دانشجویان دانشگاه شهرکرد مطالبات خود را مطرح کردند
کد خبر: 4105366
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
در آیین روز دانشجو

دانشجویان دانشگاه شهرکرد مطالبات خود را مطرح کردند

آیین گرامیداشت روز دانشجو با حضور سرپرست و معاونان دانشگاه شهرکرد جمع کثیری از دانشجویان این دانشگاه برگزار شد و نمایندگان انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی درخواست‌های خود را مطرح کردند.

آیین روز دانشجو در دانشگاه شهرکرد

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، امروز ۱۶ آذرماه، آیین گرامیداشت روز دانشجو با حضور سرپرست و معاونان دانشگاه شهرکرد جمع کثیری از دانشجویان این دانشگاه برگزار شد و نمایندگان انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی درخواست‌های خود را مطرح کردند.

یاسر پیرعلی، سرپرست دانشگاه شهرکرد در این آیین ضمن تبریک روز دانشجو، اظهار کرد: حدود ۷۰ سال پیش حرکت آرمانی دانشجویان دانشگاه تهران به دلیل اعتراض به سفر مقام آمریکایی پس از کودتای ۲۸ مرداد در زمان نخست وزیری مصدق اتفاق افتاد که به پاس شهادت سه نفر از دانشجویان این روز به نام روز دانشجو نام گرفت.

وی با اشاره به اینکه اعتماد و اعتنا به درخواست‌ها و مطالبات به حق دانشجویان جزو اولویت‌های کشور است، افزود: از ۷۰ سال پیش که آن حرکت انجام شد اولویت بر اعتماد و اعتنا به روش و منش مطالبه‌گری دانشجویان بود و دانشجویان بدانند پیگیر مطالبات‌شان هستیم.

پیرعلی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته اقدامات زیادی در دانشگاه شهرکرد انجام شده است تصریح کرد: منابع مالی دانشگاه محدود است که این مسئله گریبانگیر بیشتر دانشگاه‌ها شده است، البته در کنار مسائل و مشکلات لازم است امید و نشاط در میان دانشجویان ایجاد شود.

سرپرست دانشگاه شهرکرد گفت: فضای آموزشی دانشکده‌های علوم ریاضی و بخشی از کلاس‌های دانشکده دامپزشکی در دانشکده منابع طبیعی برگزار می‌شود، البته از لحاظ فضاهای کیفی برنامه‌های زیادی وجود دارد، همچنین جذب دانشجویان خارجی و ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای به منظور حفظ جمعیت دانشجویی از دیگر مباحث مطرح شده و مورد توجه دانشگاه است.

وی با اشاره به اقدامات در حوزه پژوهشی، بیان کرد: دانشجوی کارآفرین برای دانشگاه بسیار حائز اهمیت است، از طرفی فعال کردن مرکز آپا پایگاهی برای تربیت دانشجو محسوب می‌شود و از حوزه‌هایی است که برای اشتغال دانشجویان کارساز است.

پیرعلی از احیای مدرسه کارآفرینی در دانشگاه خبر داد و گفت: این مدرسه با جدیت فعالیت خود را آغاز کرده است، زیرا دانشگاه شهر خلاقی است که باید اقداماتی در آن انجام شود، همچنین قلب تپنده دانشگاه حوزه فناوری و پژوهشی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه فرهنگ زیربنای بسیاری از فعالیت‌هاست که باید این بخش توجه جدی شود، تصریح کرد: باید بتوان انجمن‌ها و تشکل‌ها را تقویت کرد، البته فعالیت‌های فرهنگی مطلوبی با محوریت دانشگاه انجام می‌شود.

سرپرست دانشگاه شهرکرد بر راه‌اندازی تالار گفت‌وگوی دانشگاه تأکید کرد و گفت: جای خالی این مهم احساس می‌شد که باید از این طریق سه‌شنبه‌های گفت‌وگو را در میان دانشجویان و اساتید احیا کنیم.

وی از تجهیز خوابگاه 15 خرداد با اعتبار دو میلیارد تومان و خوابگاه ام‌البنین به صورت محدود خبر داد و بیان کرد: مرمت مجتمع یاس در اولویت قرار دارد، البته طبق تفاهم‌نامه وزارت علوم و راه و شهرسازی جانمایی ساخت خوابگاه دانشجویی متاهلی انجام شده است.

پیرعلی در ادامه در خصوص دانشکده هنر و علوم انسانی فارسان، گفت: مسائل و مشکلات این دانشکده به جد پیگیری خواهد شد، البته رفع مشکلات دانشگاه بروجن و هنر فارسان نیاز به همکاری مدیریت آن شهرستان با دانشگاه دارد.

در ادامه، علی‌اکبر حدادی، نماینده دانشکده هنر و علوم انسانی فارسان در خصوص برنامه‌های فرهنگی این دانشکده تصریح کرد: متأسفانه برخی این نظر را دارند که نبود صرفه اقتصادی دلیل انجام نشدن برنامه‌های فرهنگی در این دانشکده است.

وی گفت: متأسفانه دید دانشگاه شهرکرد نسبت به دانشجویان این دانشکده در این حد است که آن‌ها را درجه دو می‌دانند، از طرفی مسئله رفاهی جزو نیازهای اولیه هر دانشگاهی بوده اما دانشجویان دانشکده هنر از رفاهیات لازم برخوردار نیستند.

نماینده دانشکده هنر و علوم انسانی فارسان با اشاره به پتانسیل بالای دانشجویان، بیان کرد: اگر این دانشکده در دانشگاه شهرکرد مستقر می‌شد دانشجویان فرصت شکوفایی بیشتری داشتند که این انتظار وجود دارد به دانشجویان این دانشکده همانند دانشجوی دانشگاه شهرکرد نگاه شود.

علی رحیمیان، نماینده جامعه اسلامی دانشجویان بیان کرد: دانشجوی آرمان‌خواه مطالبه‌گر است.

وی در خصوص مباحث کلان فرهنگی، تأکید کرد: برنامه‌ریزی‌های جامع فرهنگی در  سطح دانشگاه مشاهده نمی‌شود و این مسئله می‌تواند آسیب‌های زیادی را به دنبال داشته باشد.

رحیمیان با اشاره به شورای فرهنگی دانشگاه، گفت: متأسفانه در این شورا هیچ‌گونه پیگیری برای مسائل کلان فرهنگی صورت نمی‌گیرد، سؤال اینجاست آیا کارکرد شورای فرهنگی صرفاً بررسی برنامه‌ها و مجوزها و تخصیص بودجه است یا اینکه کار آن پرداختن به اسناد بالادستی و پیگیری سند اسلامی شدن دانشگاه است.

وی در خصوص مسائل و مشکلات صنفی در دانشگاه شهرکرد، تصریح کرد: مشکلات بسیار است اما آنچه باید رعایت شود فراهم کردن امکانات رفاهی برای قشر دانشجوست که امید است پویایی در دانشگاه به روال گذشته برگردد.

در ادامه سمانه ترابی‌نژاد، نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: چند سالی است که دانشجویان خواستار حضور مقامات استانی هستند اما این امر محقق نمی‌شود.

وی ادامه داد: اما آنچه وجود دارد پتانسیل بالای طبیعی و وجود نیروی انسانی متخصص در استان است که باید این سؤال از مسئولان ارشد استان پرسیده شود که چه تدابیری برای اشتغال جوانان اندیشدیده شده است، آیا بهتر نیست در انتصاب مدیران استانی نظارت بیشتری انجام شود، زیرا عملکرد و نتیجه کار مسئولان را مردم لمس می‌کنند و لازم نیست مدیران به جای کار کردن به بیان اقدامات خود بپردازند.

نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل تردد ناهماهنگ در سرویس‌های ایاب و ذهاب و چرایی جابجایی خوابگاه صدرا و اختصاص آن برای پسران را از جمله مباحث قابل طرح برشمرد و گفت: چرا در اعتراضات اخیر برخی اساتید دانشگاه اقدام به متشنج کردن فضای کلاس کردند که درخواست می‌شود برخورد لازم از سوی ریاست دانشگاه و معاونت آموزشی صورت گیرد.

وی در ادامه تأکید کرد: تشکل‌های دانشجویی بیش از پیش به حمایت‌های مادی و معنوی نیازمندند، این اعتقاد وجود دارد هرکسی در انجام وظایف خود همچون حاج قاسم عمل کند قطعاً شاهد ایران مستقل‌تری خواهیم بود.

فاطمه حسینی، نماینده مجمع اسلامی دانشجویان آزاداندیش با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مباحث مربوط به جنبش‌های دانشجویی مطالبه‌گری است، اظهار کرد: انجمن اسلامی دانشجویان آزاداندیش از مسئولان انتظار دارد با دانشجویان معترض در اتفاقات اخیر برخورردی صورت نگیرد، دانشجویان را همچون فرزندان خود بدانند و از برخورد تند با دانشجویان صرف‌نظر کنند.

ریحانه اسدی، نماینده کانون‌‎های فرهنگی، اجتماعی و دینی دانشگاه بیان کرد: بیش از دو دهه از تشکیل این کانون‌ها می‌گذرد، وظیفه این کانون‌ها خروج دانشجو از حالت تک بُعدی و حرکت به سمت مسائل فرهنگی در کنار درس خواندن است.

وی در ادامه گفت: متأسفانه پارتیشن‌های و سیستم‌های موجود در کانون‌ها پاسخگوی نیازهای موجود نیست و هزینه‌های اختصاصی سالانه به این کانون‌ها نیز اندک است.

اسدی تأکید کرد: کانون منابع طبیعی زاگرس در دانشگاه ایجاد شده که تقاضا می‌شود باتوجه به مسائل زیست محیطی رؤسای دانشکده‌ها در این کانون عضو شوند، همچنین برنامه‌ای برای تفکیک زباله‌های خشک و تر در دانشگاه اندیشیده شود.

در ادامه نگین کریمی، دبیر انجمن‌‎های علمی افزود: انجمن‌های علمی بهترین ابزار برای تحقق آرمان‌های دانشگاه نسل جدید هستند.

وی تأمین هزینه‌های مالی و پشتیبانی از انجمن‌ها، رفع کمبود امکانات و تجهیزات، لغو نشدن بازدیدهای علمی و بازدیدهای مربوط به انجمن به دلیل کمبود بودجه و با هدف آشنایی با دستاوردهای علمی کشور را از جمله درخواست‌های دانشجویان برشمرد.

علی مرادنیان‌نژاد، نماینده انجمن اسلامی دانشجویان بر ضرورت احیای جنبش‌های دانشجویی، تقسیم عادلانه بودجه به تشکل‌ها، حضور اعضای هیات رئیسه در میان دانشجویان خوابگاهی و رفع مشکلات آن‌ها تأکید کرد.

در پایان محمدمهدی کیانی، نماینده بسیج دانشجویی با اشاره با اینکه 16 آذر نماد استکبارستیزی است، اظهار کرد: باید تاریخ را به درستی روایت کرد و دانشجو از خود این سؤال را بپرسد چرا دانشجوی دهه 30 ضد آمریکایی بود، باید بداند آمریکا با هر کشوری که بخواهد مستقل باشد این گونه رفتار می‌کند، یعنی اقدام به کشت و کشتار می‌کند و اختلافاتی را میان مردم و حکومت ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: امروز جمهوری اسلامی قوی‌تر از گذشته و با صلابت ایستاده است، درست است ما معترض به وضعیت اقتصادی هستیم و به دلار 37 هزار تومانی اعتراض داریم، مشکلات معیشتی بر کسی پوشیده نیست، اما آیا با این نوع اعتراض و فحاشی کردن مشکلات کشور حل می‌شود. امروز جنبش دانشجویی بیش از هر چیز به روحيه استقلال و استکبارستیزی نیاز دارد و نباید به ابزاری برای دشمنان قسم خورده تبدیل شود.

وی تأکید کرد: باید عدالت در کشور محقق و به دنبال کشف راه‌حل‌هایی برای رفع مشکلات کشور باشیم.

نماینده بسیج دانشجویی بيان کرد: انتقاد اصلی این است که چه فضای مناسبی برای تربیت دانشجویان در دانشگاه ایجاد شده است، نبود کتاب‌های مرجع، افزایش کیفیت غذای سلف، امکان استفاده دانشجویان غیر خوابگاهی از یارانه تهیه صبحانه از جمله مشکلات صنفی دانشگاه است.

انتهای پیام
captcha