ضرورت‌های تربیت قرآنی از نگاه یک دانش‌آموز حافظ
کد خبر: 4096814
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶

ضرورت‌های تربیت قرآنی از نگاه یک دانش‌آموز حافظ

یک دانش‌آموز قرآنی در خراسان‌جنوبی گفت: حضور یک استاد قرآنی به‌صورت تمام‌وقت در مدارس و ارائه یک درس تخصصی در این حوزه برای شناسایی دانش‌آموزان مستعد از ضرورت‌های انکارناپذیر مدارس است.

میثم محمددوست، دانش‌آموز حافظ و قاری بیرجندیمیثم محمددوست، دانش‌آموز حافظ و قاری بیرجندی که به تازگی در رشته پزشکی پذیرفته شده است، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: از کودکی به حفظ قرآن روی آوردم و با حضور در دارالقرآن صاحب‌الزمان(عج) و مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) توانستم در ۱۴ سالگی حافظ کل قرآن شوم.

وی افزود: یک دانش‌آموز قاری و حافظ قرآن رسالت بزرگی دارد و آن، توجه به مفاهیم قرآنی در کنار مفاهیم درس و همچنین تأثیرگذاری روی باقی دانش‌آموزان است، به‌گونه‌ای که آنان نیز علاقه‌مند به فراگیری مفاهیم قرآن شوند.

این دانش‌آموز حافظ و قاری بیرجندی با بیان اینکه موفقیت خود در کنکور را نتیجه تمسک به قرآن کریم و بها دادن به قرآن در کنار درس می‌دانم، تصریح کرد: معلمان مدرسه و اساتید قرآن نیز با توجه به استعدادم به من در این مسیر بسیار کمک کردند؛ کمکی که اگر نبود موفقیتی حاصل نمی‌شد‌.

محمددوست با اشاره به اینکه شناخت درست معلمان از دانش‌آموز حافظ و قاری می‌تواند به او در ادامه این مسیر بسیار کمک کند، افزود: در حوزه آموزش قرآن استادان خوبی در استان فعالیت دارند که اگرچه در مقایسه با شهرهای بزرگ ضعف داریم، اما شرایط برای تربیت دانش‌آموزانی با فرهنگ قرآنی مطلوب است.

وی بیان کرد: آنچه که در طول این سال‌ها که زندگی‌ام آمیخته با معارف قرآن شده بود، دست یافتم این بود که لازم است در راستای تحقق فرمان معظم رهبری مبنی بر تربیت حافظان قرآن کریم، بودجه‌هایی در این زمینه به آموزش و پرورش و یا دیگر نهادهای اثرگذار تخصیص یابد تا کار آموزش قرآن از دبستان آغاز شود.

این حافظ قرآن با بیان اینکه حضور یک معلم تخصصی قرآن در مدارس برای تربیت قرآنی و همچنین غربالگری دانش‌آموزان مستعد در این حوزه، امری است که باید در کالبد آموزش و پرورش دیده شود، ادامه داد: توجه تخصصی به آموزش قرآن، شناسایی دانش‌آموزان مستعد و معرفی آنان به آموزشگاه‌های تخصصی برای طی مسیر حفظ، نیاز امروز مدارس ماست‌.

آیه‌ای برای دوری از استرس‌های تحصیلی 

محمددوست بیان کرد: برای ترویج فرهنگ قرآنی در مدارس، لازم است یک استاد قرآنی در مدارس به‌صورت تمام‌ وقت برای آموزش وقت گذاشته و یک درس تخصصی در این حوزه حداقل برای دانش‌آموزان مستعد شکل گیرد تا اگر دانش‌آموزی استعداد داشته اما مسیر دستیابی به آن را نمی‌دانست از قرآن دور نماند.

وی با بیان اینکه یکی از رسالت‌های مهم دانش‌آموز قرآنی، تفکر در مورد شرایط فعلی اجتماعی و دوری از انفعال است، بیان کرد: به هم‌سن و سالان خود توصیه می‌کنم در این شرايط به سخنان دشمنان دین اسلام گوش نداده و شایعات و روایت‌های متعدد را از ذهن خود دور کرده و گوش به فرمان مقام معظم رهبری باشند‌.

محمددوست یادآور شد: آیه‌ای که در طول سال‌های تحصیلم بسیار به من کمک کرده و همواره استرس را از من دور می‌کرد، آیه ۲۸ سوره مبارکه رعد است که می‌فرماید: «الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب؛ آن‌ها كسانی هستند كه ايمان آورده‏‌اند و دل‌هايشان به ياد خدا مطمئن و آرام است، آگاه باشيد با ياد خدا دل‌ها آرامش می‌یابد.»

وی با بیان اينکه اگر هر دانش‌آموز در طول سال‌های تحصیلش با این آیه انس گیرد، اضطراب‌ها و استرس‌ها از او دور خواهد ماند و خواهد توانست موفقیت در درس را تجربه کند، یادآور شد: توجه به معارف قرآنی باید در محیط مدرسه و با تلاش معلمان شکل گیرد تا نسلی متعهد به قرآن، انقلاب و آرمان‌های انقلابی تربیت شود و این شاید از مهم‌ترین ارکان تربیت ۱۲ ساله در مدرسه باشد.

این حافظ و قاری قرآن با تأکید بر توجه به خلاقیت‌ها در ارائه برنامه قرآنی مدارس، بیان کرد: اگر توانستیم در طول سال‌های تحصیل، دانش‌آموزانی معتقد و قرآنی تربیت کنیم آن گاه به تربیت به شیوه اسلامی در مملکتی که نامش با اسلام و قرآن عجین شده دست یافته‌ایم.

انتهای پیام
captcha