رونق مسابقات قرآنی رمضانی در مساجد الجزایر + فیلم
کد خبر: 4127391
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۶
خانه‌های خدا در ماه ضیافت / 3

رونق مسابقات قرآنی رمضانی در مساجد الجزایر + فیلم

در ماه مبارک رمضان مساجد الجزایر مملو از نمازگزاران می‌شود که در آنجا نمازهای پنجگانه و همچنین نماز تراویح می‌خوانند و قرآن تلاوت می‌کنند و مسابقات حفظ قرآن و جشن‌های دینی با حضور بی‌سابقه کودکان و نوجوانان رونقی دوچندان می‌گیرد.

رونق مسابقات محلی رمضانی در مساجد الجزائر

به گزارش ایکنا، «ماه رمضانتان به خیر و سلامتی»؛ با این عبارت الجزایری‌ها حلول ماه مبارک رمضان را به یکدیگر تبریک می‌گویند. بافت اجتماعی متنوع الجزایری‌ها ویژگی خاصی به رمضان آنها داده است و از همین رو مردم الجزایر ارتباط نزدیک و قوی با دیگر ملت‌های عربی و اسلامی دارند و در خانه هر الجزایری ترکیبی از آداب و رسومی رمضانی ریشه دارد.

روزه‌داری، عبادت، دید و بازدید، شفقت به یکدیگر، صدقه دادن و گرامیداشت مهمان همه این‌ها آدابی الجزایری‌ها در ماه رمضان است که با آداب ملت‌های عربی و مسلمان ارتباط دارد.

در الجزایر قبل از آمدن ماه رمضان مردم شروع به خانه تکانی منزل برای استقبال از ماه رمضان می‌کنند. زنان خانه‌دار همچنین به خرید همه مایحتاج اعم از وسایل و مواد غذایی لازم می‌پردازند که زینت‌بخش  سفره‌های رمضانی است.

در ماه رمضان دور همی‌ها با اقوام یا همسایگان در الجزایر کنار سفره‌های افطار شامل سینی چای، قهوه و شیرینی‌های سنتی بیشتر می‌شود.

حال و هوای رمضانی مساجد در الجزایر

مساجد در الجزایر با مساجد دیگر کشورهای عربی و اسلامی فرقی نمی‌کند، در ماه مبارک رمضان مساجد مملو از نمازگزاران می‌شود که در آنجا نمازهای پنجگانه و همچنین نماز تراویح می‌خوانند و قرآن تلاوت می‌کنند و مسابقات حفظ قرآن و جشن‌های دینی برپا می‌شود.

رونق مسابقات محلی رمضانی در مساجد الجزائر

از مهم‌ترین عادات و رسوم خوب الجزایری‌ها تشویق کودکان به روزه‌داری است و از همین رو برای آنها مراسم خاصی برپا می‌شود تا آنها را به روزه‌داری ماه مبارک ترغیب کنند.

انجمن‌های هلال احمر هم در الجزایر سفره‌های افطاری موسوم به سفره‌های رحمان را تدارک می‌بینند و با کمک جمعیت‌های خیریه، بسته‌های رمضانی را بین خانواده‌های فقیر توزیع می‌کنند. اما سفره‌های غذای رمضانی جزایری‌ها در هر منطقه متفاوت است.

در شرق الجزایر یک غذای معروف به نام حریره دارند. همچنین غذایی به نام گوشت شیرین دارند که در روز اول ماه رمضان صرف می‌کنند. درباره شیرینی‌جات ماه رمضان هم زولبیای الجزایری و مسقطی معروف است.

پس از صرف افطار اغلب روزه‌داران برای خواندن نماز تراویح عازم مساجد می‌شوند تا در این فاصله زنان و دختران هم دور هم جمع شوند.

رونق مسابقات محلی رمضانی در مساجد الجزائر

بوقاله که در پایتخت الجزایر و حومه آن مشهور است سنتی دیرینه در این کشور است که در آن زنان و دختران اشعار و امثال و حکم محلی و بومی می‌خوانند هر آنچه از قدیم که زنان قدیمی در ذهن دارند و آن را برای دختران جوان و نسل جدید نقل می‌کنند تا آنها هم از بر کنند و به یاد داشته باشند.

با ورود به روزهای پایانی ماه مبارک خانواده‌ها شروع به آماده کردن شیرینی‌های عید و خرید لباس‌های جدید برای کودکان می‌کنند و در شب عید فطر نیز بانوان برای کودکان و دختران جوان حنا می‌گذارند که این از سنت‌های دیرینه در الجزایر است.

در اولین روز عید همه با مشهورترین جمله که «عیدتان سلامت باد  است»، آمدن عید را به یکدیگر تبریک می‌گویند. باقلوا، عروس شیرینی‌های روز عید الجزایری‌هاست و همچنین شیرینی‌های مقروط، سمسمه شباکیه، الغریبه، صبیعات العروسه و القنیدلات هم در کنار آن از شیرینی‌های معروف الجزایری است که در آن روز صرف می‌شود.

انتهای پیام
captcha