چرایی تحقق نیافتن طرح تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن
کد خبر: 4094550
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۹
چاووشی تبیین کرد:

چرایی تحقق نیافتن طرح تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن

مدیرعامل مؤسسه کشوری مهد قرآن با بیان اینکه در راستای تحقق طرح تربیت ۱۰ میلیون حافظ صحبت‌های بسیار و آیین‌نامه‌های مختلف تنظیم شده است، گفت: آن‌طور که انتظار می‌رفت در این طرح به نتیجه نرسیدیم که جای تأسف بسیار دارد.

سیدمحمود چاووشی

سیدمحمود چاووشی، مدیرعامل مؤسسه کشوری مهد قرآن، در گفت‌و‌‌گو با ایکنا از استان مرکزی، در خصوص اجرای طرح تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، گفت: نظر شخصی من این است که پیام بسیار مهم مقام معظم رهبری و رهنمون ایشان در خصوص تربیت حافظان قرآن را بسیاری از مسئولان کشور دریافت نکردند و به همین دلیل این مهم آن‌طور که باید و شاید در کشور دنبال نشد و به نتایج مطلوب نرسید.

وی با اشاره به اینکه در راستای تحقق طرح تربیت 10 میلیون حافظ صحبت‌های بسیار انجام و آیین‌نامه‌های مختلف تنظیم شده است، ادامه داد: در این رابطه اسناد و دستورالعمل‌های متفاوت اخذ، کمیسیون‌ها و جلسات متعدد شکل گرفته است، اما خروجی کار همان اتفاقاتی است که در مؤسسات مردمی با مشکلات بسیار و کمترین امکانات می‌افتد.

چاووشی ادامه داد: شرایط مالی دهه به دهه و سال به سال با محدودیت بیشتری مواجه شده است و این امر نشان‌دهنده این است درک و دریافت پیام رهبری مبنی براینکه در کشور باید اتفاق و جهشی عمومی در حوزه حفظ قرآن بیفتد عملیاتی نشده است.

وی در ادامه گفت: اگر ما به فکر تربیت نسل‌های آینده بوده و تربیت مدیران کشور در سطوح عالی، متوسط و پایین با استفاده از تعالیم قرآن برایمان حائز اهمیت باشد، حتماً فرمایش معظم‌له را دنبال کرده و لبیک می‌گفتیم و در این مدت که نزدیک به 10 سال از فرمایش ایشان می‌گذرد حداقل سالی یک میلیون حافظ تربیت می‌کردیم، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد و جای تأسف بسیار دارد.

چاووشی بیان کرد: شرایط را که بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم عدم تحقق این مهم به دلیل خلأهایی است که وجود دارد. اگر در حوزه قرآن و تربیت حافظان سرمایه‌گذاری حداقل شبیه ورزش انجام می‌شد، اگر چهره‌ها و نخبگان قرآنی به نحو شایسته تشویق و معرفی می‌شدند و قرآن‌آموزان در هر سطح تشویق می‌شدند قطعاً اتفاقات بهتری رقم می‌خورد. انجام برنامه‌های آموزشی استاندارد و فرهنگ‌سازی از طریق صدا و سیما باعث می‌شد تا هم خانواده‌ها و هم کودکان و نوجوانان به حفظ قرآن روی آورند.

وی با تأکید بر خودباوری سرمایه‌های عظیم مردمی و نیروهای نوجوان و جوان، ادامه داد: بدون شک در حوزه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن اگر تمامی دستگاه‌ها به وظایف خود عمل می‌کردند امروز شاهد عملیاتی نشدن این مطالبه مقام معظم رهبری نبودیم، اما اگر امروز با جدیت شروع کنیم، بهتر از فرداست نباید ناامید باشیم، بلکه باید با برنامه‌ریزی دقیق‌تر پیش رفت.

چاووشی به اتفاقات اخیر در کشور نیز اشاره و بروز این رویدادهای تلخ و ناهنجار را زنگ هشدار برای بیدار شدن دانست و اضافه کرد: این اتفاقات باید ما را هوشیار کند و به فکر تربیت نسل‌های آینده باشیم. امسال 30 درصد قبول‌شدگان آزمون حافظان کل قرآن در مرحله استانی بچه‌های دهه 80 و 90 هستند و معنا و مفهوم آن این است که خانواده‌ها اهمیت برای تربیت فرزندان و هدایت آنان به سمت قرآن دغدغه دارند و این علاقه از سوی جوانان و نوجوانان مشاهده می‌شود.

مدیرعامل مؤسسه کشوری مهد قرآن گفت: حضور دانش‌آموزان دهه هشتادی و نودی در آزمون حفظ کل قرآن گواه بر این ادعاست اگر بستر فراهم و برنامه آموزشی متناسب و استاندارد باشد قطعاً مورد استقبال خانواده‌ها و فرزندان آنان قرار خواهد گرفت. برای جذب قرآن‌آموزان باید تشویق‌ها مؤثر و فرهنگ‌سازی ویژه والدین و دانش‌آموزان صورت گیرد.

چاووشی افزود: تجربه ثابت کرده است که شرکت‌کنندگان در جلسات قرآنی و دوره‌های آموزشی کمتر با آسیب اجتماعی مواجه هستند و در رویدادهای تلخ کنونی اهالی قرآن هیچ‌گونه حضوری نداشتند و این امر مسئولان را برآن می‌دارد که در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند. فقط مسئولان فرهنگی و قرآنی نمی‌خواهیم، تمام مسئولان در همه سطوح باید با کلام وحی آشنا باشند و تحقق این مهم مستلزم آن است که سران قوا و نمایندگان مجلس قوانینی مصوب کنند تا سرمایه‌گذاری انجام شود.

وی در پایان گفت: فعالیت در راستای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در حد تعارف و بیان جملاتی همچون تلاوت قرآن ثواب دارد پیش برنده و کار راه‌انداز نیست باید برای انجام آن نگاه زیربنایی و استراتژیک به آموزش و فهم قرآن داشت؛ چراکه انجام این اقدامات به تربیت حافظان منتج می‌شود و اگر این اتفاق رخ دهد گام مؤثر برای بیمه کردن کشور برداشته‌ایم.

انتهای پیام
captcha