۳۱ پروژه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد افتتاح می‌شود
کد خبر: 4119938
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۹
همزمان با دهه فجر؛

 ۳۱ پروژه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد افتتاح می‌شود

رئيس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همزمان با ایام مبارک دهه فجر ۳۱ پروژه عمرانی، بهداشتی، درمانی و خدماتی با اعتباری بالغ بر ۴۵۰۰ میلیارد ریال در مشهد و شهرستان‌های تحت پوشش این دانشگاه افتتاح می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد افتتاح می‌شودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی کیانی، رئيس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، امروز ۱۶ بهمن‌ماه در آیین افتتاح پروژه‌های عمرانی، بهداشتی و خدماتی که در تالار قریشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به‌صورت ویدئو کنفرانس با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار کرد: همزمان با ایام دهه فجر امسال ۳۱ پروژه عمرانی، بهداشتی، درمانی و خدماتی با اعتباری بالغ بر ۴۵۰۰ میلیارد ریال در مشهد و شهرستان‌های تحت پوشش این دانشگاه افتتاح و به بهره‌برداری  می‌رسد که از این تعداد امروز 18 پروژه شامل ۱۳ پروژه در مشهد و در شهرستان‌های خواف، سرخس، گلبهار، کاشمر و قوچان هر کدام یک پروژه به صورت ویدئوکنفرانس افتتاح شد.

وی با اشاره به پروژه‌های افتتاح شده در مشهد، افزود: مرکز خدمات جامع سلامت شهری الهیه و میثاق با ۱۱۰۰ مترمربع مساحت جمعیت ۴۸ هزار و ۸۰۵ نفر را پوشش می‌دهد، همچنین پروژه‌های خدمات سلامت سرافرازان با ۹۰۹ مترمربع و شهید قاسم سلیمانی با ۴۳۰ مترمربع هرکدام به‌ترتیب جمعیتی شامل ۲۴ هزار و ۹۳۳ نفر و ۱۷ هزار و ۵۲۰ نفر  را پوشش می‌دهند.

کیانی بیان کرد: همچنین پایگاه‌های سلامت دکتر حسابی، کوشش، سینا و حجاب هر کدام با ۲۰۰ مترمربع مساحت و پایگاه سلامت قائم با ۱۳۰ مترمربع، هر کدام جمعیتی به‌ترتیب شامل ۱۶ هزار و ۵۰۷ نفر ، ۱۶ هزار و ۹۱۷ نفر، ۱۶ هزار و ۸۱۵ نفر و ۹۴۸۷ نفر را پوشش می‌دهند.

وی تصریح کرد: همچنین آزمایشگاه مرکز حضرت‌الزهراء(س) و واحد هاری هرکدام در مساحت ۱۱۱ مترمربع و ۶۵ مترمربع به جمعیت ۵۰ هزار نفر و ۱۷ هزار و ۵۲۰ نفر، خدمات در حوزه بهداشت و درمان ارائه می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه به اهمیت عدالت‌محوری در ارائه خدمات پزشکی و درمانی در مجموعه تحت پوشش این دانشگاه اشاره و بیان کرد: باتوجه به اینکه خراسان رضوی سالانه میزبان میلیون‌ها زائر حرم رضوی است و همچنین حضور اتباع و بزرگترین حاشیه شهر را دارد، از پتانسیل ویژه‌ای برخوردار است، از این‌رو تقویت و افزایش خدمات از بُعد کیفی و کمی بسیار حائز اهمیت بوده و این دانشگاه تمام تلاش خود را در ارتقای خدمات درمانی و تجهیزات انجام داده است.

وی در ادامه گفت: در حوزه درمان سه بیمارستان در حال ساخت شامل بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی پیامبراعظم(ص) در جاده سرخس، بیمارستان گلبهار با ۷۰ درصد رشد فیزیکی و بیمارستان ۴۵۰ تختخوابی اعصاب و روان با ۳۰ درصد رشد فیزیکی آماده تکمیل شدن و به‌بهره‌برداری رسیدن است.

کیانی با اشاره به برنامه‌های آینده دانشگاه علوم پزشکی مشهد در راستای ارتقای خدمات درمانی در مجموعه تحت پوشش، اظهار کرد: همچنین پنج بیمارستان در حال برنامه‌ریزی است، سه بیمارستان در شهرستان‌های تحت پوشش در اولویت برنامه است،  ۶۰ پروژه خدماتی و درمانی که نیمی از آن‌ها به بهره‌برداری رسیده و نیمی دیگر در دست اقدام است.

وی از افتتاح بزرگترین مجتمع آموزشی شمال شرق کشور در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد و گفت: این مجتمع با ۵۳ هزار مترمربع زیربنا تا سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید.

در ادامه این مراسم، سیدجواد حسینی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سال ۱۳۵۷ در خراسان بزرگ ۲۳ واحد خانه بهداشت وجود داشت، در حالی‌که اکنون در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با 6 دانشگاه و دانشکده، ۷۵۲ واحد خانه بهداشت فعالیت دارد. مراکز بهداشتی و درمانی شهری سال ۱۳۵۷ نیز در خراسان بزرگ ۵۴ واحد بوده و اکنون در دانشگاه علوم پزشکی مشهد 148 واحد دایر و فعال است

وی آمار مراکز بهداشت و درمان روستایی در سال ۵۷ را 30 واحد اعلام کرد و افزود: اکنون در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۱۳۱ واحد فعالیت دارند، همچنین تعداد پایگاه‌های بهداشتی در همان بازه زمانی ۵۴ واحد بوده که اکنون ۳۴۸ واحد است.

حسینی با اشاره به شاخص‌های دیگر دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مقایسه با قبل از انقلاب بیان کرد: در خصوص میزان مرگ مادران باردار در هر 100 هزار تولد زنده، ۲۴۰ نفر نوزاد فوت می‌کردند و اکنون تنها ۱۶ فوتی به ازای هر ۱۰۰ هزار تولد وجود دارد. در بحث مرگ کودکان زیر ۵ سال ۱۱۹  کودک در هر هزار تولد زنده وجود داشته و اکنون ۱۳ کودک زیر پنج سال فوت می‌کنند.

وی تصریح کرد: میزان واکسیناسیون قبل از انقلاب تقریبا صفر بوده و اکنون بالای ۹۶ درصد واکسیناسیون در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در سال 57 تنها 50 درصد خانوارهای روستایی به آب آشامیدنی سالم دسترسی داشتند، در صورتی‌که اکنون بالغ بر 99.98 درصد به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند.

 وی در ادامه با بیان اینکه حدود ۹۹ درصد جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد دوز اول واکسن کرونا، ۸۹ درصد دوز دوم و ۴۰ درصد دوز سوم را دریافت کرده‌اند، گفت: باتوجه به یک میلیون تست کرونا که از مهرماه پارسال تاکنون انجام شده، از این تعداد ۶۶ هزار مورد مثبت اعلام شده است.

حسینی ادامه داد: در بحث غربالگری اتباع، ۱۹هزار غربالگری در خصوص سل انجام شده که ۴۰۹ نفر بیمار شناسایی شده و امسال هم طرح غربالگری اتباع از روز گذشته 15 بهمن‌ماه آغاز شده و تمام افراد بالای 12 سال که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ساکن هستند در این طرح شرکت کرده‌اند، همچنین در قالب این طرح به گروه سنی 9 ماه تا 15 سال واکسن سرخک، به افراد از بدو تولد تا 15 سال واکسن فلج اطفال و به افراد پنج سال به بالا واکسن کرونا تزریق می‌شود..

وی بیان کرد: در خصوص مراقبت‌های درمانی مادران باردار حدود ۷۳ هزار مراقبت پیش از بارداری، 571 هزار مراقبت‌های دوران بارداری و ۱۰۵ هزار مراقبت پس از زایمان انجام شده است.

انتهای پیام
captcha