25 صفر؛ پایان خدمت‌رسانی موکب‌های اربعین به زائران
کد خبر: 4086496
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
یوسف افضلی خبر داد؛

25 صفر؛ پایان خدمت‌رسانی موکب‌های اربعین به زائران

دبیر کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین با اشاره به ارائه خدمات دو هزار 874 موکب ایرانی به زائران اربعین، اعلام کرد: تا 25 ماه صفر تمام موکب‌های ایرانی جمع‌آوری می‌شوند.

25 صفر؛ پایان خدمت رسانی موکب‌های اربعین به زائران

یوسف افضلی، دبیر کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به اینکه آیا موکب‌های ایرانی همچنان در عراق مشغول خدمت رسانی به زائران هستند؟ گفت: بیشتر موکب‌ها جمع‌آوری شده و در حال بازگشت به کشور هستند و فقط تعدادی از موکب‌های توانمند تا سه روز پس از اربعین به ارائه خدمات خود در مرزها و عراق ادامه خواهند داد.

وی آخرین زمان ارائه خدمات مواکب اربعین را 25 ماه صفر (پنج روز پس از اربعین) اعلام کرد و گفت: البته برخی از موکب‌ها که جزو عشایر خوزستان هستند تا 25 ماه صفر در خوزستان به خدمات خود ادامه خواهند داد.

افضلی در خصوص تعداد موکب‌هایی که امسال در عراق به زائران خدمت‌رسانی کردند، گفت: هزار و 921 موکب ایرانی امسال در عراق حضور داشتند و 953 موکب نیز در ایران ارائه خدمات کردند. در پایانه‌های مرزی مهران 103، شلمچه 163، چذابه 155 و خسروی 25 موکب به مردم ارائه خدمات کرد. در مرزهای بازرگان دو موکب، بیله‌سوار دو موکب، میرجاوه دو موکب، تمرچین 10 موکب، قائم دو موکب، باشماق هفت موکب و در سایر استان‌های مسیر نیز 481 موکب فعال بودند.

وی اضافه کرد: در مجموع 953 موکب در ایران خدمات ارائه کردند. در عراق نیز هزار و 127 موکب در کربلا، 257 موکب در نجف، 70 موکب در کاظمین، 41 موکب در سامرا و 391 موکب نیز در مسیر نجف به کربلا مستقر بودند. 35 موکب نیز در کوت، زرباطیه و مصب فعال بودند. یعنی در مجموع هزار و 921 موکب در عراق خدمات دادند. که جمع کل موکب‌های ایرانی امسال دو هزار 874 موکب بوده است.

افضلی به این مسئله نیز اشاره کرد که امسال سه هزار و پنج موکب برای حضور در مراسم اربعین ثبت نام کرده بودند که برخی از موکب‌ها باهم تجمیع شدند و با توجه به تکمیل نیاز، لزومی به حضور بقیه موکب‌ها نبود.  

موکب بدون مجوز نداشتیم 

وی در پاسخ به اینکه آیا موکب‌هایی بودند که بدون مجوز ارائه خدمات کنند، گفت: خیر؛ موکب بدون مجوز نداشتیم البته افرادی ممکن است آنجا برخی خدمات را ارائه داده باشند اما در قالب موکب نبوده و ما آماری از آنها نداریم.

دبیر کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین در پاسخ به این سؤال که مسئولان مردم را تشویق می‌کردند که زودتر به عراق بروند، اما وقتی مردم به عراق رسیدند موکب‌ها هنوز برپا نبود، چرا این ناهماهنگی بروز کرد؟ گفت: مسئولان اگر مردم را تشویق به آغاز زودتر سفر می‌کنند باید به آنها اعلام کنند که از 10 تا 20 صفر موکب‌ها خدمات خواهند داد و اگر زائری زودتر عازم شد، هزینه سفرش بر عهده خودش است. پس باید طوری برنامه‌ریزی شود که افرادی که از اول صفر راهی مراسم پایده‌روی می‌شوند انتظاری برای دریافت خدمات موکب‌ها نداشته باشند.

موکب‌ها دیر رسیدند 

وی ادامه داد: البته ما از پنجم صفر در صحن حضرت زهرا(س) میزبان زائران بودیم و چند موکب نیز زودتر برپا شد. اما امسال به دلیل مشکلات داخلی عراق وسایل برپایی موکب‌ها که قرار بود از پنجم صفر به عراق برسد، سه تا پنج روز در گمرک عراق ماندند و نتوانستند به موقع برسند و حتی برخی موکب‌ها به جای 10 صفر که باید خدمات خود را آغاز می‌کردند از 13 یا 15 صفر خدمات خود را آغاز کردند.

افضلی اعلام کرد: ما پیش‌بینی اسکان سه میلیون نفر در شب و ارائه پنج میلیون وعده صبحانه، شش میلیون وعده ناهار و پنج میلیون وعده شام را داشتیم که موکب‌ها خدمات را ارائه کردند.

وی در پاسخ به اینکه چه کمبودهایی وجود داشت؟ گفت: وقتی ازدحام در مرزها پیش آمد، مثلاً ما برای 50 هزار نفر وعده غذایی تدارک دیده بودیم که وقتی تعداد زائران به 150 هزار نفر رسید، طبیعی بود که کمبود آب و غذا رخ دهد اما این مشکلات حل شد و در روزهای بعد همه امکانات لازم برای ارائه به زائران وجودداشت.

25 صفر؛ پایان خدمت رسانی موکب‌های اربعین به زائران

افضلی در خصوص برنامه‌‌هایی که برای آسیب‌شناسی مشکلات موکب‌ها در سال جاری دارند، گفت: علاوه بر اینکه ستاد اربعین کشور کمیته ارزیابی دارد، ستاد بازسازی عتبات عالیات نیز کمیته بازرسی دارد که چالش‌ها، آسیب‌ها و کمبودها را بررسی می‌کند و از همین اکنون باید برنامه‌ریزی برای اربعین سال بعد که قطعاً هوای گرم و ازدحام را خواهیم داشت را آغاز کنیم.

وی افزود: اگر لازم است کارخانه ساخت یخ در مرزها باید ساخته شود. موکب‌های ایرانی و عراقی هم با هم ترکیب شوند و انبارها و سردخانه‌های دائمی مشترک ایجاد کنند، وسایل سرمایشی، بهداشتی و ... نیز از هم‌اکنون پیش‌بینی شود چون در سال‌های بعد هم گرمای هوا را خواهیم داشت.

افضلی در پایان گفت: امسال در صحن حضرت زهرا(س) در نجف 700 هزار نفر اسکان داشتند. در صحن حضرت زینب(س) در کربلا نیز کارگاه ساخت صحن تعطیل و به 35 هزار زائر اسکان داده شد.

انتهای پیام
captcha