مازندران کنونی و سرزمين طبرستان بزرگ می‌پردازد و شمایی کلی از تاريخ و فرهنگ اين حوزه تمدنی ارائه می‌دهد.

انتهای پیام
captcha