خودکفایی مؤسسات با طراحی و اجرای طرح‌های درآمدزای قرآنی
کد خبر: 4079511
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۹

خودکفایی مؤسسات با طراحی و اجرای طرح‌های درآمدزای قرآنی

رئیس مجمع‌القرآن فاطمیون گراش گفت: مدیران مؤسسات و مراکز قرآنی باید این نگاه را داشته باشند که نه اعتبارات دولتی و نه حتی کمک‌های خیران وجود ندارد و بدون نیاز به هیچگونه حمایت، از دل طرح‌های قرآنی درآمدزایی کنند و امور خود را از طریق این درآمدها پیش ببرند.

سعید بصیری، رئیس مجمع‌ القرآن فاطمیون گراش

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید بصیری، رئیس مجمع‌القرآن فاطمیون گراش در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه رویکرد این مؤسسه در اجرای طرح‌های قرآنی فراهم ساختن ساعات و روزهای خوش و به یادماندنی برای قرآن‌آموزان است، اظهار کرد: در طول اجرای طرح و برپایی دوره‌ها، هیچ اجبار و فشردگی اعمال نمی‌شود و جای این نکته ظریف در طرح‌های قرآنی کشور خالی بود.

وی با ذکر اینکه طرح قرآنی تسنیم حکم یک اردوی قرآنی تابستانه را دارد، ادامه داد: در سال‌های آینده، علاوه بر مبحث حفظ بنا داریم دیگر مباحث قرآنی نظیر قرائت، روخوانی، روانخوانی و مفاهیم را در این طرح وارد کنیم و مخاطبان بیشتری برحسب علاقه شرکت کنند و ضمن گذراندن بهینه و پرنشاط اوقات فراغت تابستان، نکات مفیدی نیز بیاموزند.

بصیری بیان کرد: در طرح قرآنی تسنیم بخش‌هایی چون اردوهای تفریحی، بازی‌، ورزش و محافل گوناگون گنجانده شده بود تا علاوه بر درگیر ساختن نوجوانان در طی دو ماه برگزاری طرح، آنان را در طول سال نیز پای کار نگه دارد تا کار را رها نکنند، بلکه از طریق طرح‌های روزانه و تلفنی و مجازی کار حفظ را ادامه دهند.

رئیس مجمع‌القرآن فاطمیون گراش با تأکید بر اینکه درخواست‌های فراوانی برای اجرای طرح قرآنی تسنیم در مناطق گوناگون وجود دارد، گفت: البته به‌جز این طرح، دیگر طرح‌های مؤسسه از جمله مدارس غیردولتی قرآن‌محور در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم را باید نام برد که امیدواریم بتوانیم شعبی از این مدارس را در شهرکرد یا دیگر مناطق متقاضی راه‌اندازی کنیم. در این مدارس، علاوه بر مبحث تحصیلی دانش‌آموزان، برنامه‌ریزی برای مبحث حفظ قرآن و نیز تفریح و ورزش و سرگرمی انجام شده است؛ این مدارس در شهرستان گراش که جمعیت چندانی ندارد، با استقبال خوبی مواجه شده و یکصد نفر تا کنون نام‌نویسی کرده‌اند.

بصیری همچنین برپایی دوره‌های ویژه مؤسسه‌داری و نحوه مدیریت مؤسسات و مراکز قرآنی را یادآور شد و توضیح داد: این دوره‌های آموزشی تمام مباحث ناظر به شیوه اداره یک مؤسسه و نیز درآمدزایی، خودکفایی و گسترش دامنه مخاطبان را به مدیران و مسئولان این مجموعه‌ها ارائه می‌دهد. این آمادگی وجود دارد که این دوره‌های آموزشی دو یا سه‌روزه در جهت استقلال مالی و خودکفایی و نیز نحوه اداره مؤسسه‌ها و مجموعه‌های قرآنی در استان شما نیز برگزار شود.

وی مسائل مالی را یکی از مهم‌ترین ابعاد مدیریت مؤسسات و مراکز قرآنی دانست و افزود: اگر مسئول یک مجموعه قرآنی نتواند در این زمینه درست عمل کند و دخل و خرجش همخوانی نداشته باشد، خواه ناخواه پس از مدتی به ورطه شکست و ورشکستی کشیده می‌شود.

بصیری تأکید کرد: ساماندهی مسائل مالی و اقتصادی مجموعه‌های قرآنی قطعاً راهکار دارد و از جمله باید به اقتصاد مقاومتی اشاره داشت که تأکید مقام معظم رهبری نیز هست، ایشان قائلند که اگر همه درها هم به رویمان بسته شد، کشور باید اداره شود؛ مؤسسات و مراکز قرآنی نیز باید این نگاه را داشته باشند که نه اعتبارات دولتی و نه حتی کمک‌های خیران وجود ندارد، بلکه بدون نیاز به هیچگونه کمک و حمایت، از دل خود طرح‌های قرآنی درآمدزا طراحی و اجرا کنند و امورات خود را از طریق این درآمدها پیش ببرند.

رئیس مجمع‌القرآن فاطمیون گراش در پایان گفت: این مؤسسه در حال حاضر ۱۲۰ کارمند و ماهانه حدود ۴۰۰ میلیون تومان هزینه دارد اما توانسته بدون دریافت هیچگونه کمکی و صرفا‌ً از طریق اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها و ثبت‌نام و همراهی مردم این هزینه را تأمین کند.

انتهای پیام
captcha