حسینیه اعظم قلب تپنده عزاداری‌ها در زنجان
کد خبر: 4076180
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۹
به بهانه برگزاری دسته عزاداری حسینیه زنجان/

حسینیه اعظم قلب تپنده عزاداری‌ها در زنجان

حسینیه اعظم زنجان به عنوان یکی از کانون‌های اصلی عزاداری در زنجان شناخته می‌شود؛ حسینیه‌ای که عزاداری آن در ظهر تاسوعا شهره جهان شده است.

حسینیه اعظم زنجان

به گزارش ایکنا از زنجان، در قسمت جنوبی شهر زنجان بنایی وجود دار که گنبد طلاییش نه تنها زنجانی‌ها بلکه دل هر رهگذر عبوری از این سهر را شیفته خود می‌کند آری صحبت از حسینه‌ای است که نانش به برکت نام امام حسین(ع) شهره عالم شده است.

این حسینیه که در دل محله حسینیه واقع شده است مساحتی حدود ۱۲ هزار متر مربع داشته و دارای فضاهای مختلف مذهبی، فرهنگی، درمانی و خدماتی است. حدود یک قرن پیش دو فردی با نام‌های حاج میرزا بابایی و حاج میرزا محم نقی این مسجد را وقف کرده‌اند. مردم شهر زنجان مراسم عزاداری برای امام حسین(ع) را به شکلی منحصر به فرد برگزار می‌کنند. به همین دلیل است که زنجان تبدیل به یکی از شهرهای مذهبی ایران شده است.

هر سال افراد مختلف زیادی از سراسر جهان، تنها برای بازدید از این مراسم مذهبی خود را به زنجان می‌رسانند. اما موزه‌ تعزیه حسینیه اعظم مکانی مناسب برای افرادی است که موفق به حضور در این مراسم‌ها نشده‌اند. این موزه می‌تواند بخش مهمی از این آیین مذهبی را به گردشگران نشان دهد.

قدمت رسم قربانی کردن در مراسم عزاداری عاشورایی در حسینیه اعظم زنجان به سال ۱۳۲۸ بازمی‌گردد. تعداد قربانی‌ها در آن تاریخ حدوداً چهار رأس گوسفند بود. اما با گذشت زمان هر ساله به تعداد قربانی‌های مسیر دسته‌ی عزاداری اضافه شد. این زیاد شدن تعداد قربانی‌ها تا جایی ادامه پیدا کرد که تعداد اعلام شده در سال ۱۳۸۳ چیزی حدود ۶۴۰۰ رأس گوسفند بود. به همین دلیل است که بعد از قربان‌گاه منا که در مکه قرار دارد، حسینیه اعظم زنجان دومین قربان‌گاه بزرگ جهان اسلام است.

فضاهای مختلف حسینیه اعظم زنجان

فضاهای فرهنگی، مذهبی و خدماتی زیادی در این حسینیه وجود دارد که یکی از آنها مؤسسه کشت و صنعت مصباح است  یکی از اهداف این مؤسسه نیز کمک در بخش تولید است. همچنین ایجاد شغل برای افراد جویای کار نیز از دیگر اهداف مهم آن است. این مؤسسه که در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده قصد ایجاد برنامه‌های فرهنگی و مذهبی برای مردم را دارد.

دارالشفا سیدالشهدا از دیگر فضاهای موجود در حسینیه است که خدمات پزشکی در زمینه‌های پزشک عمومی، دندانپزشکی و … را به مردم ارائه می‌دهد. این مجموعه پزشکی تحت‌نظر حسینیه اعظم مشغول به کار است. تمام پزشکان متخصص و ماهر این مجموعه تمام خدمات خود را در ۱۵ روز اول ماه محرم به شکل رایگان انجام می‌دهند.

صندوق قرض‌الحسنه سیدالشهدا نیز از دیگر مکان‌های موجود در این حسینیه است، هدف اصلی صندوق قرض‌الحسنه سیدالشهدا ترویج سنت نیکوکاری است. همچنین با اعطای وام به مردم می‌تواند بخشی از نیازهای اولیه مردم را رفع کند. این مجموعه نیز تماماً زیر نظر این حسینیه فعالیت می‌کند.

یوم‌العباس زنجانی‌ها و دسته حسینیه اعظم زنجان

در شهر زنجان به روز هشتم محرم یوم‌العباس می‌گویند. دسته عزاداری بزرگی در این روز در حسینیه اعظم زنجان برگزار می‌شود. این دسته‌ عزاداری از خیابان فردوسی که حسینیه در آن قرار دارد تا امام زاده سید‌ابراهیم(ع) حرکت می‌کند. مراسم روز یوم‌العباس که در حسینیه اعظم برگزار می‌شود یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر است.

مردم سراسر شهر زنجان و حتی سایر شهرها و همچنین مقامات کشوری خود را برای شرکت در این مراسم به حسینیه می‌رسانند. در طی مسیر حرکت دسته عزاداری، مردم مقدار زیادی نذورات و احشام ذبح شده و زنده را به این دسته تقدیم می‌کنند. آمار و ارقام نشان می‌دهد که سالانه چیزی حدود پانصد هزار نفر در این مراسم عاشورایی در این حسینیه شرکت می‌کنند.

این مراسم عاشورایی عظیم و باشکوه هر سال قبل از ظهر شروع می‌شود. همچنین پایان این مراسم با پایان اذان مغرب و برگزاری نماز برابر است. این مراسم مذهبی آداب و رسوم مخصوص خود را دارد. لذا لازم به ذکر است که نزدیک غروب آفتاب، تقدیم قربانی توسط مردم به هیئت عزاداران اتفاق می‌افتد. همچنین ذکر مصیبت‌ها را ذاکران مختلف طبق برنامه ریزی اجرا می‌کنند.

از مهم‌ترین بخش‌های این دسته می‌توان به رجز‌خوانی حاج ولی‌الله کلامی اشاره کرد که زنجانی‌ها با نوای «یل یاتار ، طوفان یاتار، یاتماز حسینین پرچمی» و همچنین «هانسی گروهین بله مولاسی وار/ شیعه‌لرین حضرت عباسی وار» هم‌صدا می‌شوند تا صدای هیهات من‌الذله‌ای که از اعماق قلب‌شان برمی‌خیزد را به گوش جهانیان برسانند.

علاوه بر رجزخوانی حاج ولی‌الله کلامی مادحان دیگری همچون حاج جواد رسولی، مهدی رسولی، سیدیوسف شبیری، سیداصغر گنج‌خانلو و حاج مرتضی حیدری به ذکر مصیبت‌های اهل‌بیت(ع) می‌پردازند و همه ساله نیز به رسم سنت مرسوم شاه بیتی برای این دسته اعلام می‌شود که امسال نیز شاه‌بیت این دسته عظیم «ام‌بَنین اوغلونا من نوکرم / سایه‌نشینِ عَلَمِ حیدرم / لبیک ابوالفضل / لبیک ابوالفضل» اعلام شده است.

انتهای پیام
captcha