جشنواره‌‌های قرآنی را به اتاق‌‌ بسته داوری محدود نکنیم
کد خبر: 4100609
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳

جشنواره‌‌های قرآنی را به اتاق‌‌ بسته داوری محدود نکنیم

دبیر هفدهمین جشنواره «تلاوت‌های مجلسی» با بیان اینکه جشنواره‌ها و مسابقات قرآنی باید در بطن جامعه اجرا شود گفت: مردم مشتاق تلاوت قرآن به صورت حضوری و جمعی هستند پس آن را به اتاق‌های بسته داوری محدود نکنیم.

داوود جعفری، دبیر هفدهمین جشنواره «تلاوت‌های مجلسی»داوود جعفری، دبیر هفدهمین جشنواره «تلاوت‌های مجلسی» در حاشیه مرحله نهایی این جشنواره در استان یزد و در گفت‌وگو با ایکنا گفت: جشنواره تلاوت‌های مجلسی در 31 استان با هدف اصلی جریان‌سازی قرآنی در منطقه و شهرهای استان‌ها برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در واقع هدف این است با برگزاری این جشنواره جریان قرآنی در سطح کشور و جامعه رخ دهد و مردم از آن بهره کافی و لازم ببرند و این‌گونه نباشد که جشنواره صرف فراخوانی انجام و از طریق فضای مجازی اجرا شود بلکه هدف این است افراد پیوسته با قرآن همنشین باشند.

جعفری با اشاره به اینکه امسال سه نفر از هر استان برای مرحله کشوری معرفی می‌شوند گفت: در کل کشور بالغ بر 105 نفر انتخاب می‌شوند و از این تعداد 36 نفر در بخش فنی جشنواره انتخاب و به مرحله حضوری که در هرمزگان برگزار می‌شود، راه می‌یابند و در نهایت 6 برگزیده اصلی تلاوت‌های مجلسی با رأی مردمی و هیئت داوران انتخاب و در مسابقات بین‌المللی حضور پیدا کرده و به عنوان نماینده جمهوری اسلامی از سوی جشنواره تلاوت‌های مجلسی وارد مسابقات بین‌المللی قاری‌الجمهور خواهند شد.

دبیر هفدهمین جشنواره «تلاوت‌های مجلسی» با اشاره به برگزاری این مسابقات به شیوه جمعی گفت: دو تیم سه نفره از کشور به مسابقات بین‌المللی معرفی می‌شوند.

وی در پاسخ به سؤال ایکنا در زمینه آرای مردمی و انتخاب هیئت داوران اضافه کرد: معمولاً 60 درصد آرا انتخابی بر عهده مردم و 40 درصد برعهده هیئت داوران به علت تخصص و نگاه فنی که به این مقوله دارند، صورت می‌گیرد و تلاوت‌ها بعد از ارزیابی هیئت داوران و آرای مردمی، تلفیق شده و 6 نفر برگزیده در سطح ملی خواهیم داشت.

جعفری با اشاره به اینکه مرحله استانی این دوره از جشنواره تلاوت‌های مجلسی تاکنون در 9 استان برگزار شده است، گفت: جشنواره در سایر استان‌ها نیز در حال برگزاری است و برترین‌های هر استان تا 15 آذر به مرحله کشوری معرفی می‌شوند.

وی در زمینه برگزاری مسابقات بانوان اظهار کرد: بانوان به همان شیوه فراخوان دعوت می‌شوند و بدین ترتیب برترین بانوی قرائت سال در تلاوت مجلسی انتخاب می‌شود و نوجوانان نیز به همین شکل خواهد بود. 

دبیر هفدهمین جشنواره «تلاوت‌های مجلسی» از برگزاری جشنواره حفظ و ترتیل خبر داد و ادامه داد: فراخوان این جشنواره‌ها نیز به ترتیب از 15 آذرماه اعلام و ثبت‌نام آغاز خواهد شد.

جعفری در زمینه جایگاه استان یزد گفت: یزد به عنوان دارالعباده شناخته می‌شود و همیشه جایگاه ویژه‌ای در حوزه قرآن کریم داشته و دارد؛ لذا نگاه ما نیز به این استان به صورت ویژه و خاص خواهد بود.

وی افزود: قائل بر این نیستیم که هزینه‌ای که برای قرآن در سطح کشور می‌شود در قالب فراخوان‌ها و مسابقات غیرحضوری و با استقبال کم صورت گیرد بلکه این هزینه باید با حضور حداکثری مردم باشد. برای همه ارگان‌ها و نهادها و سازمان‌ها و حتی بخش خصوصی این موضوع را ثابت می‌کنیم که مردم مشتاق تلاوت قرآن به صورت حضوری و جمعی هستند پس آن را نباید به اتاق‌های بسته داوری بُرد بلکه باید آن را در بین مردم آورد و هزینه‌ای که برای مردم است به دست خود آنها و برای آنان باید باشد.

جعفری در پایان تصریح کرد: بنابراین هزینه برای قرآن باید با کمک مردم و در دل جامعه انجام شود که اگر غیر از این باشد، خطاست و موفق نخواهیم بود.

خبرنگار: امیرحسین میرجلیلی

انتهای پیام
captcha