توجه به مفاهیم دینی یکی از الزامات موفقیت سینما است + فیلم
کد خبر: 4104638
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴
قادر آشنا در در نشست جایزه پژوهش سال سینمای ایران:

توجه به مفاهیم دینی یکی از الزامات موفقیت سینما است + فیلم

معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی در نشست خبری پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران گفت: این رویداد تلاش دارد تا با گردآوری پژوهش‌های کاربردی، زمینه رونق سینما را فراهم کند یکی از این اهرم‌ها استفاده از مفاهیم دینی در سینما است.

توجه به مفاهیم دینی یکی از الزامات موفقیت سینما استبه گزارش ایکنا، نشست خبری و رونمایی از پوستر پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران با حضور قادر آشنا، معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی، امیررضا مافی، دبیر جایزه و مینو خانی، عضو هیئت داوری امروز 14 آذرماه در سالن کنفرانس سالن وزارت ارشاد برگزار شد.

در ابتدای جلسه قادر آشنا اظهار کرد: سازمان سینمای به عنوان متولی هنر هفتم وظیفه خود می‌داند که در حوزه پژوهش فعال باشد این جایزه که هم‌ اکنون پنجمین دوره آن برگزار می‌شود در این راستا است. برای اجرای بهتر این جایزه از کارشناسان و پژوهشگران حوزه سینما درخواست کردیم تا تحقیقاتشان را در اختیار ما قرار دهند.

وی افزود: طرح‌‌های بسیاری به دستمان رسیده که نشان می‌دهد در این حوزه کارهای خوبی انجام می‌شود. از میان طرح‌های رسیده نیز هشت اثر را انتخاب کرده‌ایم تا با برنامه‌ریزی صحیح زمینه اجرای شدن آن را فراهم آوریم. این طرح‌ها در حوزه نمایش و اکران است. یکی دیگر از موضوعاتی که در طرح‌ها مدنظر قرار گرفته توجه به مفاهیم دینی برای بالا رفتن میزان مخاطبان سینما است چون اعتقاد داریم اگر به موضوعات دینی توجه کافی شود در حوزه اکران نیز شاهد رونق رشد خواهیم بود. امیدواریم پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران بتواند جریان‌سازی لازم را داشته باشد.

آشنا تأکید کرد: پژوهش‌های که به دست سازمان سینمایی می‌رسد تا پایان سال در سایت سازمان سینمای بارگذاری خواهد شد. این اقدام کمک می‌کند تا هنرمندانی که خواهان استفاده از این پژوهش‌ها هستند بتوانند از آن بهره برند. پژوهش‌ها شکل کاربردی دارند چون صرف نظری بودن پژوهش نمی‌تواند اتفاق چندانی را در سینما رقم زند.

مافی، دبیر پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران در ادامه بیان کرد: این جایزه 29 آذر در موزه سینما اختتامیه خود را برگزار خواهد کرد. این جایزه با حمایت مدیران اسبق سینمای برگزار می‌شود و دبیران گذشته آن نیز از کارشناسان خبره سینما هستند برای همینجا دارد از تمام آنها برای راه‌اندازی چنین جایزه پژوهشی تشکر کنم.

وی ادامه داد: سینما به شدت نیازمند پژوهش است. هنر هفتم اگر از این ظرفیت بی‌بهره باشد به سمت رونق نخواهد رفت. برای همین تلاش داریم تا با تحقیقات و پژوهش‌های دقیق راهکاری پیش روی تمامی بخش‌ها قرار دهیم تا به واسطه آن شاهد رونق سینمای ایران باشیم. جایزه پژوهش سال سینما تصمیم دارد در راستای گام دوم انقلاب حرکت کند. برای دستیابی به این خواسته نیز صاحب‌نظران می‌تواند به ما یاری لازم را برسانند.

مافی درباره بخش‌های مختلف جایزه نیز توضیح داد: این رویداد در هفت بخش برگزار می‌شود. 92 اثر نیز به دبیرخانه جشنواره رسیده است. در میان کارهای ارسالی پژوهش‌‌های بسیار خوبی وجود دارد که اگر به اجرا نزدیک شود مطمئنم بسیاری از معضلات پیش روی سینما برطرف خواهد شد.از میان آثار رسیده 38 اثر انتخاب شده‌اند تا در بخش‌های مختلف به رقابت برخیزند البته شکل اهدا جایزه در این رویداد همانند جشنواره‌ها نیست بلکه داوری در آن رویکردی متفاوت دارد.

وی درباره جایزه ویژه جشنواره گفت: این اتفاق از ابتدا توسط پژوهشگران راه‌اندازی شد و یکی از افرادی که در 5 دوره گذشته به این جایزه کمک کرد امیرحسین ندایی است. این کارشناس خبره متأسفانه از میان ما رفت و از این بابت همه ما را اندوهگین کرد. پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران با اهدای جایزه‌ای ویژه‌ای با نام امیرحسین ندایی تلاش دارد تا قدردان زحمات این پژوهشگر ارزشمند باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا اتفاقات اخیر تأثیری روی این جایزه گذاشته است گفت: به لحاظ اجرای ما مشکلی نداشتیم تنها برخی کاستی‌ها که در حوزه اینترنت پیش آمد کمی کارمان را با مشکل مواجه کرد. به‌ هرحال امیدوارم این جایزه در سال‌های آینده نیز با حمایت پژوهشگران به شکل ویژه‌ای برگزار شود چون هرگاه سینما به سمت آموزه‌های علمی متمایل شده تأثیرات مثبتی را هم دریافت کرده است.

این پژوهشگر سینما تأکید کرد: یکی از موضوعات ویژه که در پژوهش‌های سینمایی مورد توجه است نگاه به مفاهیم دینی در سینما است چون معتقدیم اگر به این معنا در آثار سینمای توجه شود بسیاری از افرادی که سال‌ها بود سینما را ترک کرده بودند مجدداً به سوی سالن‌های نمایش متمایل خواهند شد البته در کنار موضوعات دینی توجه به دیگر مفاهیم  فراموش شده هم می‌تواند عاملی در جهت رونق سینما باشد.

در بخش انتهای جلسه مینو خانی نیز اظهار کرد: در بخش داوری و انتخاب از نظرات کارشناسان خبره بهره برده شده است. سینما اگر خواهان رشد و رونق است باید حوزه پژوهش را جدی بگیرد اگر به سینماهای که رشد و رونق دارند دقت کنید متوجه خواهید شد که بهر گیری از نظر کارشناسان علمی یکی از عوامل موفقیت آنها بوده است. این جایزه تلاش دارد تا قدمی در راستای رسیدن به این خواسته باشد.

وی افزود: پژوهش‌هایی که به دستمان رسیده در حوزه آسیب‌شناسی می‌تواند یاری‌رسان اهالی سینما باشد چون شناخت مشکلات پیش روی جامعه سینمایی، عاملی در جهت رونق در همه بخش‌های سینما خواهد بود.

در انتهای این مراسم از پوستر پنجمین جایزه پژوهش سینمای ایران رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha