چرایی اهمیت و کارکرد حفظ قرآن در زندگی
کد خبر: 4125401
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹
حجت‌الاسلام میریحیی تبیین کرد؛

چرایی اهمیت و کارکرد حفظ قرآن در زندگی

مدرس و حافظ کل قرآن در نخستین روز از برگزاری رویداد مشکل‌گشا، با اشاره به چرایی و کارکرد حفظ قرآن بر زندگی و بررسی چگونگی موفقیت در حفظ قرآن گفت: حافظ قرآن می‌تواند از این مهارت در زندگی فردی و اجتماعی خود بهره گرفته و در سبک زندگی اسلامی و دینی خود و به ویژه در میادین سخت فرهنگی و اعتقادی به آن تمسک یابد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نخستین روز برگزاری رویداد «مشکل‌گشا» به همت مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی با موضوع چالش‌های عدم رسیدن به ۱۰ میلیون حافظ قرآن در ایران به عنوان یکی از مطالبات مقام معظم رهبری و راهکار‌های نوآورانه برای فائق آمدن به چالش‌های موجود حول این موضوع، امروز چهارشبه 10 اسفند‌ماه با حضور کامیار محبوبی، مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی، حجت‌الاسلام سیدمحمد میریحیی، مدرس و حافظ کل قرآن کریم و جمعی از ارائه‌دهنگان طرح‌ها و ایده‌های قرآنی برای این طرح در ستاد توان‌افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیدمحمد میریحیی، مدرس و حافظ کل قرآن کریم در ابتدای این رویداد با اشاره به چرایی و اثر حفظ قرآن بر زندگی، گفت: حفظ قرآن یکی از راه‌های انس با قرآن است. راه‌های انس با قرآن مقدماتی دارد؛ ازجمله اینکه سریعترین و بهترین آن قرآن‌خواندن است. خداوند می‌فرماید: «هرچه از قرآن برایتان آسان می‌شود بخوانید.» یعنی شما در هر زبان، رشته و علمی برای اینکه بخواهید علیم و قوی بشوید، بهترین روش و سریع‌ترین آن خواندن است.


بیشتر بخوانید:

نخستین رویداد مشکل‌گشا برگزار می‌شود + پوستر

رویداد مشکل‌گشا؛ حرکتی در جهت کشف روش‌های بومی‌سازی فعالیت‌های قرآنی


وی ادامه داد: خواندن کل قرآن به صورت ترتیل حدود ۱۵ ساعت طول می‌کشد و هر مقدار که قرآن خوانده شود، انس با آن بیشتر می‌شود. دومین قدم بعد از خواندن، در انس با قرآن کریم، فهم آن است. در فهم قرآن به ترجمه آن می‌رسیم. سه نوع ترجه در قرآن داریم، تحت‌ اللفظی، ترجمه سلیس و روان و آخرین ترجمه تفسیری است که باتوجه به نظریات افراد متخصص یا براساس روایات نوشته می‌شود. امروز در کشور تفاسیر زیادی ازجمله‌ المیزان، طبری، مجمع البیان، راهنما، نمونه و... داریم که همگی برای یک کتاب ترجمه شده است؛ این درحالی است که همه کسانی که این تفاسیر را بیان کرده‌اند با یکدیگر هم مسیر و در اصطلاح همگی شیعه هستند، اما سوال این است که چرا باید نظرات و تفاسیرشان متفاوت از هم باشد؟ این مقدار اختلاف به چه دلیل است؟

هیچ‌کس بیشتر از حافظ قرآن با آن مأنوس نیست

میریحیی ادامه داد: قدم بعدی انس با قرآن بعد از اینکه خواندن آن را فراگرفتیم و فهم آن را درک کردیم، حفظ قرآن کریم است. هیچ‌کس بیشتر از حافظ قرآن با آن مأنوس نیست. چراکه ما هدفمان ارتباط با آیات قرآن است و لذا وقتی قرآن را حفظ می‌کنیم مجبوریم که این آیات را بخوانیم؛ از آنجایی که روش اولیه حفظ قرآن تکرار است، همین تکرار موجب انس می‌شود. این مقدمات برای این است که در این زمینه هدف اولیه و اصلی را گم نکنیم و در واقع اگر قرآن را می‌خوانیم و در معنای آن کار می‌کنیم و آن را حفظ می‌کنیم هدفمان ارتباط و انس با قرآن کریم است.

وی تصریح کرد: قرآن دستورالعملی است که خدا برای ما فرستاده تا میزان و معیاری برای عمل، حرف و گفتارمان داشته باشیم. لذا ما با خدا ارتباط می‌گیریم تا این دستورالعمل را برای زندگیمان و عمل درست داشته باشیم بر همین اساس حفظ کردن قرآن به ما کمک می‌کند که بتوانیم دلایل و مستنداتی را که در جامعه از آن استفاده می‌شود را در دسترس و به آسانی داشته باشیم. برای اینکه راحت‌تر بفهمیم خدا چه می‌گوید این آیات را در ذهن می‌سپاریم. البته شاید در این مسیر برخی‌ها نتوانند با متن عربی قرآن ارتباط بگیرند لذا فقط به معانی قرآن رجوع می‌کنند.

چرایی و اثر حفظ قرآن بر زندگی/

مدرس و حافظ کل قرآن کریم در بخش دیگری از این رویداد به کارکرد حفظ قرآن پرداخت و گفت:‌ آنچه گفته شد فقط دلایل توجه به موضوع حفظ قرآن نیست؛ بلکه مهم‌ترین و اصلی‌ترین محوری که امروز نیاز به حفظ قرآن در جامعه را با اهمیت جلوه می‌دهد، این است که حافظ قرآن می‌تواند از این مهارت در زندگی فردی و اجتماعی خود بهره گرفته و در سبک زندگی اسلامی و دینی خود و به ویژه در میادین سخت فرهنگی و اعتقادی به آن تمسک یابد و امروز مهم‌ترین کارکرد تربیت حافظان قرآن باید همین معنا باشد.

میریحیی بیان کرد: کلام الهی فقط برای جلوگیری از تحریف و نابودی به خاطر سپرده نمی‌شود تا با پیشرفت صنعت چاپ، حفظ قرآن بیهوده جلوه کند؛ بلکه انگیزه‌های گوناگونی برای حفظ قرآن کریم وجود داشته و دارد. با عنایت به موضوع گسترش حفظ عمومی قرآن کریم باید باتوجه به «نیاز»، «توان» و «ذائقه مخاطبان» برنامه‌ریزی شود؛ والا باتوجه به دشواری‌های حفظ و تثبیت آن برای عموم مردم، گسترش این مهارت، عقیم و بی‌نتیجه خواهد بود.

چرایی و اثر حفظ قرآن بر زندگی/

کامیار محبوبیان، مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی نیز در این رویداد ضمن معرفی کوتاهی از فعالیت‌های این مرکز و رویداد گفت: در دو دهه گذشته، نوآوری و دانایی به محور توسعه کشور‌های پیشرفته تبدیل شده است. در این فضا اقتصاد فیزیکی جای خود را به «اقتصاد دانایی محور» داده که در آن مهمترین عامل تولید، نه نیروی کار و سرمایه، بلکه «دانایی» و «فناوری» است.

مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی ادامه داد:‌ مراکز رشد به منظور کمک به ایجاد کسب ‏و کار‌های فناور و متکی بر ایده‌های نو، محیطی مناسب فراهم می‌‏آورد تا در این محیط با بهره‌برداری مشترک از منابع، کاهش هزینه‌ها و دسترسی به مشاوره‌های لازم، احتمال موفقیت مؤسسات نوپا افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه ضرورت موضوع کارآفرینی فرهنگی یا استفاده از ظرفیت‌‏های کارآفرینی در خدمت فرهنگ با تکیه بر اقتصاد دانش‌محور، ایجاد اشتغال و بهره‌وری از پتانسیل‏‌های موجود در فناوری آوری‌های نوین است، گفت: این اقدامات باعث طراحی و سازماندهی کسب و کار‌های فناورانه فرهنگی خواهد شد.

حلقه مفقوده تجاری‌سازی دستاورد‌های دینی

محبوبیان تصریح کرد: ما در این مرکز با ارائه خدمات حمایتی پیوسته و قابل دسترس و ارائه مشاور‌ه‌های لازم، زمینه ایجاد و رشد کسب‏ و کار‌های قرآنی و فرهنگی را مهیا می‌کنیم. این مرکز تلاش دارد تا حلقه مفقوده تجاری‌سازی دستاورد‌های پژوهشی سازمان‌های علمی و فرهنگی در زمینه فناوری‌های فرهنگی، دینی و هنر اسلامی ـ ایرانی باشد.

مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی با اشاره به اینکه چندی است شاهد ظهور موجی قرآنی در پهنه جامعه اسلامی‌مان هستیم که نوای دل انگیز این موج مبارک، امیدبخش است، اظهار کرد: اگر این موج استمرار پیدا کند بی‌تردید برکاتی بی‌انتها به همراه خواهد آورد. آنچه دورنمای حرکت قرآنی کشور را امیدوار کننده‌تر ساخته است، توجه خاص مقام معظم رهبری به این امر مقدس است، به ویژه که ایشان اخیراً به طور مکرر تأکیدات فراوانی را بر مسئله حفظ قرآن کریم و اهمیت و ضرورت آن داشته‌اند.

وی با بیان اینکه طرح «مشکل گشا» از احصای مسائل آغاز می‌شود و تا ایده‌پردازی، تشکیل تیم، هدایت علاقه‌مندان و تشکیل کسب و کار که منتج به حل مسئله شود ادامه پیدا می‌کند، گفت: در کسب و کار‌های مرکز رشد، لزوماً تولید پول در ادبیات اسلامی مطرح نیست، بلکه تولید ارزش مطرح می‌شود لذا مرکز رشد در بخش خرد به دنبال عینیت و بازده سریع به این موضوع است.

چرایی و اثر حفظ قرآن بر زندگی/

بعد از این سخنان هرکدام از شرکت‌کننگان در این رویداد ضمن معرفی خود، طرح‌ها و اید‌ه‌های خود را بیان و راهکار‌های پیشنهادی در حوزه تبلیغ و ترویج حفظ قرآن و تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم در این حوزه را ارائه کردند.

در بخش دیگری از این رویداد حاضران با ایجاد گعده‌هایی به رفع مشکلات مطرح شده و رسیدن به یک نقطه نظر واحد در مورد طرح‌های خود به گفت‌وگو نشستند.

یادآور می‌شود؛ سلسله‌ رویداد‌های مشکل‌گشا بر آن است تا هر بار روی یکی از معضلات ملموس و فراگیر مسائل فرهنگ دینی ایران به صورت حمایت و پرورش ایده‌های برگزیده اجرایی شود و این‌گونه شرکت‌ها، دانشگاه‌ها، مسئولان و علاقه‌مندان را درگیر حل آن مسئله کند.

گزارش تصویری نخستین روز نخستین رویداد «مشکل‌گشا»

انتهای پیام
captcha