مسئولیت برداشتن تابلوی «کربلایی کاظم» را کسی نپذیرفت
کد خبر: 4085151
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۰
ایکنا گزارش می‌دهد

مسئولیت برداشتن تابلوی «کربلایی کاظم» را کسی نپذیرفت

چندی پیش متوجه برداشته شدن تابلوی کربلایی کاظم از شهر اراک شدیم که برای روشن شدن این موضوع با دستگاه‌های متولی تماس‌هایی حاصل شد که نتیجه آن در قالب گزارشی تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود.

کربلایی کاظم ساروقی

کربلایی کاظم ساروقی، معجزه قرن که در یک‌ شب حافظ کل قرآن شد را کم و بیش مردم استان مرکزی می‌شناسند یا حداقل اسمش را برای یک‌بار هم که شده شنیده‌اند. میدانی در اراک معروف به میدان فراهان است که ابتدای بلوار منتهی به فراهان و ساروق و مابقی شهرهای استان همچون آشتیان و تفرش تابلویی منتسب به کربلایی کاظم ساروقی نصب شده بود. چندی پیش طوفانی سنگین در اراک وزید که این تابلو شکست و توسط افراد یا دستگاهی برداشته شد. ایکنای استان مرکزی، علت را از پیمان عین‌القضاتی، رئیس شورای شهر اراک جویا شد که گفت: تا جاییکه به خاطر دارم این تابلو از سوی میراث فرهنگی نصب شده بود.

ایکنا این مطلب را از سوی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اراک پرس‌و‌جو کرد که آقازیارتی، رئیس این مجموعه گفت: این تابلو از سوی این دستگاه نصب نشده و برداشته هم نشده است. پس از آن با احمد حسنی، رئیس سازمان سیما منظر شهرداری اراک نیز گفت‌و‌گویی انجام شد که وی نیز گفت: کربلایی کاظم برای ما و استان بسیار حائز اهمیت است و برای معرفی این شخصیت قرآنی هرکاری که بتوانند انجام می‌دهند. تابلوی مدنظر برای شهرداری نبوده است و ما در نصب و برداشتن دخیل نبودیم. اگر طرح خوبی برای تابلوی کربلایی کاظم از سوی طراحان ارسال شود ما نسبت به ساخت المان در شأن این شخصیت اقدام خواهیم کرد. اداره اوقاف و امور خیریه استان نیز اعلام کرد تابلو برای این مجموعه نبوده و در برداشتن آن نیز دخالتی نداشته است. برای روشن شدن این مهم با کسبه میدان فراهان نیز گفت‌و‌گویی انجام شد که آقای فراهانی که از کسبه‌های قدیمی است گفت: سال‌ها قبل این تابلو توسط مردم ساروق در این مکان نصب شد و طوفان آن را شکست و اینکه چه کسی یا دستگاهی آن را برداشته است اطلاعی ندارم.

این تابلو تنها تابلویی در سطح شهر بود که چهره کربلایی کاظم را می‌شد دید، اگر تابلوهای نظیر آن البته با کیفیت بهتر در سطح شهر نصب نشود، به مرور چهره کربلایی از اذهان پاک خواهد شد، امید است طراحان در این راستا اقدامی انجام داده و شهرداری و سایر دستگاه‌ها برای معرفی هرچه بهتر این شخصیت قرآنی اقدامی یکپارچه، واحد و ماندگار انجام دهند. تبلیغ دارای دو لبه تیز است که می‌تواند ذهن مخاطب مخاطب را به هرسو که بخواهد سوق دهد. در راستای ضرورت توجه به امر تبلیغ با سینا دلشادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت‌و‌گویی انجام شده است که در ادامه می‌خوانید.   

کم‌کاری در تبلیغ چهره‌های قرآنی

سینا دلشادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، استفاده از بیلبورد و پوستر با محوریت مباحث مختلف را نمونه عینی تبلیغ دانست و ادامه داد: تبلیغ امری شایع در هر علم و محوری است و افراد برای معرفی دستاورد یا عملکرد خود از این ابزار استفاده می‌کنند و این مهم یکی از مؤلفه‌های معرفی در تمام دنیا به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه از ظرفیت بیلبوردها برای معرفی چهره‌های قرآنی همچون کربلایی کاظم و سایر مشاهیر قرآنی باید استفاده کرد، ادامه داد: متأسفانه در زمینه تبلیغ و معرفی چهره‌های قرآنی کاری انجام نشده و استفاده از این ظرفیت‌ها درست مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.

دلشادی اضافه کرد: معرفی، ترویج و تبیین فرهنگ قرآنی مستلزم توجه به تبلیغ درست است. برای اشاعه فرهنگ و مضامین الهی در جامعه باید از زبان تبلیغ چه به صورت تصویری و غیرتصویری استفاده کرد و این مهم باید مورد توجه مسئولان ذی‌ربط قرار گیرد. همه ما دستگاه‌ها و نهادها در تبلیغ مبانی دینی سهم داریم و باید پای کار تبلیغ باشیم.

وی تبلیغ را رساندن پیام قرآنی به آحاد مردم جامعه تعریف کرد و افزود: بخشی از پایه بنرهای تبلیغی شهر باید در خدمت معرفی و انتشار مفاهیم دینی و قرآنی باشد، اما آیا به میزانی که شاهد جلوه‌های تشریفی و ... تبلیغ هستیم، شاهد انتشار معارف اسلامی و قرآنی نیز هستیم؟ متأسفانه جواب این سؤال خیر است و تعارف هم در این زمینه وجود ندارد.

ظرفیت آموزش بصری رها شده است

دلشادی ادامه داد: بخشی از آموزش از راه بصری اتفاق می‌افتد و این ظرفیت بزرگ را درک نکرده و به آن نمی‌پردازیم و به معنای واقعی رها کرده‌ایم و متأسفانه در هر حوزه‌ای ارزشی از جمله عفاف و حجاب این خلأ را شاهدیم؛ چراکه در حوزه تبلیغ و ترویج حجاب اسلامی تبلیغ مناسب و مورد پسند قشر نوجوان و جوان را نمی‌بینیم.

وی به نزدیک شدن هفته دفاع مقدس اشاره و ادامه داد: فضای شهر در این حوزه باید واقعا دفاع مقدسی باشد؛ زیرا دهه نودی‌های ما باید با سرداران و امیران شهر خود آشنا شوند و بدانند در دوره‌ای از تاریخ این سرزمین جوانانی بودند که برای دفاع از میهن از جان خود گذشتند و این امر توسط تبلیغ بصری باید صورت گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پایان به کسری بودجه در دستگاه‌های مختلف اشاره و اضافه کرد: با کمی بودجه مواجه هستیم، اما این امر نباید باعث شود که از فعالیت در حوزه فرهنگ کم بگذاریم؛ چراکه کم‌کاری در این بخش باعث ضرر و زیان شده و باعث می‌شود در سال‌های نه چندان دور با مشکلاتی مواجه باشیم و برای رفع آن مشکل باید هزینه‌های بیشتر کنیم تا خلأ ایجاد شده و صدمات رها کردن آن بخش را جبران کنیم.

برای برداشته شدن تابلوی کربلایی کاظم دنبال مقصر نبوده و نیستیم، اما نباید از این امر بی‌تفاوت عبور کرد، تابلو از سوی مردم ساروق نصب شده بود که در زمان خود اقدامی شایسته بوده است، اما امروز با توجه به تأکید مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور مبنی بر تشکیل بنیاد بین‌المللی کربلایی کاظم وظیفه هریک از ما چندین برابر می‌شود. امید است با همت همه دستگاه‌ها بتوان در مسیر منتهی به شهر ساروق المان یا تندیسی از این شخصیت قرآنی نصب کرد.

انتهای پیام
captcha