افزایش 40 درصدی فضاهای ورزشی مدارس تا پایان سال +‌ صوت
کد خبر: 4103076
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶
جعفری خبر داد؛

افزایش 40 درصدی فضاهای ورزشی مدارس تا پایان سال +‌ صوت

مدیرکل دفتر تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: تفاهم‌نامه دو هزار و صد فضای ورزشی منعقد شده است. امیدواریم تا پایان سال تمام پروژه‌ها به بهره‌برداری برسند؛ با به بهره‌برداری رسیدن این فضاها 40 درصد به فضاهای ورزشی مدارس کشور اضافه می‌شود.

محمد جعفری، مدیرکل دفتر تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه با طرح «شهید سردار سلیمانی» گفت: ما در آموزش‌و‌پرورش اعتقاد داریم که فقط محیط‌های آموزشی مکان‌ یادگیری نیستند بلکه باید محیط‌های یادگیری در فرایند تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور ایجاد شود. فضاهای ورزشی به عنوان یکی از محیط‌های تربیتی نقش مؤثری را در ارتقای سلامت جسمانی، روانی، نشاط، سرزندگی دانش‌آموزان دارد و اگر قرار است درس تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی به صورت کیفی اجرا شود باید در مکان مناسب این زمینه برگزار شود.

جعفری ادامه داد: برای افزایش بهره‌مندی و گسترش دسترسی مردم به ورزش، بحث مناسب‌سازی، احداث اماکن سالن‌های ورزشی در محوطه یا مجاورت مدارس را با اولویت مدارس دخترانه در سند تحول دولت مردمی تأکید و به دستگاه‌ها ابلاغ شده است.

34 صدم متر مربع، سرانه فضای ورزشی هر دانش‌آموزان

این مقام مسئول تصریح کرد: در حال حاضر سرانه فضای ورزشی دانش‌آموزان در کشور 34 صدم متر مربع است که تقریباً پنج هزار و 355 فضای ورزشی، اعم از سرپوشیده و روباز در داخل مدرسه و خارج مدرسه داریم. برای اینکه هم به اسناد بالادستی توجه کرده باشیم و بخواهیم سرانه فضاهای ورزشی را اضافه کنیم و ارتقا دهیم؛ طرحی را تحت عنوان «شهید سردار سلیمانی» با موضوع طراحی، ایجاد، متناسب‌سازی، بهینه‌سازی و تبدیل به‌ احسن کردن دو هزار و صد فضای ورزشی با اولویت مناطق محروم و کم برخوردار طراحی کردیم که در حال اجراست.

وی اضافه کرد: در کنار دو هزار‌ و صد فضای ورزشی 829 مجموعه‌ از قبل داشتیم که اعتبار آن را برای بهینه‌سازی و تعمیر تأمین شد. از این تعداد فضای ورزشی، 254 سالن ورزشی بزرگ 608 متری، هزار و 90 زمین چمن مصنوعی، 273 زمین ساحلی و 483 کلاس درس تربیت‌بدنی یا سالن ورزشی کوچک است. هزار و هفده عدد از این فضاها در هفته تربیت‌بدنی افتتاح شد.

کد

جعفری شرح داد: تفاهمنامه دو هزار و صد فضای ورزشی در ماه اسفند با مدیران کل استان‌ها منعقد شد و با بازدیدهایی که شده است امیدواریم تا پایان سال تمام پروژه‌ها به بهره‌برداری برسند. با به بهره‌برداری رسیدن این فضاها 40 درصد به فضاهای ورزشی مدارس کشور اضافه می‌شود. این اقدامات مشارکتی است؛ ما مبلغی از اعتبار این طرح را به استان‌ها پرداخت کردیم و باقی اعتبار از سوی خیرین، نیروهای جهادی، بسیج، شورا، دهیاری استفاده می‌شود.

وی در پایان بیان کرد: این فضاها را با رویکرد درون مدرسه‌ای طراحی و ایجاد کردیم تا صبح‌ها دانش‌آموزان برای کلاس تربیت‌بدنی و بعدازظهرها اگر افراد محله می‌خواهند استفاده کنند. همچنین پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها «طرح شهید خرازی» با رویکرد تربیتی و خانواده محوری برگزار می‌شود که اولیا آزاد هستند از فضای مدرسه استفاده کنند.

«بوم‌رنگ»؛ طرحی برای تجهیز مدارس

مدیرکل دفتر تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش‌وپرورش در رابطه با طرح «بوم‌رنگ» بیان کرد: یکی از مؤلفه‌های اصلی برای اجرای درس تربیت‌بدنی در مدارس و فعالیت‌های مکمل و فوق‌برنامه‌ها، برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات ورزشی تجهیز وسایل ورزشی است. تجهیزات کمک می‌کند تا کلاس تربیت‌بدنی برگزار و فعالیت‌های ورزشی انجام شود.

وی ادامه داد: در سنوات گذشته با همکاری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدرسه و تأیید شورای عالی، دستورالعمل استانداردسازی فضا و تجهیزات آموزش تربیت‌بدنی مدارس به استان‌ها ابلاغ شده است که تجهیزاتی که استفاده می‌کنند براساس کتاب راهنمای معلم و سن دانش‌آموزان و مقطع تحصیلی آنها آماده شود.

جعفری با بیان اینکه آموزش‌و‌پرورش برای تأمین وسایل ورزشی معمولاً از منابع مختلفی کمک می‌گیرد ادامه داد: یکی از این منابع مشارکت اولیاء و قسمت دیگر درآمدهای اختصاصی است که استان‌ها از منابع مختلف کمک می‌کنند. با این حال امسال اعتبار بسیار خوبی برای تهیه و تأمین لوازم ورزشی مدارس برای مناطق کم برخوردار به استان‌ها ابلاغ کردیم.

وی تصریح کرد: سازمان بسیج دانش‌‌آموزی و معاونت تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌و‌پرورش در همین زمینه تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند که در کنار اعتبار تخصیص یافته، سازمان بسیج دانش‌آموزی در آینده برای مناطق محروم و کم‌برخوردار اعتباری را اضافه کند.

جعفری افزود: پویش ملی «بومرنگ» به این دلیل راه‌اندازی شد تا بعد از تهیه وسایل و تجهیزات، مراسمی برگزار شود تا تشکل‌های دیگر دانش‌آموزی، خیرین و ظرفیت‌هایی که در استان‌ها وجود دارد حضور پیدا کنند و هر کمکی که می‌توانند انجام دهند و در کنار وسایلی که تهیه شده با کمک آنها وسایل بیشتری به مدارس بیشتری که محروم و کم برخوردار هستند برسد.

انتهای پیام
captcha