بازمهندسی نقشه فرهنگی ـ تربیتی براساس مبانی اصول اسلامی
کد خبر: 4126006
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

بازمهندسی نقشه فرهنگی ـ تربیتی براساس مبانی اصول اسلامی

مسئول اداره امور قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با اشاره به توجه به تمام ابعاد وجودی انسان در تربیت اسلامی گفت: برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش تغییراتی را پذیرفته و در واقع بازمهندسی و چیدن دوباره نقشه فرهنگی بر مبنای یک چرخش تحول‌آفرین مدنظر است.

آموزش قرآن به دانش‌آموزانفاطمه رهبردار، مسئول اداره امور قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی در خصوص ویژگی‌های تربیت اسلامی و چگونگی عملیاتی‌سازی آن در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: تربیت از دیدگاه اسلام به معنای پرورش افراد برای رسیدن و نزدیک شدن به پروردگار است.

وی با بیان اینکه عبودیت و بندگی، غایت تربیت اسلامی است، افزود: آنچه در تربیت اسلامی اهمیت دارد، توجه به تمام ابعاد وجودی انسان است؛ در حقیقت در مسیر تربیت، قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی را باید مدنظر قرار دهیم که در ابعاد مختلف روح و بدن انسان قرار داشته و فرد برای رسیدن به کمال مطلوب خود نیازمند آن است که با کمک مربیان این توانایی‌ها را به فعلیت برساند.

مسئول اداره امور قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی بیان کرد: به‌طور کلی تربيت عبارت از فرآيند تعاملی زمينه‌ساز تكوين و تعالی پيوسته هويت متربيان، به‌صورتی یکپارچه و مبتنی بر نظام معيار اسلامی، به‌‌منظور هدايت آنان در مسير آماده شدن برای تحقق آگاهانه و اختياری مراتب حيات طيبه در تمامی ابعاد است.

رهبردار ادامه داد: مبانی و اصول تربیتی دین اسلام از ریشه و اساس قدرتمندی برخوردار بوده و آنچه برای اجرای تربیت اسلامی در سیستم آموزش و پرورش ما ضرورتی انکارناپذیر است، رعایت اصول و مبانی تربیت اسلامی در عمل است، چراکه همواره در این بحث، بیش از هر عامل دیگری، رفتار و عملکرد مدیران، مربیان و معلمان در الگوپذیری و تربیت دانش‌آموزان نقش دارد.

وی با بیان اینکه توجه به ارزش‌ها و معیارهای اسلامی، عدم تبعیض، رعایت اخلاق اسلامی و تقوای الهی در همه حال، از مواردی است که می‌تواند در تربیت کردن، یاری‌گر معلمان باشد، افزود: در مبانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز به اهمیت ابعاد مختلف وجودی انسان پرداخته شده است.

مسئول اداره امور قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی ادامه داد: در نظر گرفتن شش ساحت تربیتی شامل ساحت تربیتی اخلاقی، اعتقادی، ساحت علمی و فناوری، ساحت اجتماعی و سیاسی، ساحت زیباشناختی و هنری، ساحت اقتصادی و حرفه‌ای، ساحت تربیت زیستی و بدنی، رویکرد تربیت اسلامی نظام آموزش و پرورش را در خصوص توجه به ابعاد مختلف وجود انسان نشان می‌دهد.

رهبردار با بیان اینکه ویژگی‌ها و اصولی که در تربیت اسلامی جریان داشته و آن را از سایر نظام‌های آموزشی و تربیتی مجزا می‌کند، توجه به اصل کرامت، آزادی، توازن و اعتدال، محبت است، تصریح کرد: برهمین اساس برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش تغییراتی را پذیرفته و در واقع بازمهندسی و چیدن دوباره نقشه فرهنگی برمبنای یک چرخش تحول‌آفرین مدنظر است.

وی با تأکید بر مدرسه‌محوری، تمرکززدایی و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین افزود: باید به سمتی برویم که اصل فراگیری یعنی استفاده تمام دانش‌آموزان از برنامه‌های قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش فراموش نشود؛ در واقع این امر و فراگیر شدن تعلیم اسلامی نیاز به کار جهادی تمام معلمان دارد.

مسئول اداره امور قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی بیان کرد: این امور و پرداختن به آموزه‌های اسلام در قالب ۲۸ مدرسه تخصصی حفظ قرآن کریم و همچنین برگزاری اردوهای قرآنی و ارائه برنامه متناسب با ذوق و سلیقه نسل امروز می‌تواند یاریگر ما در تشکیل تمدن اسلامی باشد.

انتهای پیام
captcha