نگاهی به امامزاده هوگند بشرویه
کد خبر: 4130652
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳

نگاهی به امامزاده هوگند بشرویه

امام زاده محمد بن اصغر هوگند در شهرستان بشرویه خراسان‌جنوبی هرساله ملجأ مومنان بسیاری است.

امامزاده هوگند بشرویهبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، در فاصله حدود دوازده کیلومتری غرب بشرویه و در دامنه کوه مرکز زیارتی وجود دارد که به نام امام زاده محمد بن اصغر هوگند معروف و مشهور است. از سابقه و شخصیت مدفون در این محل هیچ اطلاع تاریخی در دست نیست و آنچه اهالی به آن اعتقاد دارند این است که این مکان، محل دفن یکی از اولاد امام موسی بن جعفر(ع) است.

این مرکز از قدیم الایام و در حال حاضر مامن زوار و مومنانی است که به عشق اهل بیت(ع) از نقاط همجوار برای زیارت به آن روی می‌آورند و در حال حاضر یک مرکز زیارتی و سیاحتی است.

ایشان با 10 واسطه به امام حسن مجتبی(ع) منسوب بوده و معلوم شده كه يكی از گوهرهای گرانبهای خاندان عصمت و طهارت(ع) كه قرن‏‌های متمادی مردم اين ديار پروانه شمع وجودش بوده‏‌اند از فرزندان دومين امام شيعيان حضرت امام حسن مجتبی(ع) هستند.

فضای داخلی امامزاده تا ارتفاع ۱.۲۰ متر از سنگ مرمر و مابقی دیوار تا سقف گچبری شده است. نمای داخلی گنبد نیز به گونه زیبایی نقاشی شده است. محوطه بیرونی امامزاده هوگند نیز با آجر سفال سه سانتی نماکاری شده و گنبد آن نیز سیمانکاری و به رنگ آبی مزین شده است.

این مکان مقدس در نزد مردم شهرستان بشرویه دارای مقبولیت زیادی است و مردم در تمام ایام سال به ویژه در بهار و تابستان به این بقعه متبرکه مشرف می‌شوند و ضمن زيارت و نماز جماعت و قرائت ادعيه روح خود را تلطيف و از فضای تفريحی سالم آن نيز در جمع‏ های خانوادگی كمال استفاده را می‌برند‌.

در اواسط سال ۱۳۹۰ با تلاش‏‌های انجام شده از طرف اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان بشرويه و هيئت امنا، شجره‌نامه امامزاده محمدبن اصغر(ع) از مركز دايرة‏المعارف بقاع متبركه استخراج و تحويل داده شد و طی مراسم باشكوهی در محل بقعه و با حضور انبوه مردم شهرستان پرده‏ برداری شد.

بقعه متبرکه محمدبن‌اصغر(ع) در ایام نوروز پذیرای زائران و گردشگران زیادی از شهرستان‌های فردوس، کاشمر، طبس و بردسکن بوده و سالانه 30 هزار نفر برای زیارت به این بقعه متبرکه مشرف می‌شوند.

آب شرب مورد استفاده زائران و مسافران توسط شبکه لوله کشی و از طریق تعدادی آب سردکن و سکوهای آب شرب تأمین می‌شود. همچنین 70 خادم افتخاری، یک خادم ثابت و 5 نفر خادم فصلی در مراسمات برگزار شده به زائرین خدمت می‌کنند.

انتهای پیام
captcha