آيين ويژه سمنانی‌ها در بیست و هشتم صفر
کد خبر: 4087886
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱

آيين ويژه سمنانی‌ها در بیست و هشتم صفر

مردم جای جای استان سمنان، همزمان با بیست و هشتم صفر، رخت عزای رحلت رسول الله(ع) و امام حسن مجتبی(ع) را بر تن کردند و این بار نذوراتشان را به شکل کمک‌های مردمی ارائه دادند.

آيين ويژه سمنانی‌ها در بیست و هشتم صفر

به گزارش ایکنا از سمنان، با فرا رسیدن 28 صفر، سالروز رحلت حضرت محمد (ص) و شهادت سبط اکبر امام حسن مجتبی (ع) ، در روستاها و شهرهای استان سمنان با آداب و رسوم و آیین‌های ویژه‌ای همراه است که طبخ حلیم نذری، سوگواری، روضه‌خوانی، دسته‌های سینه‌زنی را شامل می‌شود.

پخت حليم چهل و هشتم در 28 صفر همزمان با شهادت امام حسن مجتبی(ع) و رحلت پيامبر گرامی اسلام يكی از آيين‌های ويژه و نذری‌های مردم استان سمنان است كه قدمت بسيار طولانی دارد.

پخت حليم چهل و هشتم همزمان با اربعين امام حسين(ع) و 40 روز پس از واقعه عاشورا آغاز می‌شود و در روزهای پايانی ماه صفر كه با رحلت پيامبر گرامی اسلام(ص) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) همراه است به اوج خود می‌رسد.

يكی از معدود نقاط كشور كه از 28 صفر به عنوان چهل و هشتم نيز ياد می‌كند، استان سمنان و به ويژه شهرستان سمنان است كه واقعه عاشورا، اربعين حسينی و شهادت امام حسن مجتبی(ع) را به يكديگر وصل كرده است.

همچنین همزمان با دهه پایانی ماه صفر، و همراه با مجالس عزاداری، روضه خوانی در منبرخانه‌ها، تكايا و حسينيه‌ها در روزهای پايانی ماه صفر و شهادت امام حسن مجتبي(ع)، رحلت حضرت رسول اكرم(ص) و شهادت امام رضا(ع)، سفره‌های اطعام نذری نیز در سراسر استان گسترده می‌شود.

در دهه آخر ماه صفر حركت دستجات عزاداری و حمل نشانه‌های عزا مانند علم، كتل،طوق و... و حركت دستجات عزادار به سمت امامزادگان استان از ديگر آيين‌های مردم استان سمنان در اين دهه پايانی است.

بسياری از هيئات‌ عزاداری از استان سمنان در دهه آخر ماه صفر و همزمان با شهادت امام رضا(ع) به سمت مشهد مقدس می‌روند و در حرم مطهر امام رضا(ع) به عزاداری و سوگواری می‌پردازند.

بسياري از هيئات‌ عزاداری در دامغان به سمت امامزاده 7 تن،در شاهرود به سمت بسطام و در سمنان و گرمسار نيز به سمت امامزاده‌های شهر حركت می‌كنند و به عزاداری می‌پردازند.

انتهای پیام
captcha