گستره رشته‌های قرآنی در مسابقات حضور پررنگ جامعه هدف را در پی دارد
کد خبر: 4108620
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸
گزارش ایکنا از مسابقات پالایش نفت شازند

گستره رشته‌های قرآنی در مسابقات حضور پررنگ جامعه هدف را در پی دارد

مرحله مقدماتی بیست و ششمین دوره مسابقات قرآن، اذان و نهج‌البلاغه شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند با حضور ۸۰۰ شرکت‌کننده برگزار شد. ایکنا از نحوه برگزاری این مسابقات گزارشی تهیه کرده است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

چهره های قرآنی استان مرکزی

بیست و ششمین مرحله مقدماتی مسابقات قرآن، اذان و نهج‌البلاغه شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند با حضور 800 شرکت‌کننده در دو بخش شفاهی و کتبی در 7 گروه سنی برگزار شد. خبرگزاری ایکنا از برگزاری این دوره از مسابقات گزارش می‌دهد.

مجید رجبی، مدیرعامل شرکت پالایشگاه نفت حضرت امام خمینی(ره) شازند، در حاشیه برگزاری این دوره از مسابقات به خبرنگار ایکنا گفت: خوشبختانه استقبال از این مسابقات بسیار چشم‌گیر است. سال‌هایی که با شیوع بیماری کرونا درگیر بودیم این مسابقات به صورت مجازی برگزار شد، اما از سال گذشته بار دیگر مسابقات در مراحل مختلف به صورت حضوری انجام شد.

وی با اشاره به اینکه مسابقات مذکور در 7 گروه سنی ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم، پیش‌دانشگاهی، دانشجویان، همسران و کارکنان در رشته‌های مختلف برگزار می‌شود، ادامه داد: متسابقان در قالب رشته‌های کتبی و معارفی، شفاهی، قصه‌گویی، اذان و نهج‌البلاغه با یکدیگر رقابت کردند.

آموزش خانواده در دستور کار  شرکت پالایش نفت شازند

رجبی از ثبت‌نام 800 نفر از کارکنان این مجموعه به همراه خانواده‌هایشان در این مسابقات خبر داد و افزود: امسال رشد 2 برابری نسبت به سال گذشته داشتیم و این امر وظیفه ما را برای حفاظت از جامعه آماری سخت‌تر می‌کند. برنامه‌ریزی برای آموزش این افراد به دو صورت حضوری و مجازی در دستور کار قرار دارد.

مجید رجبی

وی اضافه کرد: مسابقات قرآن شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران در سه مرحله مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی برگزار می‌شود. مرحله نیمه‌نهایی بین چند استان برگزار می‌شود که شرکت پالایش آمادگی خود جهت میزبانی از این مسابقات را اعلام می‌کند.

رجبی برگزاری دوره‌های آماده‌سازی جهت ارتقای سطح راه‌یافتگان به مرحله نیمه‌نهایی و نهایی را از جمله برنامه‌های در دستور کار این مجموعه دانست و تصریح کرد: اجرای برنامه‌های فرهنگی و قرآنی در کنار سایر اقدامات و برنامه‌های خدمت‌رسانی مورد توجه و اهمیت است. چراکه اعتقاد داریم از هر فرصت باید قدمی برای اعتلای قرآن و مبانی الهی برداشت و شانه خالی کردن به بهانه‌های مختلف توجیهی ندارد.

 ترویج فرهنگ قرآنی

زهرا محمدی، حافظ 10 جزء قرآن و همسر یکی از کارکنان شرکت پالایشگاه نفت حضرت امام خمینی(ره) شازند، اظهار کرد: مسابقات قرآن موتور محرک جنب و جوش خانواده است و اگر مورد توجه قرار گیرد، می‌تواند خروجی بسیار خوبی را به همراه داشته باشد. لازم نیست همه حافظ کل یا قاری ممتاز باشند، همین که همه اعضای خانواده می‌توانند در هر رشته‌ای و به مقدار توان و استعدادشان شرکت کنند جای بسی خوشحالی است. برای ایجاد فرهنگ قرآنی باید از کم و از خودمان شروع کنیم و برای شروع هیچ‌گاه دیر نیست.

وی با بیان اینکه قرآن زمینه‌ساز هم‌فکری و تعامل هرچه بیشتر بین خانواده است، ادامه داد: حرکت حول محور آیات الهی صمیمیت بین اعضای خانواده را ارتقا می‌بخشد و باید قدر این فرصت طلایی را دانست. شرکت در رویدادها کمک می‌کند که همواره خود را آماده نگه داریم و برای موفقیت بیشتر تلاش کنیم.

محمدی نقش خانواده در تربیت قرآنی فرزندان را مؤثر عنوان کرد و افزود: دخترم نیز در حال حفظ قرآن است و با توجه به علاقه خودم برای ادامه مسیر، اما همه چیز را به توان، علاقه و استعداد خودش سپردم. چراکه معتقدم قرآن را باید با علاقه حفظ کرد نه اجبار.

نوجوانان قرآن را در حد توان تلاوت کنند

نرجس زنگنه،11 ساله و شرکت‌کننده در رشته حفظ، بیان کرد: حافظ 4 جزء قرآن هستم و بسیار علاقه دارم در این مسیر موفق شوم. حفظ قرآن را از 6 سالگی آغاز کردم و در کنار درس از کلاس‌های قرآن نیز استفاده می‌کنم.

وی ادامه داد: تمام توان خود را به کار خواهم گرفت تا 17 سالگی حافظ کل قرآن شوم و حافظ کل شدن یکی از آرزوهایی است از کودکی به آن فکر می‌کنم و به دختران هم سن و سال خودم نیز توصیه می‌کنم قرآن را در حد توان تلاوت کنند تا از زندگی بیشتر لذت ببرند. چراکه قرآن کتاب زندگی است و تمسک به آن ما را در برابر آسیب حفظ می‌کند.

مسابقات قرآن؛ فرصت کشف استعدادها

در کنار متسابقان پدران و مادرانی مانند محسن ماهرویی، کارمند شرکت پالایشگاه نفت حضرت امام خمینی(ره) شازند بودند که فرزندان خود را تا محل مسابقات همراهی کردند. دختر آقای ماهرویی که 9 ساله است تازه شروع به حفظ قرآن کرده است و در این مسابقات در رشته حفظ یک جزء شرکت کرده بود.

ماهرویی در گفت‌و‌گو با ایکنا گفت: اطلاع‌رسانی جهت ثبت‌نام به همت روابط عمومی مجموعه با نظم و انضباط انجام شد و خوشبختانه تعداد بسیاری از همکاران با خانواده در این رویداد قرآنی شرکت دارند. این مسابقات می‌تواند جرقه‌ای برای کشف استعداد کودکان و نوجوانان باشد و نباید از این فرصت غافل شد.

وی به علاقه دخترش به حفظ اشاره و اضافه کرد: بچه‌ها باید در مسیر قرآن باشند و از همه مهم‌تر عامل به مفاهیم الهی باشند، اما من اجباری برای حافظ کل شدنش ندارم. پس از رفتن به مهد قرآن به حفظ علاقه‌مند شد و حتی خواستم کلاس‌های دیگر ثبت‌نامش کنم نپذیرفت و گفت: در حال حاضر علاقه‌ای به کلاسی جز قرآن ندارد و تمرکزش روی حفظ، ترتیل و تجوید است.

ماهرویی با اشاره به آموزش تخصصی اساتید و مربیان قرآن استان، اظهار کرد: به نظر می‌رسد آموزش قرآن در مدارس باید از جذابیت بیشتری برخوردار باشد. آموزش در مدارس تاحدی زدگی ایجاد کرده و بیشتر از جاذبه، دافعه دارد. به طور مثال کتاب قرآن باید برای دانش‌آموزان جاذبه داشته باشد، اما این کتاب‌ها خالی از قصه‌های جذاب و اشعار زیبای قرآنی است یا کمتر به این موارد توجه می‌شود. کتاب قرآن درسی کلیشه‌ای مانند سایر درس‌ها است در صورتیکه باید به این درس فرای یک درس آموزشی نگاه کرد. 

جای خالی جشنواره هنری و ادبی در مسابقات قرآن

عبدالرضا هدایتی، داور حفظ عمومی بیست و ششمین دوره مسابقات قرآن شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند، با اشاره به اینکه گستره رشته‌های قرآنی در مسابقات قدرت حضور برای شرکت جامعه هدف را افزایش می‌دهد، بیان کرد: حفظ عمومی در 7 گروه ویژه خردسالان تا بزرگسالان در نظر گرفته شده بود که افراد متناسب با شرایط سنی می‌توانست در هریک از گروه‌ها حضور داشته باشد.

عبدالرضا هدایتی داور قرآنی

وی با بیان اینکه برگزاری مسابقات در بخش‌های مختلف فرصت حضور جامعه هدف بیشتری را فراهم می‌کند، اضافه کرد: جای جشنواره هنری و ادبی در مسابقات شرکت نفت خالی است و اگر این مجموعه در رشته‌های دیگری نیز وارد شود، قطعاً مخاطب بیشتری جذب می‌شود. البته جشنواره‌های هنری را نیز می‌توان به سایر مسابقات افزود؛ چراکه نباید از دامنه هنرمندان قرآنی غافل باشیم.

هدایتی با اشاره به اینکه طراحی مقاطع مختلف و حضور طیف گسترده‌ای در مسابقات اقدامی شایسته است، تصریح کرد: داشتن خروجی یکی از اهدافی است که مسابقات آن را دنبال می‌کنند و قطعاً در این مسابقات نیز لحاظ شده است. حضور 800 نفر در مسابقات می‌تواند نویدبخش داشتن مسابقاتی قوی‌تر در سال‌های آینده باشد، به شرط آنکه برای مسئولان برگزارکننده برنامه‌ریزی برای آموزش مقدماتی و پس از آن حرفه‌ای در اولویت باشد و در کنار پرداختن به مباحث کمّی از مباحث کیفی‌سازی غافل نباشند.

وی با بیان اینکه شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن خودشان نیز باید پیگیر برگزاری دوره‌های آموزشی باشند و از کنار این مؤلفه به راحتی عبور نکنند، پیشنهاد داد: شرکت‌هایی همچون پالایشگاه نفت برای تمامی مقاطع دوره‌های آموزشی با محور همین مسابقات طراحی کنند. متسابقان باید با هنرهای آوایی آشنا باشند و متولیان امر می‌توانند مسابقات را همراه با آموزش برگزار کنند و طرح‌های تشویقی خود را فقط برای افرادی اعمال کنند که علاوه بر مسابقات در دوره آموزشی نیز شرکت داشته‌اند.  

پرونده مسابقات تا سال آینده بسته نشود

اعظم تشیعی‌فرد، داور مسابقات قرآن پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند، نیز سطح شرکت‌کنندگان در رشته‌های ترتیل، تحقیق و صحیح‌خوانی را ضعیف ارزیابی کرد و افزود: سطح افراد شرکت‌کننده امسال نسبت به سال‌های قبل بسیار ضعیف‌تر بود و شاید عدم تمرین در کرونا یکی از آنان باشد. بالابردن آمار کمّی خوب است، اما کیفیت را نباید فدای کمیت کرد. این مجموعه باید آموزش دهد تا خروجی بهتری شاهد باشد.

اعظم تشیعی فرد، داور مسابقات قرآن

وی با بیان اینکه در کنار افزایش آمار و جذب جامعه هدف باید به آموزش‌های حضوری و مجازی نیز پرداخت، اضافه کرد: در این مسابقات فقط افرادی صاحب رتبه شدند که سال‌های قبل رتبه‌آور بودند. مسئولان باید برای آموزش راه‌یافتگان به مرحله نیمه‌نهایی از هم‌اکنون دوره آموزشی برگزار کرده و سطح آنان را ارتقا دهند تا در این مرحله و هم کشوری حرفی برای گفتن داشته باشیم. حتی داوران حفظ نیز به ضعیف بودن متسابقان این رشته اشاره داشتند.

تشیعی‌فرد به رابطه تنگاتنگ بین کیفیت و کمیت اشاره کرد و گفت: بدون تردید اگر آموزش‌ها حرفه‌ای و با برنامه صورت گیرد در افزایش آمار کمی نیز تأثیرگذار خواهد بود. مسابقات باید هدفمند و آموزش و ارتقای سطح مدنظر باشد، نه اینکه افراد امسال شرکت کنند و پرونده رقابت و آموزش را تا سال آینده ببندند.  

ضرورت توجه به اقدامات انگیزشی در مسابقات

سیدابوطالب امینی، دبیر شورای فرهنگی شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند، نیز در رابطه با برگزاری مسابقات قرآن، اذان و نهج‌البلاغه این مجموعه، تعداد جامعه آماری شرکت‌کننده در مسابقات را 800 نفر اعلام کرد و افزود: خوشبختانه این جامعه هدف در اختیار است و وظیفه ما برنامه‌ریزی برای ارتقای سطح آنان و آموزش تخصصی‌تر کودکان و نوجوانان مبتدی است.

وی ادامه داد: هدف از اطلاع‌رسانی و تبلیغات گسترده مسابقات بررسی جامعه آماری و علاقه‌مندان به فعالیت در حوزه قرآن بود که خوشبختانه این تعداد استخراج و برنامه‌ریزی‌ها ویژه علاقه‌مندان به دو صورت حضوری و مجازی در حال انجام است. قرار براین است از اساتید و مربیان قرآن در کانون شهید سلیمانی دعوت به کار شود. همچنین برای آموزش جامعه هدف با مؤسسات قرآن شهر اراک نیز رایزنی لازم  صورت گرفته است که اطلاع‌رسانی خواهد شد.

امینی استفاده از فضای مجازی را راهکار دیگری برای آموزش افراد مبتدی و ارتقای سطح داوطلبان حرفه‌ای‌تر دانست و اضافه کرد: چشم‌انداز ما جهت تربیت نوجوانان و جوانان، کسب موفقیت در مسابقات کشوری و تربیت قاریان حرفه‌ای برای استان جهت حضور در مسابقات مهمی همچون اوقاف است. تمام تلاش براین است که در رشته‌های شفاهی سرمایه‌گذاری خوبی صورت گیرد.

وی با بیان این مطلب که در مسابقات قرآن نباید از توجه به انجام اقدامات انگیزشی و تشویقی غفلت کرد، اظهار کرد: دشمن برای رسیدن به اهداف خود هزینه‌های کلان و سرسام‌آور می‌کند و شایسته نیست که ما برای قرآن و آموزش مبانی الهی هزینه نکرده و بنا را بر صرفه‌جویی صرف بگذاریم، البته که با صرفه‌جویی مخالف نیستیم و سعی شده از اسراف پرهیز شود. سرگذشت بزرگان قرآنی را که مطالعه می‌کنیم انگیزه‌های مادی و دریافت هدایا از سوی والدین و مربیان در دوران کودکی را دلیلی بر ادامه کار و موفقیت‌های دوران جوانی بیان می‌کنند. اگر از بین 800 داوطلب، 80 نفر هم به سمت آموزش حرفه‌ای قدم بردارند، رسالت و تکلیف خود را انجام داده‌ایم، گرچه هدف‌گذاری ما برای تمام 800 نفرست.

آموزش رکن اصلی کسب موفقیت در مسابقات قرآنی است و امید است که مسئولان پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند اهتمام به برگزاری این دوره‌ها با استفاده از اساتید مجرب استان و حتی خارج از استان را داشته باشند و برای سال آینده به مراتب شاهد مسابقاتی قوی‌تر از امسال باشیم. استفاده از ظرفیت خانواده در این مسابقات را در کمتر مسابقه‌ای شاهد هستیم که این امر می‌تواند به برگزاری مسابقات خانوادگی بیانجامد. به نظر می‌رسد جای برگزاری این مسابقه خالی است و اگر در دل مسابقات برای انگیزه بیشتر خانواده‌ها برای فعالیت گنجانده شود قطعاً خالی از لطف نخواهد بود.

انتهای پیام
captcha