توصیه‌های امام علی(ع) به مسئولان در ارائه عملکرد
کد خبر: 4079196
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹

توصیه‌های امام علی(ع) به مسئولان در ارائه عملکرد

امام جمعه شاهدیه با اشاره به اینکه مسئولان در هفته دولت عملکرد یک ساله خویش را به نمایش می‌گذارند و برای مردم بازگو می‌کنند، به توصیه‌های امام علی(ع) در عهدنامه مالک اشتر خطاب به مسئولان پرداخت.

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیهبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمود دهقان‌نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، 28 مردادماه در خطبه‌های این هفته نمازجمعه این شهر با اشاره به شهادت امام سجاد(ع) اظهار کرد: دوران امامت امام سجاد حدود ۳۵ سال بوده است که در این دوران، سه جریان انحرافی یزیدیان، مروانیان، زبیریان حاکم بر جامعه اسلامی بودند. آنها با همه اختلاف نظری که داشتند ولی در سه چیز اتفاق نظر داشتند.

وی ادامه داد: یکی حذف اسلام ناب محمدی از زندگی مردم. دوم کنار زدن اهل بیت  از تمام صحنه‌های سیاسی و اجتماعی. سوم مقابله با شیعه. امام سجاد(ع) شرائط آن دوران را در پاسخ به منهال بن عمر که می‌پرسد: «کَیْفَ أَصْبَحْتَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ؟» چنین توصیف کرده‌اند: «أَصْبَحْنَا فِی قَوْمِنَا مِثْلَ بَنِی إِسْرَائِیلَ فِی آلِ فِرْعَوْنَ یُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَنَا وَ یَسْتَحْیُونَ نِسَاءَنَا» روزگار ما در میان قوم خود مانند  بنی‌اسرائیل در میان آل فرعون می‌ماند، فرزندانمان را می‌کشند، به زنانمان بی‌حرمتی می‌شود. «وَ أَصْبَحَ خَیْرُ الْبَرِیَّهًْ بَعْدَ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله یُلْعَنُ عَلَی الْمَنَابِرِ» کار به جایی‌ رسیده است که به بهترین خلق خدا بعد از محمد(ص) بر بالای منبرها دشنام می‌دهند.

دهقان‌نیری افزود: امام سجاد در ادامه می‌فرمایند: «وَ أَصْبَحَ عَدُوُّنَا یُعْطَی الْمَالَ وَ الشَّرَفَ وَ أَصْبَحَ مَنْ یُحِبُّنَا مَحْقُوراً مَنْقُوصاً حَقُّهُ» به دشمنان ما ثروت و قدرت دادند و دوستان ما را حقیر و کوچک شمرده و حقّشان را ضایع می‌کنند. «وَ أَصْبَحْنَا أَهلَ الْبیْتِ لَا یُعْرَفُ لَنَا حَقٌّ» روزگار ما در حالی می‌گذرد که هیچ حقی برای اهل بیت قائل نیستند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی امام با دعا به جامعه آگاهی بخشید و معارف دینی را بیان کرد، و با گریه محرم و عاشورا را زنده نگه داشت، و اسلام ناب و شیعه را از خطر حتمی نجات داد.

امام جمعه شاهدیه با اشاره به اینکه در آستانه هفته دولت قرار داریم بیان کرد: در هفته دولت نوعاً دو کار صورت می‌گیرد. نخست یاد و خاطره شهدای دولت به ویژه شهیدان رجایی و باهنر گرامی داشته می‌شود که خدا همه شهدا را با سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) محشور سازد. دوم مسئولان دولتی عملکرد یک ساله خویش را به نمایش می‌گذارند و برای مردم بازگو می‌کنند.

وی ادامه داد: امیر مؤمنان علی(ع) در عهدنامه مالک اشتر به مسئولان می‌فرماید: در بیان گزارش عملکرد خود از سه چیز بپرهیزید: «إِیَّاکَ وَ الْمَنَّ عَلَی رَعِیَّتِکَ بِإِحْسَانِکَ». مبادا بخاطر خدمتی که انجام داده‌ای بر مردم منّت بگذاری. «أَوِ التَّزَیُّدَ فِیمَا کَانَ مِنْ فِعْلِکَ». یا آنچه را انجام داده‌ای بزرگ بشماری. «أَوْ أَنْ تَعِدَهُمْ فَتُتْبِعَ مَوْعِدَکَ بِخُلْفِکَ».یا مردم را وعده‌ای داده، سپس خلف وعده نمایی.»

دهقان‌نیری تصریح کرد: آنگاه پیامد هر یک از این افعال زشت را  بیان کرده و می‌فرماید: «فَإِنَّ الْمَنَّ یُبْطِلُ الْإِحْسَانَ» منّت نهادن، پاداش نیکوکاری را از بین می‌برد. «وَ التَّزَیُّدَ یَذْهَبُ بِنُورِ الْحَقِّ» و کاری را بزرگ شمردن، نور حق را خاموش می‌گرداند. «وَ الْخُلْفَ یُوجِبُ الْمَقْتَ عِنْدَ اللَّهِ وَ النَّاسِ» و خلف وعده کردن، موجب خشم خدا و مردم می‌شود.

انتهای پیام
captcha