وجود 30 هزار کلاس تخریبی به واسطه فرونشست زمین
کد خبر: 4118124
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴
رئیس سازمان نوسازی مدارس اعلام کرد:

وجود 30 هزار کلاس تخریبی به واسطه فرونشست زمین

حمیدرضا خان‌محمدی بیان کرد: ۳۰ هزار کلاس تخریبی داریم که به واسطه فرونشست زمین رخ داده است. 6 هزار بخاری نفتی در مدارس داریم که استاندارد هستند و مشکلی از نظر آتش‌سوزی ندارند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور امروز یک‌شنبه 9 بهمن در سالن کنفرانس سازمان نوسازی مدارس برگزار شد.

حمیدرضا خان‌محمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در این نشت ضمن گرامیداشت ایام دهه فجر و ماه رجب بیان کرد: مدارس بعد از بازگشایی پس از دو سال، به علت کرونا دچار اعوجاج شده است. آخرین مکانی که باید تعطیل شود مدرسه و اولین مکانی که باید باز شود مدرسه است و تعلیم و تربیت نباید تعطیل شود.

۳۰ هزار کلاس تخریبی

وی ادامه داد: ۳۰ هزار کلاس تخریبی داریم که به واسطه فرونشست زمین رخ داده است و برای ما چالش است. ما نگران دانش‌آموزان هستیم. این مدارس شناخته شده و تخلیه شدند و دانش‌آموزان به شیفت مخالف مدارس دیگر رفته‌اند. برای تخریب و بازسازی این مدارس حدوداً سی همت(معادل هزار میلیارد تومان) حداقل هزینه نیاز است این در حالی است که اعتبار ما در سال 1402 کلاً هفت هزار میلیارد تومان است. این موضوع نشان دهنده این است که فقط برای حل یک موضوع، بسیار فاصله است.

71 هزار کلاس نیازمند مقاوم‌سازی

خان‌محمدی افزود: 71 هزار کلاس درس باید در برابر زلزله‌های بالای 6 ریشتر مقاوم‌سازی شوند. پانصد میلیارد تومان برای مقاوم‌سازی در نظر گرفته شده است در صورتی که برای بازسازی کل این مدارس مبلغی بالغ بر 50 همت پول نیاز است. رسانه‌‌ها باید کمک کنند تا مردم در نهضت بازسازی مدارس مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه 81 درصد از کلاس‌ها استانداردسازی شده‌اند گفت: به دلیل تعداد زیاد مدارس 19 درصد باقی مانده نیز تعداد اندکی نیست. دو بار از صندوق ذخیره ارزی درخواست داشتیم که به بازسازی مدارس کمک کنند. در ماه آبان پنجاه میلیون یورو از صندوق ذخیره‌سازی ارزی کشور مصوب شد و در صورت تخصیص، ۵۲۰ پروژه سامان می‌یابد و حدود ۳۷۰۰ پروژه تکمیل می‌شود و دانش‌آموزان می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی در رابطه با تعداد پروژه‌های نیمه‌تمامی که باقی مانده است گفت: سال گذشته مبلغ 3 هزار و 100 میلیارد تومان مبلغ برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌ تمام تخصیص یافت و هزار دویست میلیارد نیاز است تا پروژه‌های خیرین تمام شود.

۴۹ هزار کلاس نیازمند استانداردسازی

خان‌محمدی در رابطه با استاندارد سازی مدارس بیان کرد: ۴۹ هزار کلاس داریم که باید استاندارد شود. امیدواریم تا پایان این دولت بحث استانداردسازی تکمیل شود. در مناطقی که برق نباشد، بخاری‌های نفتی استاندارد داریم. ۴۸ هزار بخاری گازی در مدارس داریم که همگی استاندارد هستند. بخاری‌های نفتی‌ و گازی‌ که سبب آتش‌سوزی می‌شود نباید در مدارس باشند؛ اگر هنوز در مدرسه‌ای چنین بخاری‌هایی وجود دارد رسانه‌ها و مردم اطلاع دهند تا استانداردسازی شود.

وی در رابطه با تعداد مدرسه ناایمن از نظر آتش‌سوزی گفت: سازمان نوسازی مدارس تمامی مدارسی را که می‌سازد از همه جهات ایمن و استاندارد است. نگهداری و تأمین این مدارس در اختیار آموزش و پرورش است که اعتبارات آن با عنوان سرانه دانش‌آموزی تخصیص می‌یابد. 930 مدرسه در شهر تهران شناسایی شدند که از نظر آتش‌سوزی ناایمن هستند که کارگروهی با آتش‌نشانی تشکیل شده و در حال رفع خطر این مدارس هستیم.

200 هزار دانش‌آموز اتباع

خان‌محمدی با اشاره به تعداد دانش‌آموزان اتباع گفت: به واسطه جنگی که در کشور همسایه اتفاق افتاد تعداد 200 هزار دانش‌آموز به ایران مراجعه کردند که فقط هفت هزار کلاس درس برای این عزیزان لازم داریم و پیشنهاد شده تا دو میلیارد دلار از کمک‌های بین‌المللی به این امر اختصاص یابد و این مشکل حل شود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اظهار کرد: ۳۱ شهرستان دچار مشکل سرانه فضای آموزشی است و از حالت متوسط پایین‌تر است و برای حل این مسئله نیاز به 15 هزار میلیارد تومان است تا به متوسط کشور دست یابیم که میزان استاندارد بالاتر است. علت این امر رشد جمعیتی و مهاجرت است.  

افتتاح 1100 پروژه آموزشی در دهه فجر

وی با بیان اینکه هزار و صد پروژه آموزشی در دهه فجر افتتاح خواهد شد که 55 درصد آن دولتی و 45 درصد آن مشارکتی و مردمی است که از این تعداد 87 درصد آموزشی و 13 درصد غیر آموزشی است و در این دهه به بهره‌برداری خواهد رسید.

یک میلیون کودک افغانستانی مهمان در ایران

ناصر قفلی، رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور در نشست خبری رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، خطاب به خبرنگاران در این نشست بیان کرد: خبرنگاران صدای ما هستند و هرچه بخواهیم بگوییم از طریق آنها امکان‌پذیر است و می‌توان حرفمان به گوش مردم خوب و خیِر ایران می‌رسد. نهاد خیریه از هزاران سال پیش در وجود مردم ایران بوده است و در حال حاضر نزدیک به یک میلیون کودک افغانستانی مهمان ما در ایران هستند که باید شرایط تحصیل این عزیزان فراهم شود.

وی ادامه داد: برای ایجاد شرایط تحصیل کودکان افغانستانی در ایران، نیاز به ۲۵ هزار کلاس داریم؛ این در حالی است که هرکلاس درس نزدیک به یک میلیارد تومان هزینه دارد بنابراین اعتباری بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان نیاز است تا این کودکان بتوانند به کلاس درس بروند.

دو شیفت شدن ۵۰ درصد مدارس

وی با بیان اینکه دولت نمی‌تواند این مبلغ را در اختیار خیرین بگذارد و خود خیرین نیز نمی‌توانند آن را تأمین کنند گفت: باید مردم توجیه شوند تا هرکس به هر میزان که می‌تواند کمک کند. سالیان طولانی تلاش شد تا مدارس تک شیفت شوند اما حالا در تهران و شهرستان‌های تهران و بسیاری دیگر از شهرهای بزرگ ۵۰ درصد مدارس دو شیفت شده و همچنین تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌ها استاندارد نیست.

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور اظهار کرد: نیاز نیست افراد هزینه زیادی را بپردازند. حتی تهیه هزینه یک آجر و خشت برای احداث مدرسه می‌تواند کمک کننده باشد. باید برای کمک به این امر مهم و ضروری دست به دست هم دهیم. اگر امکانات برای این دانش‌آموزان مهمان فراهم نشود، شاید به راه درستی کشیده نشوند. تحصیل این عزیزان به عنوان جایی که در آنجا درس خوانده‌اند برای ایران اسلامی آبرو خواهد شد.

تخریب ۴۰ مدرسه در زلزله خوی

قفلی در پایان گفت: شب گذشته پس از مخابره خبر زلزله در خوی استان آذربایجان غربی، نزدیک به ۴۰ مدرسه تخریب شده که همگی احتیاج به بازسازی و پول دارد. امروز همه باید پای کار بیایند و وارد میدان عمل شوند. درحال حاضر ۴۰۰ مجمع خیرین در سراسر کشور داریم که افراد برای کمک می‌توانند به آنجا مراجعه کنند.

استفاده از 6 هزار بخاری نفتی

خان‌محمدی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر تعداد مدارسی که در آنها بخاری نفتی استفاده می‌شود و وضعیت مدارس کپری گفت: ما 6 هزار بخاری نفتی استاندارد در مدارس داریم که استاندارد هستند و مشکلی از نظر آتش‌سوزی ندارند.

وی ادامه داد: ما در این مکان مراسم جشن کپرزدایی را برگزار کردیم اما به دلیل مهاجرت روستائیان ممکن است در مکان‌هایی هنوز کپر وجود داشته باشد و از همین طریق اعلام می‌کنیم که اگر مستنداتی مبنی بر وجود کپر است که از چشم کارشناسان دور بوده به ما اعلام کنند تا این کپرها استاندارد شوند. ما دستورالعملی داریم که مدارس را با بوم همان مناطق بسازیم به همین دلیل مدارس کپری را که بوم‌آورد همان منطقه است بهینه‌سازی و استاندارسازی می‌شوند. مدارس چادری و سیاه‌ چادر یک فرصت است و نباید آن را تهدید قلمداد کرد زیرا می‌توان آن را به راحتی جابه‌جا کرد منتهی باید این مکان‌ها استاندارد شوند.

انتهای پیام
captcha